پخش زنده
امروز: -
شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) همچنان به سرپرستی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اداره می شود.
همچنین یکی از کارکنان شرکت هواپیمایی ایران ایر به خبرگزاری صدا وسیما گفت: انتصاب رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان سرپرست هما، درحالی رخ داد که براساس قانون، یکی از وظایف سازمان هواپیمایی کشوری نظارت بر شرکتهای هواپیمایی داخلی است، و با صدور حکم وزیر راه و شهرسازی، این وظیفه نظارتی به نوعی زیر سوال رفت! زیرا رئیس سازمان هواپیمایی کشوری باید بر عملکرد خود در شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما) نظارت کند و در واقع ذینفع و ناظر، هر دو یکی میشوند.
وی با بیان اینکه طی سال جاری بازنشستگان هواپیمایی جمهوری اسلامی چند دفعه به دلیل مشکلات مالی، تجمع اعتراضی کرده اند، گفت: سوال این است در شرایط فعلی که کارکنان هما از وزیر راه وشهرسازی دولت یازدهم، انتظار رسیدگی زودتر به مشکلات سازمانی، مالی و حواشی دیگر این شرکت را دارند، آیا فرد توانمند و متعهدی که بتواند مسئولیت هدایت هما را برعهده بگیرد و از مشکلات فعلی عبور دهد در صنعت حمل و نقل هوایی کشور نیست که تاکنون فردی انتخاب و معرفی نشده است؟
در مقابل، یکی از کارشناسان صنعت هوایی کشور معتقد است: برای هدایت موفق شرکت هواپیمایی هما، مدیرعامل باید جدا از دانش فنی و تعهد، برخی روابط و حمایتهای دولتی و سیاسی را همراه داشته باشد و لذا با این نگاه، انتخاب رئیس سازمان هواپیمایی کشور به عنوان سرپرست شرکت هواپیمایی هما در این مقطع زمانی، انتخاب مناسبی بوده است و منجر به بهبود نسبی مشکلات هواپیمایی جمهوری اسلامی و کاهش اعتراض کارکنان بازنشسته این شرکت شده است.
وی در پایان افزود: آنچه مسلم است، سپردن همزمان مسئولیت سازمان هواپیمایی کشوری و هواپیمایی هما به یک شخص، جدا از اینکه انتصاب درستی بوده یا غلط، نمیتواند خیلی ماندگار باشد و وزیر راه و شهرسازی و دولت باید زودتر مدیرعاملی کارآمد، مجرب، متعهد و همتراز برای نخستین شرکت هواپیمایی کشور مشخص کنند.
یادداشت: محمد جعفری- خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما