پخش زنده
امروز: -
جانشین رئیس پلیس راهور با بیان اینکه بیش از ۵۲۰۰ نقطه حادثه خیز در محورها و معابر کشور وجود دارد، گفت: این نقاط ایراد هندسی دارد و باید اصلاح شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سردار تیمور حسینی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: حدود ۲ هزار نقطه حادثه خیز در معابر شهری است که ساماندهی آن در حوزه وظایف و تکالیف شهرداریهاست و ۳۲۰۰ نقطه هم در محورهای مواصلاتی قرار دارد و ساماندهی آن با همکاران ما در سازمان راهدای و حمل و نقل جادهای است.
وی گفت: کارهای خوبی هم انجام شده است، اما اغلب استانهای ما در زیرساختهای حمل و نقلی با مشکلات جدی مواجه هستند و چندی پیش به خاطر تصادف زنجیرهای محور رامهرمز - بهبهان به اجماع رسیدیم که استان خوزستان به لحاظ زیرساخت حمل و نقلی عقب افتادگی خیلی زیادی دارد و میبایست این مسئله در اولویتهای برنامه دولت باشد.
سردار حسینی افزود: بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل در کشور ما زمینی و جادهای است و اگر توجه نکنیم و اعتبار مورد نیاز را اختصاص ندهیم، سازمان راهداری هم نمیتواند با دست خالی کاری بکند و انتظار و توقع ما این است که نقاط حادثه خیز به سرعت اصلاح شود و متاسفانه در طول سالی که گذشت و در آن قرار داریم و در اواخر این سال هستیم؛ جان حدود ۸ هزار نفر از هموطنان ما در این نقاط گرفته شده است.
سردار حسینی تاکید کرد: امیدواریم حداقل در بودجه ۱۴۰۱ در سال آینده کار جدی صورت گیرد تا شاهد این تصادفهای تکراری نباشیم، چون وقتی اسم یک نقطه را میگذاریم نقطه حادثه ساز برای این است که در یک بازه زمانی مشخص تصادفهای پیدرپی و مشابه اتفاق میافتد، پس ایرادی وجود دارد که در طول هفته یا ماه و در هر فصل تعدادی تصادف در آن نقطه به یک شکل واحد رخ میدهد و باید برای ایمنی راه هایمان و برای ارتقای ایمنی خودروها وسواس لازم را داشته باشیم.
وی تصریح کرد: زیبنده کشور نیست که در هر سال بگوییم ۱۵ تا ۱۶ هزار نفر در تصادفها کشته شده اند و ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر هم مجروح و مصدوم شدند و اگر ۱۰ درصد از اینها نیز دچار معلولیتهای مادام العمر شوند سالی ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر معلول و مصدوم تا پایان عمر باید سربار خانواده و جامعه و سازمانهای حمایتی مثل بهزیستی و کمیته امداد باشند که جای تاسف دارد.
سردار حسینی افزود: امروز یکی از دغدغهها و نگرانیهای جدی ما این است که راهها واقعا فرسوده میشود و ۳۲۰۰ نقطه حادثه خیز اگر رسیدگی نشود فردا ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ نقطه میشود، آزادراهی که میبایستی ایمنترین راه ما باشد، آزاد راه زنجان - تبریز را چگونه میبینید؟ وحشتناک است.
سردار حسینی گفت: خودروساز و راه ساز هم باید تلاش کنند خطای انسانی را بپوشانند، ولی خیلی از تصادفهای ما در کشور واقعا ناشی از خطای انسانی نیست، وقتی در یک راه دو طرفه که جداسازی نشده است و میدان دید هم کافی نیست؛ راننده سبقت میگیرد و در طول دو سه ماه گذشته ما چندین فقره تصادف رخ به رخ داشتیم و در هر تصادف چهار نفر یا پنج نفر متاسفانه کشته شدند؛ درک از خطرمان خیلی پایین است و آسیبهای شناختی داریم که به حوزه باور انسان برمی گردد، درک از خطر و باور خطرمان پایین است یعنی فکر میکنیم این خطر برای من نیست برای دیگران است.
سردار حسینی گفت: تجربه ۳۵ ساله خدمت من این را میگوید که هنوز در طول این سالهای متمادی برخورد نکردم با کسی که در یک تصادفی گیر افتاده باشد و آسیب شناسی کرده باشیم و رفتارهای اجتماعی یا فرهنگهای اجتماعی را بررسی کنیم.
وی ادامه داد: آموزش و صدور گواهینامه شاید نیاز به بازنگریهایی داشته باشد، اما باید درک از خطر بالا رود.
سردار حسینی افزود: در دنیا میگویند تابلو سرعت به همراه پلیس معنی دارد اگر اعمال قانونی نشود از تابلو سرعت هیچ گاه تمکین نخواهند کرد. تفاوت ترافیک امروز با دو یا سه دهه گذشته این است که حجم ترافیک افزایش پیدا کرده است و در یک محوری که تا ۲۰ سال پیش روزانه دو هزار تردد نداشتیم، امروز افزون بر ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تردد وجود دارد.
جانشین رئیس پلیس راهور تصریح کرد: کنترلهای پلیس به تنهایی به شکل سنتی جواب نمیدهد نیازمند توسعه فناوری اطلاعات و کنترلهای هوشمند هستیم که میتواند از بی کیفر ماندن جلوگیری کند بی کیفری یعنی اینکه من یک خطایی انجام بدهم و مجازات نشوم و اگر مجازات نشوم تشویق میشوم برای تخلفات بعدی.
اصلاح و ساماندهی ۵۰۰ نقطه حادثه خیز جادهای
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور از تامین اعتبار اصلاح و ساماندهی ۵۰۰ نقطه حادثه خیز جادهای در سال گذشته خبر داد.
آقای فرهاد مهریاری در گفتگو با تیتر امشب شبکه خبر افزود: اعتباراتی که به سازمان داده میشود برای ایمن سازی راهها کافی نیست و درخواست افزایش اعتبار را هر سال داریم و هر سه ماه یکبار درخواست میکنیم، ولی با همین اعتباراتی هم که داریم اولویت بندی میکنیم.
مهریاری افزود: نقاط پرتصادف در اولویت ساماندهی است و بقیه نقاط در اولویتهای بعدی قرار دارد و البته باید مشخص شود کدام عامل جادهای یا انسانی در تشکیل تصادف نقش داشته است؟ گفتن اینکه در این نقطه چند تا کشته داریم مهم نیست بلکه باید بدانیم چند مورد مستقیم به زیرساخت برمی گردد.
وی افزود: اولین مرجع آمار دقیق هم که قابل بررسی کارشناسی باشد دوستان و همکاران من در پلیس هستند.
عالیترین مقام اجرایی باید رئیس کمیسیون ایمنی راه باشد
کارشناس حوزه ترافیک جادهای با بیان اینکه عالیترین مقام اجرایی باید رئیس کمیسیون راه باشد، گفت: ساختار ترافیک حمل و نقل کشور گرفتار دور باطل است و جزیرهای عمل میشود.
آقای اسماعیلی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود: بیش از سه تا چهار دهه است درگیر این موضوع هستیم و متاسفانه در کشور برای ترافیک، فصل الخطاب نداریم و یک شخص در بالای هرم نیست که به همه دستور بدهد و برای همه الزام آور باشد و به همین خاطر است تقریباً همان داستان جزیرهای بودن اینجا اتفاق میافتد.
وی گفت: تا این موضوع حل نشود این قصه همچنان ادامه خواهد داشت، حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال قبل همین سوال را یک وقت از ما میپرسیدند و همین داستان را هم داشتیم و این مدل تکرار خواهد شد لذا ما باید اصل موضوع را حل کنیم که این فصل الخطاب بودن و یک مدیریت یکپارچه و واحد بودن بخش زیادی از مشکلات را حل کند و الان در کشور بودجه هم هست، ولی بودجه هرز میرود و هماهنگ نیستیم.
اسماعیلی افزود: کمیسیون ایمنی راه حدود ۱۰ تا ۲۰ عضو دارد و اکثر اعضای آن از وزرا یا معاونان هستند، اما وزیر راه نمیتواند به وزیر بهداشت دستور بدهد یا برعکس.
اسماعیلی گفت: به همین خاطر در کشورهای دیگر عالیترین مقام اجرایی یا رئیس جمهور یا معاون اول یا نخست وزیر را بالای این هرم گذاشته اند و در ایران ما هم داریم الان رئیس ستاد کرونا آقای رئیس جمهور است و رئیس شورای فرهنگی آقای رئیس جمهور است. رئیس شواری اقتصاد رئیس جمهور است و در اینجا باید هم آقای رئیس جمهور و معاون ایشان هدایت امور را بر عهده بگیرند تا دیگران هم تبعیت کنند.
اسماعیلی گفت: اگر بالای این هرم را عالیترین مقام اجرایی بدانیم، مصوبهها نیز الزام آور خواهد بود.
آقای اسماعیلی افزود: اول باید ساختار را با مدیریت حمل و نقل کشور درست کنیم تا این درست نشود بقیه جاها درست نخواهد شد و متاسفانه کمیسیون ایمنی راه و دبیرخانه اش و مجموعه اش یک بخش منفعلی است و هیچ اقدام موثر در این سه دهه نداشته است و نخواهد داشت و مورد دوم این است که کنترل موضوع تصادف و ترافیک به عنوان اولویت ملی باید مطرح شود مانند مقابله با کرونا در کشور که همه روسای سه قوه و همه مملکت پشت سر آن هستند.
وی افزو: ایگر این کارها انجام شود این موضوع حل خواهد شد ترافیک و سوانح ترافیک را من به عنوان یک کارشناس کوچک مییگویم ظرف پنج سال قابل حل است زمانی که حداقل جزو پنج اولویت کشور باشد.