پخش زنده
امروز: -
رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه، فهم و درک تحولات رسانهای را در پیروزی در جنگ شناختی بسیار ضروری دانست.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، اکبر نصراللهی در نشست تخصصی با موضوع جنگ شناختی در آرایش جدید رسانهای در دهه پنجم انقلاب اسلامی در جمع روحانیون حوزه علمیه خراسان در مشهد با تاکید بر اینکه حوزههای علمیه و مراکز دانشگاهی باید جلوتر باشند و بیشتر از کُنشگران دیگر به جنگ شناختی توجه کنند، افزود: جنگ شناختی چند لایه، هیبریدی، میان رشتهای و شکل تکامل یافته، پیشرفته تر، جامعتر و سنجیدهتر از جنگهای قبلی و البته طبیعی است آنچه غیرطبیعی است توجه ناکافی حوزههای علمیه و دانشگاهها به این موضوع مهم با وجود هشدارهای مکرر مقام معظم رهبری است.
نویسنده کتاب مدیریت بحران در رسانههای حرفهای با اشاره به سابقه جنگهای مختلف در طول تاریخ افزود: با توجه به گسترش و پیشرفت فناوریهای ارتباطی، تغییر در آرایش رسانهای، تجربه دشمنان و تغییر رفتار کُنشگران سیاسی و رسانهای و حاکمیتی، و همچنین سواد رسانهای مخاطبان و میزان دسترسی آنان به رسانههای مختلف، جنگها در حال حاضر به سمت جنگهای شناختی تغییر پیدا کرده و در همه مناطق و از سوی همه کُنشگران با استقبال روبرو شده است.
رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه با اشاره به اثرپذیری جنگ شناختی از تحولات فناوریهای ارتباطی تصریح کرد: با توسعه و پیشرفت فناوریهای ارتباطی، کنشگری از انحصار حاکمیت و نهادهای سنتی و قدیمی بیرون آمده است و همه افراد میتوانند در این حوزه فعال و اثرگذار باشند.
نویسنده کتاب مدیریت بحران در رسانههای حرفهای با اشاره به فریضه دانستن جهاد تبیین و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری در این مورد گفت: جهاد تبیین، داشتن روایت اول و پیوست رسانهای، راهبردهای بیان حقایق، پیروزی در جنگ شناختی، خروج از محاصره تبلیغاتی و مقابله با جریان تحریف است و نباید در حرف و شعار و ابراز آمادگی مسوولان و رسانهها محدود شود.
دکتر نصراللهی افزود: ابزار جنگ شناختی فناوریها ارتباطی بویژه اپلیکیشنهای تلفن همراه رسانه، بازیگران آن کنشگران رسمی و غیر رسمی، نوع جنگ نامرئی، ماهیت آن مستمر و میدان این جنگ اذهان مردم است و موفقیت در این جنگ به شناخت آرایش جدید رسانهای و تغییرات و تحولات آن است.
رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه تاکید کرد: تحقق راهبرد جهاد تبیین جز با درک آرایش جدید رسانهای، استفاده حداکثری از تکنولوژیهای جدید ارتباطی بویژه شبکههای اجتماعی، روایت اول، درست و مسئولانه از وضع گذشته و حال کشور امکان پذیر نیست.
رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه با مرور تغییر و تحولات مهم در آرایش جدید رسانهای گفت: پیشرفت فناووریهای ارتباطی از سال ۱۹۶۰ به بعد، پدیدهای "ارتباط جمعی شخصی»، را موجب و این پدیده باعث شده است برخلاف گذشته کنشگری، تولید و توزیع پیام از انحصار بخشهای رسمی و سنتی خارج و نقش آنها کم رنگ شود.
وی با بیان اینکه پدیدهی ارتباط جمعی شخصی باعث این شد مصرف رسانهای، منابع خبری و الگوی تعامل مردم و چگونگی کنشگری تغییر کند، گفت: یک موقعی، مثلاً کُنشگران مذهبی فقط علما و روحانیون بودند و هیچکسی جرأت نمیکرد همانند موضوعات امنیتی وارد موضوعات مباحث مذهبی شود؛ ولی الان هر فردی از هر جای دنیا از جمله سلبریتیها با سواد مختصر دینی و سیاسی، در مورد حساسترین موضوعات سیاسی و مذهبی و راهبردی ملی و بینالمللی مداخله و نسخه تجویز کنند.
نصراللهی تصریح کرد: باید بپذیریم که پدیده ارتباط جمعی شخصی، کُنشگری بهویژه کُنشگری مذهبی را، از حوزه تخصصی علما و روحانیون خارج کرده است و هر کسی هم به خود اجازه میدهد و هم این امکان را دارد هر پیامی را، در هر زمانی، در هر مکانی و با هر ابزاری تولید ومنتشر کند و این میتواند در کنار فرصتهایی که ایجاد کرده است، در صورت غفلت یا توجه ناکافی حوزهها و دانشگاهها، برای مردم بویژه جوانان تهدید جدی باشد.
رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه با اشاره به ظرفیت کم نظیر منبر و مسجد گفت؛ در کنار استفاد ظرفیت این رسانههای بومی و سنتی به اندازه وزنی که دارند، باید با توجه به تحولات جدید فناوریهای ارتباطی و بروز پدیده ارتباط جمعی شخصی و تغییر در ذایقه و نوع و میزان مصرف رسانهای مردم، از شبکههای اجتماعی برای ارائه تصویر واقعی از دین و ایران اسلامی و جلوگیری از اسلام هراسی استفاده حداکثری کرد؛ هرگونه تعلل و تردید در استفاده از این امکانات بدون فراهم کردن بسترهای بومی رسانهای کمک به دشمن است.
نصراللهی افزود: هیچ چیزی نمیتواند جایگزین منبر و مسجد و حسینیه باشد، اما نباید از ظرفیتهای و امکانات جدید برای جهاد تبیین و روایت اول غافل شد.
رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه همچنین با اشاره تغییرات در انتظارات مخاطبان گفت: تعامل پررنگ مخاطبان در تولید و توزیع، کاهش وفاداری، فراهم بودن امکان مقایسه بین پیامهای مختلف، مرگ مخاطبان یک طرفه و کاهش فاصله بین درخواست و اجابت، بالارفتن سواد رسانهای، تغییر در نوع رویکرد و راهبرد کنشگران بویژه کنشگران مذهبی و روحانیان را گریز ناپذیر کرده است.
وی همچنین افزود: توجه به عامل زمان در اتخاذ رویکرد و راهبرد مناسب بسیار مهم است. هرگونه کُندی و تأخیر، هم در شناخت و هم در تنظیم و هم در تطبیق با شرایط جدید برای کُنشگران مختلف، بسیار گران تمام میشود و غیرقابل جبران است.