پخش زنده
امروز: -
دکتر محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: حرکت آموزش عالی باید به سمت علم نافع و علومی باشد که مشکلات مردم را مرتفع کند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمدرضا مردانی در آیین آغاز به کار «اندیشکده مسائل آموزش عالی» زیر نظر مرکز بسیج اساتید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی که در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، با اشاره به راه اندازی اندیشکده مسائل آموزش عالی گفت: امید است با محوریت وزارت علوم تحقیقات و فناوری و موسسه پژوهش و برنامه ریزی مجموعه عزیزان بسیجی هیئت علمی و کارکنان، فرصتی را به دست آورندتا درباره مهمترین دغدغه نظام دیدگاههای خود را در چارچوب این اندیشکده لحاظ کرده و در اختیار مسئولان قرار دهند.
وی افزود: با توجه به نیاز گسترده جامعه برای ورود به مقاطع تحصیلی در آموزش عالی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، ظرفیت بسیار خوبی به لحاظ کمی ایجاد شد و این ظرفیت توانست زمینه تحصیل علاقهمندان در رشتههای مختلف را فراهم آورد.
دکتر مردانی با بیان اینکه در گام دوم انقلاب باید متناسبسازی آموزشها به لحاظ نیاز و با توجه به پیشرفتهای علمی سریع و زیست بوم کشور رخ دهد، عنوان کرد: لازم است همه مراکزی که در این راستا مسئولیت رسمی دارند از جمله مراکز وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، جهت گیری در راستای تحقق گام دوم در بخش آموزش و پژوهش را مورد توجه قرار دهند.
وی با بیان اینکه سازمان بسیج اساتید از بدنه دانشگاهها است، افزود: این سازمان تقویت و تعالی سازمانی، کمک به همراهی برای دستگاه آموزش عالی کشور و کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور را مدنظر دارد.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور ادامه داد: این سازمان با بیش از ۵۳ هزار عضو بسیجی در گروههای مختلف، بیش از ۱۰۰ اندیشکده و یک هزار و ۸۰ کانون استادی در دانشگاههای کشور، دارای ظرفیت عظیمی است که میتواند به عنوان بازوی علمی مطالعاتی و حل مسائل نظام حکمرانی باشد.
وی تصریح کرد: رویکرد اندیشکده مسائل آموزش عالی تمرکز در راستای اولویتهای آموزش عالی در گام دوم انقلاب و مبتنی بر علم و فناوری خواهد بود و میتواند بسته سیاستی برای آموزش عالی کشور تولید کند.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: گسترش گفتمان دانشبنیان و حل مسائل در آموزش عالی کشور، سیاستگذاری آموزشی با لحاظ ملزومات گفتمان انقلاب، تحقق عدالت آموزشی، نگاه به آینده و آینده پژوهشی و اصلاح و به روزرسانی سرفصلهای آموزشی برخی از حوزههایی است که اندیشکده مسائل آموزش عالی باید به آن بپردازد.
دکتر مردانی در ادامه سخنان خود به هجمهها و فشارهای دشمن در حوزه فناوری و آموزش اشاره کرد و گفت: در این راستا اسناد بالادستی مهمی مانند سند اسلامی شدن دانشگاهها، نقشه جامع علمی کشور، سیاستهای کلان ابلاغی مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب میتواند مبنایی برای رسیدن به این جهت گیری؛ برای بومیسازی علم و فناوری در پیشرفت کشور با چارچوب و الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت باشد.
وی با اشاره به اینکه در آستانه برنامه هفتم توسعه هستیم افزود: در این برنامه سیاستهای حوزه علم و فناوری میتواند مورد بازنگری قرار گیرد تا متناسب با گام دوم انقلاب باشد.
دکتر مردانی ادامه داد: با توجه به شعار سالهای اخیر و همچنین منویات مقام معظم رهبری، طبیعتاً توجه به آموزش عالی با رویکرد حل مسائل و توجه به مشکلات حال و آینده میتواند نگرانیهای پیش رو را به امید تبدیل کند.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه حرکت آموزش عالی باید به سمت علم نافع و علومی باشد که مشکلات مردم را مرتفع کند، افزود: بیش از ۲۵۰۰ مرکز آموزشی و پژوهشی در سطح کشور فعالیت دارند که اگر هر یک بر روی ماموریتهای خود متمرکز شوند قطعاً بسیار مثمرثمر در حل معضلات کشور خواهد بود.
تشکیل اندیشکده مسائل آموزش عالی؛ آغازگر حرکتی جهادی و علمی برای بخش آموزش عالی کشور
دکتر رشید جعفرپور رئیس مرکز بسیج اساتید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این آیین اظهار داشت: اندیشکده مسائل آموزش عالی با همراهی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی شکل گرفته و امیدوار هستیم تا گامهای موثری درجهت رفع چالشهای آموزش عالی کشور بردارد.
وی افزود: از ۳ سال پیش مرکز بسیج اساتید بررسی مسائل و چالشهای آموزش عالی را در پیش گرفته و به صورت هفتگی یک موضوع آموزش عالی را مورد بررسی قرار میدهد لذا از تجربه فشرده همکاران بهرهمند شده و بیش از ۲۱ موضوع کلان آموزش عالی تاکنون احصا شده است.
رئیس مرکز بسیج اساتید وزارت علوم در ادامه اظهار داشت: این موضوعات میتواند در اندیشکده مسائل آموزش عالی کشور بیشتر بررسی شود تا بتوانیم بر روی آن فراتحلیل انجام دهیم و سیاستهای خوبی بر اساس آن اتخاذ شود.
از ویژگیهای نظام آموزش عالی کارآمد، هوشمندی است
دکتر علی باقر طاهری نیا رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی نیز در این آیین اظهار داشت: در آستانه لیالی قدر از درگاه احدیت میخواهم که بهترین مقدرات را برای نظام مقدس جمهوری اسلامی و جامعه علمی کشور و دغدغهمندان انقلاب و جامعه و اقشار بسیج کشور مقدر نمایند.
وی تصریح کرد: بسیج اساتید بزرگترین شبکه متخصصان متعهد و انقلابی است متخصصان متعهد؛ یعنی مجموعه دردمندان و دغدغه مندان. جامعه شریف بسیج اساتید به واسطه این دغدغه مندی مطالبات رهبر به خصوص در بیانیه گام دوم، متوجه این عزیزانی است که در این طیف دسته بندی میشوند.
وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر آنکه علم نافع، نیاز امروز و فردای جامعه را برطرف میکند اظهار داشت: چهار ویژگی در وضع موجود اقتضا میکند که رویکردی تحولی را در پیش بگیریم تا آموزش عالی از فضای موجود خارج شود که شامل محدود بودن فرصت، منابع محدود، جنس مسائل پیچیده و شتاب تغییرات فزاینده است.
دکتر طاهری نیا با بیان اینکه برای تحول اساسی نیاز به مواجهه هوشمندانه و آینده پژوهانه داریم افزود: یکی از ویژگیهای نظام آموزش عالی کارآمد هوشمندی است و زمان این امر اتفاق میافتد که آینده پژوهی کنیم.
وی استقرار اندیشکده مسائل آموزش عالی در موسسه پژوهش و برنامه ریزی را اقدامی خوش یمن خواند و گفت: موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، کانون تفکر آموزش عالی کشور است.
دکتر طاهری نیا ادامه داد: از طریق اندیشکده مسائل آموزش عالی، احصا نظام مسائل، ارائه ایدهها و راه حلها برای رویکرد تحولی قابل تحقق است.
رئیس موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی با بیان اینکه یکی از ماموریتهای اندیشکده مسائل آموزش عالی، بستههای سیاستی است گفت: بسته سیاستی بستهای است که برونداد علمی را به صورت اجرایی تعریف کنند؛ به عبارتی ایدههای پژوهشگران را به زبان مدیران اجرایی درآورد.
وی افزود: خوشبختانه در برنامه هفتم توسعه تدوین آموزش عالی به موسسه پژوهش و برنامه ریزی واگذار شده و تلاش خواهیم کرد که اولویتهای این نظام در قالب کلید واژههای تعریف شوند.