افزایش ۲۵ درصدی نرخ بلیت مترو در تهران
اعضای شورای شهر تهران در بررسی لایحه شهرداری تهران درخصوص تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی، با افزایش ۲۵ درصدی کرایه اتوبوس ، مترو و تاکسی موافق کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، سید مجتبی شفیعی امروز در صحن شورا درباره لایحه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۱ افزود: درخواست ما در این لایحه برای افزایش نرخها نسبت به سال گذشته در برخی مدل ها بیشتر از ارقامی بود که در لایحه به توافق رسیدیم، اما با توجه به سیاست کلی اعمال شده مبنی بر افزایش حداکثر ۲۵ درصد، این میزان افزایش را برای هر سه شبکه مترو، اتوبوس و تاکسی لحاظ کردیم.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه نسبت به گذشته تغییرات اساسی در ساختار کلی قیمت گذاری نرخ خدمات جابجایی نداشتیم ولی مواردی را در ملاحظات اجرایی مربوط به هر کدام از شبکه ها تغییر دادیم، افزود: در مورد مترو ۲۵ درصد افزایش را لحاظ کردیم یعنی نرخ بلیت تک سفره داخل شهری که در سال ۱۴۰۰ دو هزار تومان است برای سال ۱۴۰۱ به ۲۵۰۰ تومان افزایش پیدا میکند، بلیت تک سفره حومه که ۲۳۰۰ تومان است به ۲۸۵۰ تومان افزایش می یابد، تک سفره خط هشتگرد از ۶ هزار به ۷۵۰۰ تومان و تک سفره فرودگاه امام خمینی (ره) از ۱۰ هزار تومان به ۱۲۵۰۰ تومان افزایش پیدا میکند.
وی با اشاره به اینکه تخفیف هایی را که در گذشته وجود داشته است در برخی موارد برای بحث شخصی سازی و با نام کردن کارت بلیتهای مربوط به مترو توسعه دادیم، عنوان کرد: در این باره ۵ درصد تخفیف را برای کل سال در نظر گرفتیم در حالی که پیش از این، این تخفیف فقط برای بار اول اتفاق میافتاد؛ همچنین ۵ درصد تخفیف برای خرید بلیت از طریق غیرحضوری و با استفاده از نرم افزارهای کاربردی لحاظ شده است. علاوه بر این تخفیف هایی که برای گروههای هدف قرار داده شده بود، همچنان به قوت خود باقی است، یعنی خانواده معظم شهدا، جانبازان بالای ۲۵ درصد، جانبازان اعصاب و روان، معلولان شدید، کارت منزلت و کارتهای مربوط به دانش آموزان و دانشجویان و افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی همچنان از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار خواهند بود.
شفیعی با بیان این مطلب که در مورد شبکه اتوبوسرانی نیز سقف افزایش ۲۵ درصد رعایت شده هر چند نیاز به افزایش کرایه در این بخش بیشتر از این بود، اضافه کرد: متوسط افزایش با توجه به اعداد و ارقام در خطوط مختلف اتوبوسراتی متنوع است اما این مسئله با رعایت متوسط ۲۵ درصد و تا سقف ۳۵ درصد انجام شد، یعنی هیچ خطی بیشتر از ۳۵ درصد اجازه افزایش را نخواهد داشت؛ بر همین اساس نرخ متوسط خطوط بی آر تی از حدود ۱۴۰۰ به ۱۷۵۰ تومان و برای خطوط فیدر اتوبوسرانی متوسط کرایه از ۱۸۰۰ به ۲۲۵۰ تومان میرسد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: بحث تقویت زمینه سازی مشارکت بخش خصوصی برای تامین ناوگان اتوبوسرانی با ترجیح اتوبوس پاک و برقی یا اتوبوس های با کارکرد کمتر از یک سال از موارد مهم در لایحه است.
وی با اشاره به اینکه در تاکسیرانی نیز سقف ۲۵ درصد را رعایت کردیم و با توجه به اینکه برخی از خطوط افزایش متغیری دارند این میزان را از ۱۰ تا حداکثر ۳۵ درصد در نظر گرفتیم، یادآور شد: از دیگر موارد مهم لایحه، بحث تقویت نظارت بخش خصوصی و حضور آنها در مدیریت و نظارت بر سازمان تاکسیرانی است که به نحوی در سهم دهی به درآمدهای مختلف پیش بینی شده لحاظ شده و دیگر موضوع با اهمیت نیز بحث هوشمندسازی و تقویت استفاده از ابزارهای هوشمند در نظارت بر ناوگان تاکسیرانی است.
تصویب افزایش 25 درصدی نرخ بلیت مترو در شهر تهران
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم از تصویب افزایش 25 درصدی نرخ بلیت مترو در پایتخت برای سال 1401 خبر داد.
سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در چهل و هشتمین جلسه شورا و در بررسی لایحه شهردار تهران در خصوص «تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال 1401» اظهار کرد: مبالغ بیشتری برای افزایش قیمت نرخ بلیت کرایه حمل و نقل عمومی تا افزایش 40 درصد مطرح شد اما با توجه به اینکه شرایط بد اقتصادی مردم به عنوان یک عامل محدود کننده برای مدیریت شهری تهران مطرح است، در جلسات مشترک با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خواستیم که با به کارگیری روش های مختلف و استفاده از راه کارهای پیشنهادی به دنبال جایگزین مبالغ باشند و افزایش چندانی در نرخ کرایه حمل و نقل عمومی نداشته باشیم.
وی افزود: در نتیجه ۲۵ درصد افزایش متوسط پیش بینی شده اما همچنان حدود ۱۰ درصد از مبلغ حمل و نقل عمومی از شهروندان دریافت می شود و باقی مبلغ باید از شهرداری تهران و همچنین دولت تامین شود تا تفاوت این مبلغ را جبران کنیم.
تشکری هاشمی با اشاره به اینکه نگرانی اصلی این بود که اگر این مبالغ در شرکت اتوبوسرانی و مترو و تاکسیرانی جبران و در حوزه وظایف خاص خودشان نظام جبرانی گذاشته نشود حتما این سامانه ها با مشکلات جدی رو به رو خواهند شد، گفت: ملاحظاتی را در این لایحه داشتیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: پیش بینی شده است حداکثر ۵۰۰ تومان به نرخ کرایه در مترو اضافه شود و این عدد با توجه به اینکه رقم ناچیزی است به نظر می رسد برای مردم قابل تحمل باشد که مبنا را بر ۲۵ درصد گذاشتیم و البته در برخی از خطوط کمتر از ۲۵ درصد خواهد بود.
وی با بیان اینکه خطوط حومه ای شهر تهران با توجه به شرایطی که دارند مشمول ۲۵ درصد شدند، افزود: اما تبصره ای وجود دارد که شرکت مترو در طول سال ۱۴۰۱ موظف شده است خطوط حومه ای شهر تهران و مشخصا مترو تهران_کرج بتوانند سازو کارهای نظام پرداخت مستقل داشته باشند؛ همچنین با توجه به اینکه هر خط در حومه تهران بتواند سازو کارهای خود را داشته باشد برای استقلال این خطوط پیش بینی های لازم صورت گرفت.
وی گفت: تصمیم گیری شد نرخ بلیت مترو تهران_کرج 1000 تومان باشد؛ همینطور پیش بینی شد کسانی که از کارت بلیت مبلغ دار شخصی سازی شده استفاده کنند علاوه بر تمام تخفیف پیش بینی شده در لایحه ۵ درصد به ازای هر بار شارژ کارت بلیت ها به صاحبان این نوع کارت ها تخفیف داده شود.
تشکری هاشمی ادامه داد: همچنین برای کسانی که از درگاه های غیر حضوری مثل نرم فزار کاربردی یا دیگر روش های پرداخت انلاین اگر بلیت های تک سفره را خریداری کنند و پشت گیشه های ایستگاه های مترو مراجعه نکنند ۵ درصد تخفیف پیش بینی شده است؛ همچنین در مناسبت ها به منظور ساز و کار واحد هرگونه تخفیف صرفا با اقدام کتبی شهردار محترم تهران انجام شود.
وی گفت: در مبلغ قابل محاسبه در خطوط نیز به محض اینکه در ایستگاهی کارت بلیت مترو در دستگاه های کارت خوان کشیده شد مبنی بر حداقل کرایه برای فرد از کارت کسر شود و در زمان خروج در هر ایستگاه با کشیدن مجدد کارت در کارت خوان های مربوطه مبلغ همان مسیر پرداخت شود وهر شهروندی که اقدام به کشیدن کارت در پایان مسیر نکند یا زمان سفر بیش از ۲ ساعت باشد کرایه حداکثری محاسبه شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حمل و نقل عمومی قیمت پایه هشت هزار تومان پیش بینی شده است که این مبلغ به عنوان ودیعه نیست و مبلغ قیمت خرید کارت است و با توجه به موضوع بیماری های واگیر دار و شیوع برخی بیماری کارت ها شخصی سازی خواهد شد.
تشکری هاشمی در ادامه گفت: کسانی که از کارت های تخفیف دار استفاده می کنند در روز می توانند چهار بار از خدمات مترو استفاده کنند و امکان استفاده بیش از چهار بار نخواهد بود ؛ همچنین جانبازان و خانواده شهدا؛ افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امام خمینی (ره) تخفیف ۱۰۰ درصدی خواهند داشت و برای دانشجویان و دانش اموزان نخفیف ۵۰ درصد پیش بینی شده است و کارت منزلت برای افراد بالای ۶۰ سال با تخفیف ۹۰ درصد ارائه خواهد شد.