پخش زنده
امروز: -
بند پ ماده ۱۳۷ آئین نامه راهنمایی و رانندگی حق تقدم در میدان را با رانندهای میداند که درون میدان است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، با سرعت به طرف خودروی ما میآمد، از سمت راست نزدیک شد، ما در میدان در حال خروج به ضلع شرقی خیابان بودیم، طوری پایش را روی گاز گذاشت تا جلوی ما قرار بگیرد و زودتر از ما به خروجی مدنظرش برود، میخواست به خیابان ضلع شمالی میدان حرکت کند. در همین لحظه راننده خودروی ما مجبور شد توقف کند تا خودرویی که جلویش را سد کرده بود به مسیرش ادامه دهد. میدان شلوغ بود و همین باعث شد تا در مدت خیلی کوتاه صفی از خودرو پشت خودروی ما ایجاد شده و تا خیابان ضلع غربی کشیده شود.
سرهنگ شریفی، رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران که در خودروی ما بود، با دیدن این صحنه گفت: رعایت نشدن قوانین و مقررات باعث ایجاد همین بی نظمیها در سطح شهر تهران شده است.
این مقام انتظامی با اشاره به بند پ ماده ۱۳۷ آئین نامه راهنمایی و رانندگی اظهار کرد: در این بند به صراحت عنوان شده هنگامی که خودرویی در میدان است، حق تقدم با اوست و خودرویی که هنوز وارد میدان نشده است باید سرعتش را کم کند و حتی اگر نیاز بود بایستد تا خودرویی که در میدان است به مسیرش ادامه دهد و بعد وارد میدان شود.
همراه با سرهنگ شریفی به حاشیه میدان آمدم و صحنههای مشابه زیادی را دیدم که خودروها قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی مربوط به ورود میدان را نقض میکنند.
با یک راننده که حدود ۳۰ تا ۳۵ ساله به نظر میرسید صحبت کردم.
خبرنگار: شما در میدان وارد شدید، اما جلوی خودرویی قرار گرفتید که پیش از شما در میدان بود، اگر این موضوع منجر به یک تصادف میشد، حق تقدم با چه کسی بود؟
راننده: با من! چون خودرویی که در میدان است در فرعی است، در حالی که من از خیابان اصلی وارد میدان شدم.
سرهنگ شریفی در گفتگو با راننده میگوید: طبق قوانین راهنمایی و رانندگی اگر این حرکت شما منجر به حادثه میشد، شما مقصر بودید، چون حق تقدم با خودرویی است که در میدان است.
خبرنگار خطاب به راننده: آیا میدانستید؟
راننده: میدانستم، اما فراموش کرده بودم.
سرهنگ شریفی در گفتگو با ما میگوید: تکرار تخلف، باعث میشود تا راننده نسبت به قوانین بی تفاوت شده و باعث ترافیک و یا حتی سانحه شود.
او در ادامه گفت: سوانح رانندگی در شهر تهران و رعایت نکردن حق تقدم باعث شده است تا ۴۰ درصد جانباختگان از عابرین پیاده باشند.
در چهار ضلع ورود به میدان، خط کشیهای سفید عابر پیاده به وضوح خودنمایی میکند. با یکی از عابرین که حدود یک دقیقه پشت خط ایستاده بود گفتگو کردم، او گفت: برای عبور از خیابان معمولا خودروها توقف نمیکنند و باید منتظر ماند و در یک فرصت از عرض خیابان عبور کرد. این موضوع برای افراد ناتوان مانند سالخوردگان میتواند مشکلاتی به وجود بیاورد.