آسیبهای روحی و روانی دانش آموزان در دوران همه گیری کرونا
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش میگوید پژوهشها نشان میدهد تاثیرات تعطیلی آموزش حضوری و پیگیری آموزش از طریق آموزش مجازی، تاثیر نامطلوبی بر رشد عاطفی و مهارتهای اجتماعی کودکان داشته است.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما، دکتر رضوان حکیم زاده در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت تمام پژوهشهایی که در زمینه بررسی تاثیر تعطیلی آموزش حضوری انجام شده است، نشان میدهد این مساله نه تنها باعث افت یادگیری شده است، به ویژه در دوره ابتدایی که دوره شکل گیری مهارتهای سواد است، بلکه باعث آسیب عاطفی و اجتماعی دانش آموزان هم شده است.
وی گفت کودکان مدرسهای در نظام آموزش حضوری نظم در زندگی را میآموختند؛ سر ساعت مشخصی بیدار میشدند، سر وقت در کلاس حاضر میشدند، زمان مشخصی را هم برای استراحت داشتند. اینها به کودکان کمک میکرد آداب زندگی را یاد بگیرند.
دکتر حکیم زاده گفت تعطیلی آموزش حضوری این روند را مختل کرد؛ کودکان صبحها دیر از خواب بیدار میشوند و تا دیر وقت بیدارند و وقت خود را در فضای مجازی سپری میکنند. کم تحرکی آنها هم پیامدهایی برای سلامت جسمانی آنها به همراه دارد.
وی گفت بچهها در مدرسه بعد اجتماعی تربیت را تجربه میکنند و مهارتهای زندگی را میآموزند. تعطیلی آموزش حضوری، لطمه بزرگی به آموزش این مهارتها در دانش آموزان زده است، خصوصا در کلاس اولیها و کلاس دومیها که تازه قرار بود زندگی در بیرون خانه را تجربه کنند، اما مجبور شدند این بعد مهم اجتماعی را از طریق قاب کوچک موبایل تجربه کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت سازمان بهداشت جهانی هم تاکید کرده است که آسیبهای روحی و روانی که دانش آموزان تجربه کرده اند، کمتر از آسیبهای جسمی بیماری کرونا نبوده است.
دکتر حکیم زاده اختلال در رشد اجتماعی کودکان را یکی از موارد نگران کننده خواند و ابراز امیدواری کرد با فرصت حضور در مدرسه، پس از تعطیلات سال نو، این نقیصه اندکی جبران شود.