پخش زنده
امروز: -
در مراسمی محصول جدید هپکو با عنوان "تراک معدنی" در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین با حضور مسئولین و فعالان اقتصادی استان رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ در مراسمی محصول جدید هپکو با عنوان «تراک معدنی» در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین با حضور مسئولین و فعالان اقتصادی استان رونمایی شد.
قائم مقام مدیرعامل واحدتولیدی هپکو در مراسم رونمایی از محصول جدید تراک ۶۵ تنی این شرکت در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران گفت: توان موتور کامیون معدنی آفرود ۶۵ تنی ۵۳۰ اسب بخار، حجم اتاق بار آن ۳۸ مترمکعب و دارای وزن بارگیری ۶۳ هزار کیلوگرمی است.
میقانی افزود: سال گذشته قول تولید این محصول را داده بودیم و اکنون توانستیم آن را به بازار عرضه کنیم و باید اذعان داشت این ماشین، نقش خاصی در حمل و جابجایی بارهای معدنی در معادن کشور دارد.
وی تاکید کرد: ظرفیت تولید و عرضه سالانه این ماشین حدود ۱۵۰ دستگاه به بازار است و چنانچه تقاضای بیشتری باشد قابلیت افزایش ظرفیت تا ۲۵۰ دستگاه نیز وجود دارد.
قائم مقام مدیر عامل واحد تولیدی هپکو اظهار داشت: این ماشین معدنی با این قابلیت تاکنون به بازار عرضه نشده و قابلیتهایی روی این ماشین نصب شده که شیب روی معادن را تضمین میکند و امید است با شروع به کار این ماشین در مرحله ابتدایی که تولید ۱۲ دستگاه است نظر سایر مشتریان را جلب کند و ما بتوانیم این ماشین را بیشتر از گذشته به معادن عرضه کنیم.
میقانی تصریح کرد: سالانه رقم بسیار سنگینی ارز به لحاظ وارادت دامپتراکها و تراکها از کشور خارج میشود به طوری که در سال ۹۷ این عدد حدود ۱۸۹ میلیون دلار میرسد.
وی خاطرنشان کرد: در مورد این ماشین در مراحله اول با آی پی آی حدود ۳۵ درصد کار را شروع کردیم یعنی ۳۵ درصد از ارزش ماشین را داخلی سازی کردیم، اما آنچه جدا از موضوع داخلی سازی ماشین مهم است این مبحث است که با بومی شدن این دستگاه میتوان خدمات مناسبتری ارائه دهیم و ارز و سرمایه کشور را حفظ کنیم.
قائم مقام مدیر عامل واحد تولیدی هپکو اضافه کرد: به ازای تولید این تراک که قیمت حدود هفت تا هشت میلیارد تومان دارد و با تولید این دستگاه حدود ۳۵ درصد از خروج ارز برای واردات این دستگاه از کشور جلوگیری میشود چرا که ۳۵ درصد از این دستگاه داخلیسازی است و هدیه صنعتگران استان مرکزی در سال تولید ملی، اقتصاد و دانش بنیان به اقتصاد ملی است.
استاندار استان مرکزی هم در این مراسم با اشاره به روندهای موثر در پیشرفت در آینده گفت: سه مولفه وزن گذشته، فشار حال و کشش آینده مولفههای اصلی در پیشرفت است.
استاندار مرکزی در این مراسم با بیان اینکه شرکت هپکو سه دوره زمانی را در عمر فعالیت خود داشته است اظهار کرد: دوره اول از اوائل سال ۵۴ شروع شده، تا زمان دفاع مقدس و بعد از آن نیز دوره شکوفایی اول هپکو بود که در آن هنگام به دلایل ماموریتی که داشتم از نزدیک با این شرکت و توانمندیهای آن آشنا بودم.
وی افزود: دوره زمینگیری هپکو نیز در سالهای گذشته بود که با خیانت، فساد، رانت و نفوذ آسیب دید و زمین خورد و متاسفانه هزینه زیادی به مجموع صنعت کشور در بخشهای مختلف و هم ضربه بزرگی به نظام مدیریتی کشور وارد کرد.
مخلص الائمه ادامه داد: خوشبختانه با حمایت سه قوه، مدیران کاربلد، تلاش کارگران، کارکنان شرکت و کسانی که خارج از بدنه هپکو این مجموعه را در این سالها همراهی کردند این مجموعه از وضعیت اسفناکی که دچار آن شده و صنعت استان را غصهدار کرده بود خارج شود و این صنعت مجددا به دوران شکوفایی خود بازگردد.
مخلص الائمه بیان داشت: اقتصاد مقاومتی به تعبیر مقام معظم رهبری دو رکن دارد؛ اولین رکن اقتصاد دانش بنیان است که شرکت هپکو بهرههای فراوان از بحثهای علمی و فنی دارد که مطلقا بدون اتکا به علم مهندسی امکان پیشرفتها را نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه اقتصاد مردمی رکن دوم اقتصاد مقاومتی است تصریح کرد: امیدواریم با تلاش مهندسی و کارگران این مجموعه و نقشه راهی که توسط مدیریت ترسیم شده و حمایتهای وزارتخانههای ذیربط، بتوانیم با عمل به موقع به تعهدات و قراردادهای شرکت شاهد رونق تولید در هپکو باشیم.
استاندار استان مرکزی خاطرنشان کرد: بخش معدن که مصرف کننده این نوع محصولات و صنعت است متاسفانه به وظیفه ملی خود در قبال این صنعت عمل نکردند و قسمتی هم مافیای خطرناک و زیاده خواه واردات بر این بخش چنبره انداخته است و به سختی رضایت میدهد که هپکو به دوران قبل بازگردد، اما امیدواریم هپکو از زمین بلند شده، مافیا شکست خورده و کمر شکسته هپکو ترمیم شود.
نماینده مردم اراک - خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: تجهیزات و عوامل تولیدی واحد تولیدی هپکو در منطقه بینظیر است چرا که شعار سال " تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" از سوی رهبر معظم انقلاب و همچنین حمایت از تولید داخل مدنظر قرار گرفته است.
آصفری افزود: امید است این شرکت مسیر خود را با شدت و کیفیت بیشتر و مناسبتری طی کند و با تولیدات مناسب خود روزهای تلخی که چندسال گذشته سپری کرده، حلاوت و شیرینی آن را برای عموم به ارمغان آورد.
وی تاکید کرد: پیشنهادات متعددی از سوی دولت و نمایندگان بعضی استانها برای وارادت ماشین آلات راهسازی صورت گرفت که در این جهت چندین مرتبه بنده مخالفت خود را اعلام کردم، اما متاسفانه منتج به نتیجه نشد و مقرر شده است ۱۰ هزار دستگاه ماشین آلات راهسازی وارد شود.
او اظهار داشت: این اقدام با اهداف و سیاستهای اقتصاد مقاومتی و مانع زدایی و همچنین پشتیبانی از تولید که مورد تاکید مقام معظم رهبری است همخوانی ندارد و با این روند نمیتوان گفت متهم خارج از کشور است بلکه متهمان در داخل کشور و از بدنه نظام هستند چرا که علاوه بر عدم حمایت از تولید داخل، سبب خروج ارز از کشور میشوند.
آصفری با بیان اینکه چرا باید این واحد تولیدی را به نااهل واگذار کنند گفت: مکاتبات زیادی با وزرای دولت سیزدهم انجام شد و سرانجام این واحد تولیدی از مدیر نااهل پس گرفته و به سازمان تامین اجتماعی واگذار گردید به همین دلیل امیدواریم بعد از این شاهد اتفاقات مثبتی در شرکت هپکو بوده و با تولیدات بالا در عمل نیز از این واحد تولیدی حمایتهای لازم صورت گیرد.
وی عنوان کرد: بنده ۱۰۰ درصد موافق واردات خودرو به کشور هستم چرا که شرکتهای ایران خودرو و سایپا، کیفیت لازم را ندارند، قیمت خودرو غیر منصفانه و از توان مردم خارج است.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: چنانچه تحریمها را هم دور بزنیم باید میلیاردها تومان برای وارادت ماشین آلات راهسازی هزینه کنیم و جای سؤال است که چرا قابلیت نیروهای داخل کشور را نادیده میگیریم و مانع وارادت و همچنین خروج ارز از کشور نمیشویم.
آصفری تولیدات واحد تولیدی هپکو را بی نظیر خواند و گفت: امید است با تولید این تراک معدنی و تولیدات دیگر، شرکت هپکو جان تازهای بگیرد و دست دلالان و رانتخواران را قطع کند چرا که منفعت طلبان در صدد این بودند که زمین هپکو را نیز تغییر کاربری دهند.
وی خاطرنشان کرد: انتظار میرود مدیرعامل شرکت هپکو به وعدههای خود در سفر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تحویل ۵۰ دستگاه از تولیدات این شرکت در موعد مقرر عمل کند و بنده نیز مسئولیت انعقاد قرارداد و دریافت امتیاز برای این واحد تولیدی را میپذیرم.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: چنانچه شرکت هپکو، تولیدات خود را افزایش دهد سال آتی دولت و مجلس نیز تولیدات این واحد تولیدی را ببینند مجوز وارادت ماشین آلات راهسازی را متوقف کنند.
قائم مقام مدیر عامل واحد تولیدی هپکو نیز در ادامه این مراسم اظهار داشت: در این شرکت بیش از دو سال برای طرح تولید تراکها، اقدامات کارشناسی صورت گرفت تا دستگاهی ایرانی و متناسب با شرایط معادن کشور تولید شود.
میقانی افزود: این تراک ۶۵ تنی دارای موتور ۵۳۰ اسب بخار، گیربکس خودکار و دارای فرمان اضطراری است و باید این مهم مدنظر باشد که ماشین آلات وارداتی فاقد فرمان اضطراری هستند، اما در تولید تراک جدید، بدون روشن بودن موتور راننده قابلیت استفاده از فرمان را دارد.
وی با بیان اینکه امسال میتوان این ماشین معدنی را متناسب با معادن مرتفعتر و با تناژ بیشتر به بازار عرضه کرد، گفت: در ماههای آتی بیل ۳۷ تن و در پاییز بیل ۷۵ تن از سوی این واحد تولیدی به معادن کشور عرضه میشود و با شرایط مشتری تولید خواهد شد.
هپکو در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار با هدف مونتاژ ماشین آلات راه سازی در اراک تاسیس و از سال ۱۳۵۴ شروع به فعالیت کرد.
هپکو ۲۵ نوع ماشین آلات راهسازی از جمله گریدر، لودر و غلتک تولید میکند که هشت نوع از محصولات آن تحت لیسانس کشورهایی، چون ژاپن، آلمان، سوئد تولید میشود.
شرکت هپکو در اوج پیشرفت و بالندگی در سال ۱۳۸۵ به بخش خصوصی واگذار شد.