پخش زنده
امروز: -
فیلم سینمایی «موقیعت مهدی» با ساختار روایی دست به خلق گفتمانی متفاوت در عرصه سینمای جنگ زده و اسطوره های هشت سال جنگ تحمیلی را از عرصه نمادین خارج کرده و در دسترس باور مردم قرار داده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان غربی، هادی حجازی فر، بازیگر و کارگردان نام آشنای سینمای ایران، در نخستین ساخته بلند خود، به سراغ سردار بزرگ اسلام، شهید مهدی باکری رفته، همو که پس از گذشت دهها سال از جنگ تحمیلی به جرات یکی از اسطوره های اخلاق، مدیریت، ایمان و اخلاق در تاریخ انقلاب اسلامی است.
«موقعیت مهدی» روایتی مینیمال و شاعرگونه و ۶ پرده ای ا
موقعیت مهدی میتوانست به صف انبوه فیلمهای جنگی سینمای ایران ملحق شود و خیلی زود پس از اکران عمومی به دست فراموشی سپرده شود، اما حجازی فر ثابت کرد که از فیلم جنگی چیزی به جز کلیشه ها می خواهد.
حجازی فر در فیلمنامه «موقعیت مهدی» با نگاهی متفاوت و البته به دور از گفتمان اسطوره ساز، به لحظاتی
همزمانی دو تصمیم مهم ازدواج در عین اعزام به جبهه و ماندن و جنگیدن در میدان های نبرد، نگاهی یکسان و عدالت محور به پیکر برادران شهیدش و نپذیرفتن بازگرداندن پیکر پاک برادرش حمید و ... این ها پرداخت های حجازی فر در مو
حجازی فر در نگارش فیلمنامه و پرداخت به شخصیتهای داستان به دنبال خلق قهرمان نرفته است. درست از سکانس شهادت حمید باکری به بعد، این هنر کارگردان و
بردن مهمات بر دوش در حالیکه پای بر پیکر پاک شهیدان می گذارد، با
شخصیت سردار شهید مهدی باکری در این فیلم، از هما
صحنه ما قبل شهادت، آن قاب اعجاز
موقعیت مهدی حجازی فر، توانسته از عمق مفهوم مملو از خون و خشونت جنگ، یک داستان شاعرانه و عاشقانه خلق کند، و این داستان را به شیوایی داستان های سحرانگیز هزار و یک شب بازگو و روایت کند.
نخستین فیلم بلند حجازی فر، همان متنی است که مخاطب را از مقام ابژه یک متنِ روایی، به مقام سوژه می رساند و فعلیت شخصیت اصلی داستان را که به حق در فرهنگ غنی دفاع مقدس به شخصیتی اسطوره و نمادین بدل گشته است، در ذهن مخاطب زنده می کند...
موقعیت مهدی، استیضاحی بزرگ است از موقعیت من، موقعیت شما، موقعیت ما در کوران مصائب زندگی، همان جا که در پیشگاه حق، ایمان و بندگی به محک اخلاص گذاشته می شود.
هادی راد، منتقد سینما