پخش زنده
امروز: -
رییس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: با استفاده از سامانههای نوین در نظارت بر بازار، دست سودجویان را از جیب مردم کوتاه میکنیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، احمد اصانلو در مراسم رونمایی از سامانه الکترونیکی (موبایلی) طرح و پیگیری شکایات تعزیرات «سامانه ۱۳۵» افزود: این سامانه پیش از این نیز فعالیت میکرد، اما امروز اصلاح شده و ارتقاء پیدا کرده است.
وی گفت: قبل از اینکه سامانه ۱۳۵ بهروزرسانی و بازطراحی شود، با محدودیتهای آییننامهای روبرو شدیم که خوشبختانه آییننامه با تصویب هیئت دولت اصلاح شد که همکاران فنی ما در تعزیرات حکومتی این سامانه را طراحی کردند.
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی افزود: قبل از اصلاح سامانه و طراحی سامانه جدید، دسترسی مردم به سازمان تعزیرات آسان نبود و باید با مراجعه حضوری اعلام شکایت میکردند یا اینکه باید در سامانه ۱۲۴ وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شکایت میشد و آنها شکایت را به اصناف ارجاع میکردند و تشکیل پرونده میشد و در صورت نیاز به شعب تعزیرات حکومتی ارجاع میدادند.
وی گفت: حتی پیش از این در صورت تماس با سامانه ۱۳۵ تعزیرات، این تماس به سامانه ۱۲۴ وزارت صمت لینک میشد که این فرایند اعلام شکایت کاملا سخت بود و مشکل داشت ضمن اینکه امکان پیگیری شکایات برای مردم نیز وجود نداشت.
اصانلو افزود:، اما اکنون در سامانه جدید این مشکلات برطرف شده و با رونمایی سامانه جدید قرار است به محض اینکه شکایات مردمی وصول و یا وارد سامانه شود، به شعبه رسیدگیکننده به تخلفات ارجاع شود که شعب در مدت کوتاهی به پرونده رسیدگی میکند و همه اقدامات و رسیدگیها نیز از طریق پیامک به شاکی اطلاع داده شود.
وی با بیان اینکه در سامانه جدید شرایطی فراهم شده است که مردم از طریق تلفن همراه نیز شکایت خود را ثبت کنند گفت: مردم به محض تماس با ۱۳۵، لینکی به صورت پیامک دریافت میکنند که با کلیک بر روی آن وارد لینک میشوند تا شکایات خود را ثبت کنند و اطلاعات مورد نیاز برای اعلام شکایت را بارگذاری کنند. البته مردم حتما باید تصویر فاکتور خرید یا فیش پرداختی خودشان را به همراه تصویر پروانه کسب واحد صنفی بارگذاری کنند که بلافاصله بعد از وارد کردن اطلاعات شکایت به شعبه واصل میشود.
رئیس سازمان تعزیرات افزود: با توجه به اصلاح آییننامه نیازی به احضار واحد صنفی متخلف در شعبه نیست و به محض ارجاع شکایت به شعبه مورد نظر رسیدگیها انجام و حکم صادر میشود و از طریق پیامک به واحد صنفی اعلام میشود و واحد صنفی اگر اعتراضی داشت میتواند تقاضای تجدیدنظر کند.
وی گفت: در واقع در طراحی جدید سامانه، اعلام شکایت و رسیدگی به شکایت واحد صنفی متخلف بدون نیاز به حضور در شعبه است و بعد از صدور رای از طریق پیامک به واحد صنفی ابلاغ میشود که با این روند نیازی به احضار واحد صنفی متخلف و تعیین وقت رسیدگی که خود عامل معطلی رسیدگی به پروندهها بود، نیست.
اصانلو افزود: بنابراین فاز نخست بازطراحی سامانه که شروع شده رسیدگی به شکایت مردمی بدون حضور در شعب است و فاز دوم نیز که برنامه ریزی شده، راه اندازی باشگاه ناظران مردمی در همین سامانه است تا مردم بتوانند به عنوان ناظر و بازرس ما به تنظیم بازار کمک کنند و قطعا مشوقی هم برای مردم درنظر گرفته میشود. در نهایت هدف اصلی ما این است که دست متخلفان و گرانفروشان را از جیب مردم کوتاه کنیم.
معاون وزیر دادگستری گفت: شهروندان توجه داشته باشند حتما باید فاکتور و رسید خرید در سامانه بارگذاری شود همچنین تصویر پروانه واحد صنفی متخلف را باید در سامانه بارگذاری کنند.
وی افزود: براساس قانون نظام صنفی، پروانه کسب واحدهای صنفی باید در مکانی که قابل رویت برای مشتریان باشد نصب شود.