لزوم ذخیره اطلاعات هنگام خرید اینترنتی
مصرفکنندگان هنگام خرید اینترنتی فقط از شبکه پرداخت کشور (درگاه پرداخت اینترنتی یا کارتخوان) استفاده کنند. همچنین باید اطلاعات تراکنش خرید خود شامل مبلغ، تاریخ، شماره مرجع تراکنش و شماره پایانه را ذخیره و نزد خود نگهداری کنند.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما؛ چندی پیش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت طی اطلاعیهای از عموم مردم درخواست کرد اطلاعات تراکنش پرداخت خود را برای امکان پیگیریهای بعدی و ثبت شکایت احتمالی در سامانه اینماد نزد خود نگه دارند.
در این اطلاعیه یکی از کارکردهای مهم نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد)، امکان پیگیری خرید از کسبوکارهای اینترنتی از طریق ثبت شکایت در صورت بروز مشکلات احتمالی بعدی است که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در اجرای مأموریتهای ذاتی و قانونی خود در زمینه حمایت از مصرفکنندگان در فضای تجارت الکترونیکی، بدین منظور از سالها قبل نسبت به ایجاد بخش شکایت در سامانه اینماد اقدام کرده است.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: به منظور ارتقای عملکرد و بهبود کیفیت ارائه خدمات به کسبوکارهای اینترنتی و عموم مردم، بازنویسی سامانه اینماد در دستور کار قرار گرفته و از آینده نزدیک بخش شکایات سامانه اینماد تحت عنوان سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات راهاندازی خواهد شد.
بنابراین گزارش: در سامانه جدید به منظور جلوگیری از ثبت شکایات صوری و بی اساس نسبت به کسبوکارهای اینترنتی که موجب تحمیل هزینه و زحمت اضافه برای کسبوکارهای اینترنتی شده بود، ثبت شکایت صرفاً بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت، استعلام آن از بانک مرکزی و تطبیق اطلاعات امکانپذیر خواهد بود.
بدین منظور هنگام ثبت شکایت در سامانه جدید، ورود اقلام اطلاعاتی تراکنش پرداخت مانند تاریخ، مبلغ، شماره پایانه/ترمینال، شماره مرجع/ارجاع و ... توسط مصرفکننده الزامی است.
نسیم صالحی مدیر واحد شکایت سامانه اینماد در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما گفت: از تمامی مصرفکنندگان محترم تجارت الکترونیکی خواهشمندیم هنگام خرید از کسبوکارهای اینترنتی اولاً فقط از شبکه الکترونیکی پرداخت کشور (شاپرک) شامل درگاه پرداخت اینترنتی یا کارتخوان (در مورد تحویل در محل) استفاده نموده و از واریز وجه به صورت نقدی یا کارت به کارت جداً خودداری نمایند. ثانیاً اطلاعات تراکنش پرداخت را به صورت دقیق ذخیره و نزد خود نگهداری نمایند تا در صورت بروز مشکل، امکان ثبت شکایت و پیگیری از طریق سامانه اینماد را داشته باشند.
وی در ادامه افزود: بدین منظور در صورت پرداخت آنلاین کافی است از صفحه تأیید خرید که پس از ثبت اطلاعات در درگاه پرداخت اینترنتی و زدن دکمه پرداخت نمایش داده میشود، از نمایشگر یا صفحه تلفن همراه خود عکس بگیرید یا با زدن دکمه PrintScreen (PrtScn) روی صفحه کلید، تصویر نمایشگر را کپی و از طریق جایگذاری در نرمافزاری مثل Paint یا MS Word یا یک پیامرسان ذخیره نمایید.
همچنین امکان ثبت شماره تلفن همراه یا نشانی ایمیل نیز در تمامی درگاههای پرداخت اینترنتی به صورت اختیاری وجود دارد که در صورت تکمیل آن، اطلاعات رسید تراکنش از طریق پیامک یا ایمیل برای شما ارسال خواهد شد. در مورد پرداخت هنگام تحویل (CoD) نیز کافی است مصرفکنندگان محترم رسید کارتخوان یا تصویر آن را نزد خود نگه دارند.