پخش زنده
امروز: -
قائم مقام سازمان دانشآموزی ضمن تاکید برنقش موثر نیروی انسانی در تحقق و اجرایی شدن سندتحول و اهداف سازمان دانشآموزی؛ مدرسه، مربی و متربی را سه عنصر مورد توجه در تربیت تمام ساحتی دانست.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، اسماعیل بحری زاده در سلسله مباحث آموزش تشکیلاتی مربیان و دانشآموزان با تأکید برضرورت برگزاری دوره آموزشی تبیین سند تحول سازمان دانشآموزی گفت: سندتحول سازمان دانشآموزی در راستای سندتحول آموزش و پرورش و مبتنی بر منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تدوین شد و برای درک بهتر آن نیازمند درک و تبیین درستی از سندتحول آموزش و پرورش و ارتباط آن با سند سازمان دانشآموزی هستیم.
وی با بیان این که سندتحول آموزش و پرورش در سال۱۳۹۰ تبیین و ابلاغ شد و در۱۰ سال فراز و نشیبهای زیادی داشته است، افزود: این سند، تنها نقشه راه موجود در بدنه آموزش و پرورش است که براساس دغدغههای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) شکل گرفته و هر کدام از ما در جایگاه خود باید تلاش کنیم تا به درستی اجرایی شود.
بحری زاده گفت: سند تحول آموزشوپرورش درصدد این است تا با مدنظر قرار دادن و بهکارگیری سه عنصر مدرسه، مربی و متربی؛ تعلیم و تربیت را از سلطه «آموزش محوری مطلق» درآورده و به سوی تربیت ششساحتی دانش آموزان هدایت کند.
وی «مدرسه» را اولین رکن اصلی عناصر سهگانه سند تحول برشمرد و افزود: «مدرسه»، باید کانونی برای عرضه تمام خدمات تعلیمی و تربیتی باشد؛ بنابراین نقش تربیتی مدرسه، که کارکرد اصلی آن است، باید پررنگتر شود. مدرسه در اصل زمینهساز درک و اصلاح موقعیتهای فعلی دانشآموزان است.
قائم مقام سازمان دانشآموزی با اشاره بر دومین عنصر سند تحول یعنی «مربی» گفت: تمام تمرکز نظام تعلیم و تربیت بر دانش آموز است، اما باید توجه داشت در این میان نقش معلم و مربی به عنوان هدایت کننده، اسوهای امین و بصیر در فرایند تعلیم و تربیت و موثرترین عنصر در تحول آفرینی و تحقق ماموریتهای نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی بسیار مهم و اساسی است.
وی با اشاره به ویژگیهایی که در سندتحول برای مربیان ذکر شده است، گفت: «آراستگی به فضائل اخلاقی و اسلامی»، «عامل بودن» و «مومن بودن» از مهمترین ویژگیهای مربیان است.
بحری زاده ادامه داد: همچنین در سند تحول ویژگیهایی برای متربیان ذکر شده از جمله این که متربی باید فعال و نقش آفرین باشد در عین حال متربی بر اساس سندتحول در فرایند تربیت دارای اختیار و حق انتخاب است و باید شرایط و زمینههای لازم برای مشارکت فعال و نقش آفرینی را برای آنها فراهم کرد.
بحری زاده با اشاره به این که سازمان دانشآموزی بسترساز تربیت است، گفت: اگر در نتیجه این بسترسازی دانش آموز به «خودتربیتی» و «خودمدیریتی» برسد اهداف سندتحول محقق شده است.
وی افزود: علاوه بر بسترسازی تربیتی، برنامهریزی برای اوقات فراغت دانشآموزان را از دیگر فعالیتهای سازمان دانشآموزی است که در فرآیند آن تقویت تعاون، نوع دوستی، نیکوکاری و مشارکت جویی، خودباوری و میهن دوستی و گرایش به فرهنگ اسلامی-ایرانی در دانشآموزان نهادینه میشود.
بحری زاده با اشاره به این که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) سه ویژگی مهم «انرژی، امید و ابتکار» را برای نوجوانان و جوانان برشمردهاند، افزود: در سندتحول سازمان دانش آموزی سعی کردهایم تمامی ابعاد تربیتی و ساختار تحقق آن را مبتنی بر این ویژگیها مورد توجه قرار دهیم تا سازمان بتواند پاسخگوی نیاز مخاطب امروز باشد که با نسلهای قبل متفاوت است.
قائم مقام سازمان دانشآموزی گفت: سند تحول پیشتازان سازمان دانشآموزی، دارای مبانی نظری و فکری است و در ۱۴ بند، مبتنی بر سندتحول بنیادین آموزش و پرورش، بیانیه گام دوم انقلاب و اساسنامه مصوب سازمان، تدوین شده تا این سازمان بتواند پاسخگوی نیاز مخاطبان خود باشد.
وی دانشآموز را شریان اصلی و مربی را ستون فقرات سازمان خواند و گفت: عناصر چهارگانه نیروی انسانی در این سند مورد توجه واقع شده، زیرا یکی از عوامل مهم، ثروت عظیم نیروی انسانی درسازمان است و ما برای حفظ، حراست و ارتقای توانمندی نیروی انسانی اعم از مربی و متربی و همکاران ستادی تمام اهتمام خود را داریم.
قائم مقام سازمان دانشآموزی در پایان ضمن معرفی ۹ فصل سند تحول پیشتازان سازمان دانشآموزی، یادآور شد: این سند، ۸ چرخش از۱۰چرخش سندتحول آموزش و پرورش را تحت پوشش قرار داده و مقرر شده تا در یک ساختار شناور؛ تمرکززدایی شود و هر استان براساس اقلیم، فرهنگ و نیاز جغرافیایی خود فعالیتها را بومیسازی کند تا با کمک مربیان و تحقق آن، نسل آینده که مدیران و سازندگان آینده کشور هستند در مسیر درست قرار گیرند.