اولویت نخست دولت سیزدهم ایجاد تحول در لایههای مختلف جامعه است
استاندار مرکزی:اولویت نخست دولت سیزدهم ایجاد تحول در لایههای مختلف جامعه است که این مهم با همگرایی و همافزایی تمامی ارکان نظام اسلامی محقق میشود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ دکتر مخلص الائمه استاندار مرکزی افزود: فاصله معناداری که بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در بخشهای مختلف جامعه وجود دارد و آنچه که نمی گذارد وضعیت مطلوب محقق شود، موانعی است که ما در نظام اداری استان مرکزی به آن گفتمان مسئله محور میگوییم.
وی بیان کرد: مسئله برخلاف سوال از جنس دانستهها و از جنس علم است و به عامل یا مانعی که در میانه وضع موجود و وضع مطلوب قرار دارد، اطلاق می شود.
استاندار مرکزی ادامه داد: اکنون بدنه مدیریتی استان به جایگاهی رسیده که هم وضع موجود، هم وضع مطلوب و هم مانع را به خوبی میشناسد و در این چارچوب، دولت از ابتدای شکل گیری تلاش کرد تا سندی را تحت عنوان سند تحول تولید کند و دستگاههای اجرایی در آن قالب فعالیتهای خود را برنامهریزی کنند.
مخلص الائمه اظهار داشت: کارگروه مفصلی در این خصوص تشکیل شده و با همه مراجع، مجامع و اشخاص در ادوار مختلف که اگر نقشی، نظری یا ایده ای داشتند برای تدوین این سند دعوت به عمل آمده است.
وی گفت: این سند بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، یک جهش و یک حرکت جهادی با حفظ اصول و چارچوبهای اصلی و تغییر بنیادین در شیوهها، کارکردها و روش ها ایجاد می کند.
استاندار مرکزی ادامه داد: این سند در اسفندماه سال گذشته توسط رئیس جمهوری به همه دستگاههای اجرایی ابلاغ شد و این سند در اختیار همگان قرار دارد و تنها بخش های خیلی کمی از آن بنا به ملاحظات اجتماعی به دستگاهها به صورت مستقل ابلاغ شده است.
مخلص الائمه تصریح کرد: در این سند ۳۷ موضوع مورد توجه است که یکی از موضوعات آن بحث آموزش عالی است و در این سند، ۱۳۴ چالش شناسایی و برشمرده شده که آن چالشها در واقع اجازه نمیدهند شرایط مطلوب در کشور مطابق آن نشانگرهایی که آمده، محقق شود.
وی بیان کرد: ۲۳۶ نشانگر وضعیت مطلوب در این سند برشمرده شده که علاقمندان میتوانند نشانگرها را رصد کنند تا پایان دولت باید نشانگرهای وضع مطلوب محقق شود.
استاندار مرکزی ادامه داد: علاوه بر این، ۲۸۸ عامل موجب این ۱۳۴ چالش نیز شناسایی شده و برای آنها راهبردهایی را دولت و طراحان این سند نام بردهاند که ۴۰۱ راهبرد اجرایی است و ذیل این راهبردها یک هزار و ۲۳ اقدام اجرایی در سه افق زمانی طراحی شده که افق کوتاه مدت تا پایان سال ۱۴۰۱، افق میان مدت تا پایان سال ۱۴۰۲ و افق پایان مدت که به طور معمول در بحثهای مدیریتی بلند مدت ۲۵ ساله است، اما در این سند پایان دوره فعالیت دولت سیزدهم است.
مخلص الائمه عنوان کرد: در بخش مربوط به آموزش عالی که دغدغههایی نیز برای آن وجود دارد، چهار چالش، ۱۰ راهبرد و ۳۱ اقدام اجرایی مطرح شده و ۶ نشانگر وضوع مطلوب و پنج چرخش تغییرآفرین برای این بخش هم ذکر شده و انتظار میرود همه اساتید و علاقمندان به حوزههای مدیریت و بحث های سیاستگذاری و خط و مشیگذاری، اجزا، چارچوب و مدل این سند را مطالعه کنند و امید است دولت در اجرای این سند موفق باشد.
وی گفت: این سند برشهای استانی و دستگاهی دارد و دانشگاهها باید پشتیبان کل این سند باشند و تنها به مقوله آموزش اکتفا نکنند.
استاندار مرکزی ادامه داد: دانشگاه باید در بخش آموزش عالی، هم برش استانی و برش دانشگاهی داشته باشد و هر دانشگاه وظایف خود را در راستای چارچوب این سند دنبال کند.
مخلص الائمه تاکید کرد: نباید معطل و منتظر ابلاغی از دستگاههای مرکزی بود و همه تلاش کنند تا کار را شروع کنند، زیرا تعداد زیادی از تکالیف باید تا پایان سال ۱۴۰۱ محقق شود و حتی تکالیفی که برای سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده نیز باید از امسال آغاز شود.
وی یادآور شد: همه پژوهشکدههای استان مرکزی به حضور در شوراهای تصمیمگیر و تصمیم ساز، کمیسیونها و کارگروههایی که استانداری متولی است دعوت شدهاند که حدود ۶۰ کارگروه را استانداری متولی است و حدود ۶۰ کارگروه نیز معاونتهای استانداری مرکزی مدیریت میکنند.