پخش زنده
امروز: -
علی پیران، نقاش سیستانی در افتتاحیه نمایشگاه آثار آبرنگش در حوزه هنری گفت: در نمایشگاه «نقش نیمروز» سعی کردم مطالبهگر حقابه سیستان باشم و صدای مظلومیت مردمش را به گوش مسئولان افغانستان برسانم.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ نمایشگاه آبرنگ «نقش نیمروز» با آثاری از علی پیران یکی از هنرمندان استان سیستان و بلوچستان در گالری شماره یک خانه عکاسان افتتاح شد.
علی پیران سیستانی خوشنویس و نقاش در مراسم افتتاحیه نمایشگاه آبرنگ «نقش نیمروز» گفت: نمایشگاه حاضر محصول تلاش ۳ ساله در عرصه نقاشی آبرنگ است. آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه از طبیعت، معماری و آثاری که در سیستان در شرف نابودی هستند، با تکنیک آبرنگ به تصویر کشیده شدهاند. قالب این آثار عطش و خشکسالی سیستان و بلوچستان را نشان میدهند. در واقع من در نمایشگاه آبرنگ «نقش نیمروز» دیروز سیستان و امروز این استان را به تصویر کشیدم تا به گونهای رسالتم را نسبت به زادگاهم انجام دهم و بگویم استان سیستان که در گذشته آباد بود امروز به دلیل مطالبه حقابهاش وضعیت خوبی ندارد.
وی افزود: من سعی کردهام که در قالب آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه آبرنگ «نقش نیمروز» مطالبهگر حقابه سیستان باشم و صدای مظلومیت مردم سیستان را به گوش مسئولان افغان برسانم.
این هنرمند بیان کرد: از قدیم نقاشی میکردم اما در خلق آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه از آبرنگ استفاده کردم زیرا آبرنگ، روان، شیرین، ساده و بیپیله است، البته ممکن است که از نظر شما نقاشی آبرنگ خیلی سبک به نظر برسد، اما اجرایش بسیار سخت است. کسی که از آبرنگ برای خلق یک اثر نقاشی استفاده میکند، فرصت آزمون و خطا ندارد و اگر رنگی را در جای اشتباه بگذارد کل کار باید حذف شود. از طرف دیگر در منطقه سیستان و بلوچستان به دلیل خشکی شدید هوا، نقاشی آبرنگ به سختی خلق میشود زیرا کمی پس از کشیدن یک قسمت از نقاشی، آن قسمت خشک میشود، بنابراین هنرمند نقاش باید با سرعت قلم بالا، دقت و تکنیک خوب کارش را انجام دهد.
پیران گفت: با استفاده تکنیک نقاشی با آبرنگ میتوان با صرف هزینه کمتر آثار بیشتری خلق کرد.
نمایشگاه آبرنگ «نقش نیمروز» از امروز تا نهم اسفند در حوزه هنری برقرار است و علاقمندان میتوانند برای بازدید از این نمایشگاه از ساعت ۹ تا ۱۸ روزهای شنبه تا چهارشنبه به گالری شماره یک خانه عکاسان واقع در خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ مراجعه کنند.