پخش زنده
امروز: -
معاون توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: هم اکنون ۸۳ درصد نیازمندیهای ناوگان از داخل تامین میشود که موجب صرفه جویی ۳۳۰ میلیون دلاری از کشور شده است.
عبدالرضا محبی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان اینکه 17درصد باقیمانده مربوط به کشتی هایی از ناوگان است که به بنادر داخلی تردد نمی کنند، افزود: تامین حداکثری نیازهای ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت های داخلی از مهمترین اولویت های این ناوگان در 20 سال گذشته بوده است.
وی افزود: این نیازمندی ها و ملزومات، شامل دو بخش توسعه ناوگان و تامین مایحتاج روزانه است که تامین آن از داخل کشور یکی از راهبردی ترین اهداف ناوگان بوده و سال های متمادی و به ویژه چند سال اخیر با دقت و حجم بالا این مهم را پیگیری کرده ایم.
محبی تامین سوخت و نیروی متخصص، آموزش نیروها ، ملزومات تعمیرات ، قطعات ، پرچم و بیمه از مهمترین نیازمندی های ناوگان برشمرد و گفت: این موارد از دو دهه قبل تاکنون پیگیری شده و امروز توانسته ایم بیش از 83 درصد کل نیازهای ناوگان را به کمک ظرفیت های داخلی رفع سازیم.
معاون توسعه ناوگان کشتیرانی علت تامین و تولید نشدن برخی اقلام باقیمانده را در داخل کشور، تیراژ پایین و مقرون به صرفه نبودن تولید آنها در داخل اعلام کرد و افزود: تامین مایحتاج داخلی کشتیرانی در این حجم نخستین بار در کشور ما انجام شده و تاکنون هیچ کشوری نتوانسته ملزومات ناوگان کشتیرانی خود را در با این حجم از داخل کشور تامین کند چرا که تامین ملزومات ناوگان های کشتیرانی، امری است که در سطح بین المللی انجام می شود.
محبی افزود: سال گذشته بیش از 330 میلیون دلار صرفه جویی ارزی از این طریق داشتیم و سعی ما بر این است که در سالهای آتی، این میزان افزایش یابد.
وی با بیان اینکه بیش از 3 هزار و 700 نیرو در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مشغول به فعالیت هستند گفت: 98 درصد نیروهای ناوگان از اتباع ایرانی هستند و بقیه بنا بر ضرورت و در شرایط خاص ، از اتباع خارجی به کار گرفته می شوند.
معاون توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: طبق برنامه زمان بندی شده، در سال گذشته نیروهای متخصص زیادی در بخش خشکی و دریا از دانشگاهها جذب شده اند که این برنامه در 10 سال گذشته بی نظیر بوده و البته این برنامه را در سالهای آینده نیز پی خواهیم گرفت و امید می رود مشکل تامین نیروی انسانی از نیروهای داخلی تا یکی دو سال آینده به طور کلی رفع شودو حتی الامکان صادر کردن نیروی متخصص را در حوزه عملیات ناوگان داشته باشیم.
محبی افزود: در زمینه توسعه و ساخت کشتی و خرید و فروش آن نیز پیشرفت های خوبی داشته ایم به طوری که برای ساخت دو فروند کشتی جدید با ایزوایکر در حال انعقاد قرارداد هستیم.
معاون توسعه ناوگان کشتیرانی همچنین از عقد قرارداد ساخت دو فروند شناور 3500 تنی جنرال کارگو در حوزه دریای خزر نیز خبر داد و گفت : قرارداد خرید این دو شناور امضا شده است.
وی همچنین از الحاق شرکت کشتی سازی اروندان به کشتیرانی خبر داد و گفت : در این کشتی سازی بخشی از نیازهای ناوگان را در حد کشتی های کوچک که در توان این کشتی سازی است، رفع خواهد شد.
محبی افزود : در بخش تولید کانتینر در داخل کشور، 15 سال پیش، تعدادی کانتینر تولید شد که به علت هزینه بالا، تولید این محصول متوقف شد اما با توجه به نیاز دائمی ناوگان به کانتینر و مستهلک شدن کانتینرهای ناوگان، تولید این بخش از سر گرفته شده است.
معاون توسعه ناوگان کشتیرانی با بیان اینکه 23 دستگاه اعم از دانشگاه ها و موسسات دانش بنیان با کشتیرانی همکاری می کنند گفت : عمده فعالیت این شرکت ها در حوزه تحقیقاتی شامل تولید رنگ نانو، مواد شیمیایی و ملزومات می باشد در حوزه پایش هدف سوخت کشتی ها با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پروژه جامعی صورت گرفته است.
وی افزود: این مراکز علمی دانش بنیان در مقولاتی چون توازن کشتی، سوخت و رنگ های ضد خزه و همچنین تولید سوخت کم سولفور برای جنوب کشور تحقیق می کنند که در این خصوص به موفقیت های بزرگی رسیده ایم و شرکت های دانش بنیان هم از این موضوع استقبال کرده اند.
محبی با بیان اینکه در بحث تامین سوخت ناوگان، کشور هیچ نوع محدودیت بودجه ای ندارد گفت: بخش عمده هزینه کشتیرانی را تامین سوخت تشکیل می دهد که اغلب آن یعنی بیش از 90 درصد کل سوخت ناوگان از داخل کشور تامین می شود و سالانه بیش از 300 میلیون دلار در این بخش هزینه می شود.