پخش زنده
امروز: -
خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه روزه داری، ادامه دادن مسیر بندگان قبل از ماست، گفت: اگر شرایط روزه داری را آنگونه که باید رعایت کنید، روزه سد و دژی در مقابل تیرهای شیطان است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران که در دانشگاه تهران برگزار شد با دعوت همگان به تقوای الهی اظهار داشت: روزه از اسرار آمیزترین مواهب الهی برای مؤمنان به شمار میرود و یکی از حکمتها و آثار آن مسئله تقوا است. روزه فریضه ایست که بر مومنان نوشته شده و باید بپذیرید و پذیرفتید.
وی با بیان اینکه روزه داری، ادامه دادن مسیر بندگان قبل از ماست، گفت: اگر شرایط روزه داری را آنگونه که باید رعایت کنید، روزه سد و دژی در مقابل تیرهای شیطان است و نباید غافل باشیم که مهمان خدا هستیم و باید در مقابل پروردگار، گرایش و تفکراتمان را درست کنیم و رنگ خدا بگیریم.
شک، مقدمه سقوط انسان است
خطیب جمعه تهران با اشاره به سوره در تبیین صراط مستقیم آن را مسیری برشمرد که مبتنی بر عقل و یقین باشد، چون انسان عاقل با عقل خود زندگی میکند و شک، مقدمه سقوط انسان است.
آقای صدیقی در ادامه خطبه نخست نماز جمعه تهران گفت: هدایت، بعد ظاهری، تعلیمی و ارشادی دارد و خداوند متعال به واسطه تعلیم پیامبر (ص) حجت را بر همگان تمام کرده است.
وی افزود: اگر کسی در اعتقاداتش انحراف و ابهام داشته باشد و اگر فردی متوجه نباشد که خداوند او را آفریده تا سمت نمایندگی خدارا کسب کند، اخلاقش، اخلاق الهی بشود و در کرسی کن فیکون استقرار پیدا کند، معیشت الله و ارادت الله باشد، آن ابعاد تعلیمی در این خصوص اتمام حجت کرده است.
خطیب نمازجمعه تهران گفت: از خداوند میخواهیم هرچه را آنگونه که در باطن هست به ما نشان دهد. حضرات معصومین (ع) باطن گناه را به شکل جهنمی میدیدند. به طورنمونه شخصی که مال یتیم را میخورد، آتش میخورد و اگر فردی غیبت میکند خداوند در قرآن فرموده گوشت برادر مرده اش را میخورد، اما چون کسی چشم برزخی ندارد این آتش را مشاهده نمیکند. وی ادامه داد: آبروی فرد مومن نزد خداوند از کعبه حرمتش بالاتر است و زمانی که کسی جرأت تعرض به کعبه را ندارد، آبروی افراد در شبکههای مجازی مورد هتک حرمت قرار میگیرد. افراد غافل با مقدسات درگیر میشوند.
آقای صدیقی با بیان ضرورت رعایت حجاب اسلامی تصریح کرد: فرد روزه دار باید با تمام جوارح بدن روزه باشد و آنهایی که در ماه مبارک حرمت نگه نمیدارند این مسائل را نمیدانند.
وی تاکید بر در نظرگرفتن ملاک رعایت فرامین الهی را به عنوان شرط قبول وصعود اعمال تا ملکوت اعلا ویا ابطال اعمال، بخش پایانی سخنان خود قرار داد.