پخش زنده
امروز: -
شورای عالی آموزش و پرورش با نواختن زنگ زبان و ادبیات فارسی در مدارس سراسر کشور موافقت کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: شورای عالی به منظور پاسداشت و ارج نهادن به زبان و ادبیات فارسی با نواختن زنگ زبان و ادبیات فارسی در مدارس سراسر کشور در روز ۲۵ اردیبهشت (روز زبان وادبیات فارسی) هر سال موافقت کرد.
محمود امانی طهرانی با اشاره به هزارودوازدهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش که با حضور وزیر آموزش و پرورش و سایر اعضای آن برگزار شد، افزود: در این جلسه اعضای شورای عالی آموزش و پرورش دیدگاهها و نظرات خود را درباره مسائل مختلف آموزش و پرورش از جمله آئین نامه رتبه بندی معلمان، امتحانات نهایی دانش آموزان، آموزش و پرورش پساکرونا، خیرین مدرسه ساز، بازگشایی مدارس، کنکور، نقل و انتقال فرهنگیان و... بیان کردند.
امانی با اشاره به دستور کار این جلسه شورای عالی گفت: در این جلسه موضوع نواختن زنگ زبان و ادبیات فارسی در مدارس مورد بحث و بررسی اعضای شورای عالی قرار گرفت و شورای عالی آموزش و پرورش با پیشنهاد فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی مبنی بر نواختن زنگ زبان و ادبیات فارسی به صورت سراسری در مدارس در ۲۵ اردیبهشت هر سال موافقت کرد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: این زنگ به زنگهای مندرج در مصوبه ۸۵۴ شورای عالی آموزش و پرورش اضافه میشود.
در ادامه این جلسه وزیر آموزش و پرورش گزارشی از نحوه بازگشایی مدارس ارائه کرد و گفت: بازگشایی مدارس نتیجه همکاری و همراهی فرهنگیان، اولیاء دانش آموزان، ستاد مبارزه با کرونا و دولت است که باعث شدند روند آموزش حضوری دانش آموزان از سر گرفته شود.
یوسف نوری با اشاره به روند بازگشای مدارس در کشورهای مختلف جهان افزود: بعضی از کشورها که البته تعداد آنها خیلی کم است با موضوع بازگشایی مدارس غیرفعال برخورد کردند، ولی برخی دیگر از کشورهای جهان با موضوع بازگشایی مدارس فعال و پویا برخورد کردند که مورد تمجید سازمانهای آموزشی ملی و بین المللی هم قرار گرفتند.
وی ادامه داد: واقعیت این است که اثرات و آسیبهای تعطیلی مدارس از یک جنگ جهانی بیشتر و جبران ناپذیر است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تاثیر بازگشایی مدارس بر روند تعاملات جامعه گفت: بازگشایی مدارس باعث کاهش آسیبهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی در جامعه میشود، چون بازگشایی مدارس شور و نشاط و امید به زندگی را به جامعه تزریق میکند.
نوری با اشاره به آسیبهای تعطیلی مدارس گفت: از مهمترین آسیبهای تعطیلی مدارس؛ آسیبهای اجتماعی، اقتصادی، علمی، آموزشی و فرهنگی است، یکی از مهمترین آسیبهای بیماری کرونا ترک تحصیل و افزایش کودکان بازمانده از تحصیل است که بیماری کرونا برای آنها محدودیتهایی را ایجاد کرده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بیشترکشورهای جهان بر روی بخش آموزش عمومی سرمایه گذاری کرده اند افزود: روشهای مختلفی را برای جبران افت یادگیری دانش آموزان پیش بینی کرده ایم.
وی با اشاره به دانشگاههای وابسته به آموزش و پرورش تاکید کرد: دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی وابسته به آموزش و پرورش بوده و تابع قوانین و مقررات آن هستند؛ دورههای کارورزی دانشجو معلمان فعال شده و نباید تعطیل شود؛ دانشجو معلم از همین دورههای کارورزی است که فنون معلمی را یاد میگیرد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش و جایگاه خیرین مدرسه ساز در آموزش و پرورش گفت: خیرین مدرسه ساز بزرگترین حامی و پشتیبان آموزش و پرورش برای تسهیل روند تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم هستند که باید شان و جایگاه آنها را قدر بدانیم.
نوری ادامه داد: باید محدودیتهایی را که در مناطق محروم برای خیرین مدرسه ساز به وجود میآید برداریم و از آنان حمایت کنیم نه اینکه برای آنها محدودیت ایجاد کنیم.