اجرای طرح "خط عابر، خط زندگی" در تقاطعهای اصلی مشهد
پنجمین مرحله طرح ترافیکی با عنوان "خط عابر، خط زندگی" در محل ۹تقاطع اصلی خیابانهای کلانشهر مشهد اجرایی شده است.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان رضوی، رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد، هدف از
اجرای این مرحله را طرح مباحث آموزشی و فرهنگسازی دانست و افزود:
اجرای این طرح ترافیکی با مشارکت گروههای مختلف هنری، شهرداری، پلیس راهنمایی رانندگی، فرهنگسرای ترافیک و با تکیه بر روشهای مبتکرانه و بهرهگیری از ابزارهای آموزشی برای سنین مختلف صورت میگیرد.
ایمان فرهمندی ادامه داد: شهرداری مشهد تا کنون "طرح خط عابر، خط زندگی" را در چهار مرحله اجرا کرده که در گام نخست آن امور عمرانی ارجحیت داشت و خیلی از گذرگاهها و تقاطعهای شهر ایمنسازی، مناسبسازی و هوشمندسازی شدند و در مراحل بعدی موضوع فعالیتهای فرهنگی و اطلاعرسانی مدنظر قرار گرفته است.
وی آمار سوانح رانندگی و آسیب عابران پیاده این کلانشهر در برخورد با خودروهای شخصی و عمومی را بسیار نگرانکننده توصیف و بیان کرد: آمار امسال حوادث برای شهروندان مشهدی از این بابت نسبت به پارسال افزایش یافته است.
فرهمندی نظمبخشی به ترافیک شهری و ارتقاء ایمنی رفت و آمد عابران پیاده و خودروها را اقدامی بسیار مهم برای کاهش سوانح رانندگی در محیط شهری ذکر و بیان کرد: ایمنسازی خیابانهای شهر برای ایمنی عابران پیاده به طور خاص با عطف توجه نسبت به گذرگاههای عبوری شهروندان ظرف سالهای اخیر در قالب طرح "خط عابر، خط زندگی" در دستور کار شهرداری مشهد قرار گرفته است.
فرهمندی بر ضرورت طراحی، تامین و اجرای زیرساختهای کافی، لازم و مناسب برای تغییر عادات فرهنگی مردم در حوزه ترافیکی تاکید و بیان کرد: در همین راستا ظرف سالهای اخیر اقداماتی نظیر آشکارسازی و ایمنسازی گذرگاهها و مناسبسازی خط توقف و خط ایست برای خودروها در چند مرحله در سطح شهر مشهد انجام شده است.
وی گفت: پس از ایجاد زیرساختهای مناسب، اطلاعرسانی و فرهنگسازی عمومی باید مدنظر قرار گیرد و با تبلیغات گسترده، مردم را به استفاده بهینه از زیرساختها ترغیب کنیم و همچنین پلیس نیز با افراد خاطی و هنجارشکن برخورد قانونی داشته باشد.
رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد افزود:
به گفته او، مهمترین راهبرد پنجمین مرحله اجرای "طرح خط عابر، خط زندگی" ارتباط گرفتن مستقیم با رانندگان در زمان توقف پشت چراغ قرمز و انتقال مفاهیم آموزش کاربردی به آنان است، ضمن اینکه محصولات فرهنگی و آموزشی نیز برای عابران پیاده فراهم شده و در اختیار آنان قرار میگیرد.
بر اساس آمارهای مربوط به سال۱۳۹۷ پیش از اجرای "طرح خط عابر، خط زندگی" در مشهد ۹هزار فقره سانحه رانندگی منجر به جراحت و ۲۵۰مورد فوت شهروندان ناشی از این سوانح ثبت شده بود.
این تعداد سال۱۳۹۹ به هفت هزار مورد سانحه جرحی و ۱۷۰مورد فوت رسید.
اجرای "طرح خط عابر، خط زندگی" ظرف سالهای اخیر در مشهد موجب شده تا رتبه این شهر در تصادفات جرحی و فوتی عابران پیاده از جایگاه نخست به رتبه دوم کاهش یابد.
کلانشهر ۳۵۰کیلومتر مربعی مشهد، ۷۲۳کیلومتر گذرگاه محلی، خیابان و بزرگراه دارد که به تفکیک شامل ۱۰۰کیلومتر بزرگراه، ۱۳۴کیلومتر خیابان شریانی درجه یک، ۲۵۸کیلومتر خیابان شریانی درجه دو و ۲۳۱کیلومتر گذرگاه محلی است.
همچنین ۹۶تقاطع غیرهمسطح، دوربرگردان و زیرگذر در مسیر خیابانهای مشهد مورد استفاده شهروندان قرار دارد.