لزوم کار فرهنگی در زمینه استفاده از تولیدات داخل
معاون تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به لزوم کار فرهنگی در زمینه استفاده از تولیدات داخل گفت: مردم هنوز به محصولات تولید داخل، اعتماد زیادی ندارند و امیدواریم محصولات دانش بنیان موجب شوند تا اعتماد مردم افزایش یابد.
آقای محمدحسین بهشتی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: در قانون جهش تولید دانش بنیان تلاش شده است مواردی لحاظ شود تا مشکلات بر طرف شود.
او ادامه داد: اگر محصول شرکتی دانش بنیان شد به این معنی نیست که برای ابد دانش بنیان است بلکه پس از ۲ تا ۳ سال دوباره ارزیابی میشود و اگر بخش تحقیق و توسعه آن شرکت، فعال نباشد و نتواند محصول تولیدی خود را بهبود ببخشد از فهرست شرکتهای دانش بنیان حذف خواهد شد.
آقای بهشتی افزود: امکان پذیرنیست که بخشی از هزینههای نیروی انسانی شرکتها توسط دولت پرداخت شود، زیرا شرکتها باید تلاش کنند با افزایش ظرفیت تولید، درآمدزایی بیشتری داشته باشند تا د به کارکنان خود هم رسیدگی بیشتری داشته باشند.
او با بیان اینکه شرکتها باید به بازار صادراتی هم توجه کنند و نباید فقط به بازار داخلی فکر کنند، اضافه کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برنامه ریزیهای خوبی را برای صادرات محصولات شرکتهای دانش بنیان انجام داده است.
معاون تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: امیدواریم برخی از مشکلات شرکتهای دانش بنیان با ابلاغ قانون جهش تولید حل شود.
او در پاسخ به این پرسش که سهم شرکتهای دانش بنیان در تولید ناخالص داخلی کشور چه قدر است؟ گفت: سهم این شرکتها پایین است، زیرا بخش عمده درآمد کشور در حوزههای نفت و پتروشیمی و مانند آن است.
آقای بهشتی افزود: قانون جهش تولید دانش بنیان، بیشتر در راستای این مطرح شد که شرکتهای دانش بنیان بتوانند سهم بیشتری را در اقتصاد کشور داشته باشند.
او اضافه کرد: در برخی از حوزهها مانند برق و الکترونیک که به سرمایه گذاری کمتری نیاز دارند، پیشرفتهای شرکتهای دانش بنیان بیشتر بوده است، اما در حوزههایی مانند کشاورزی و معادن کمتر بود، زیرا به سرمایه گذاری بیشتری نیاز داشتند.
معاون تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: امسال وزارتخانهها باید تلاش مضاعفی را داشته باشند تا بتوانند در شکل گیری شرکتهای جدید در حوزه دانش بنیان ورود کنند.
آقای بهشتی افزود: شرکتهای دانش بنیان هم باید برنامه ریزیهای بهتری را داشته باشند و به بازاریابی و افزایش کیفیت تولید و مدیریت منابع انسانی هم توجه کنند.