پخش زنده
امروز: -
میانگین عمر ناوگان مسافری مشهد از ۱۰ سال گذشته و به فرسودگی رسیده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی مشهد گفت: در ادوار گذشته اتوبوسها و مینیبوسهای جدیدی به این ناوگان اضافه شده است، اما اکنون وضعیت مطلوبی در این بخش نداریم.
ایمان فرهمندی افزود: هزینه تمام شده سرویس دهی توسط ناوگان اتوبوسرانی به ازای هر نفر در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسید که این رقم در سال ۱۴۰۱ به هشت هزار تومان میرسد.
وی گفت: از ۶ هزار و ۵۰۰ تومان بهای هر سفر ناوگان اتوبوسرانی، سهم مسافر تنها ۷۵۰ تومان میشود، دولت نیز تقریبا کمک قابل توجهی نداشته و همه این هزینه را شهرداری پرداخت میکند.
وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بخش سرویسدهی اتوبوسرانی و قطارشهری مشهد به عنوان مابهالتفاوت نرخ پرداختی توسط شهروندان هزینه شده است که دولت در این بخش فقط ۱۳ میلیارد تومان کمک کرده و مابقی مابه التفاوت کرایه پرداختی مسافران را شهرداری تامین کرده است.
رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در ناوگان تاکسیرانی نیز تاکسیران، سرمایه گذار است و یارانهای از شهرداری و دولت دریافت نمیکند لذا تلاش میشود نرخ کرایه به نحوی تنظیم شود که علاوه بر امکان استفاده برای مردم، بخشی از هزینههای تاکسی جبران شود.
وی در خصوص تخفیف هزینه حمل و نقل عمومی در مناطق کم برخوردار نیز افزود: در ناوگان اتوبوسرانی مشهد ۱۳ خط با نرخهای پایینتر از نرخ مصوب با تخفیفات ۳۰ و ۹۰ درصدی برای خدمت رسانی پیشبینی شده است.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در ناوگان قطارشهری نیز در ایستگاههای طبرسی، ولایت، فجر و غدیر نیز هزینهای معادل نرخ اتوبوسرانی دریافت خواهد شد.
هم اکنون نرخ خدمات اتوبوسرانی برای هر مسافر در مشهد ۷۵۰ تومان و در قطارشهری هزار تومان است.