پخش زنده
امروز: -
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه یک درباره وضعیت نامناسب رودخانه سعدآباد گفت: نگهداری و لایروبی بخشی از رودخانه که از داخل مجموعه سعدآباد عبور میکند، برعهده پیمانکار مجزای سعدآباد است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان تهران شمیرانات، افشین خدامی گفت: مجموعه سعدآباد به صورت مجزا پیمانکار فضای سبز دارد که باید این رودخانه را همیشه در حالت پاکسازی شده نگه دارد؛ البته مسئولان سعدآباد از شهرداری درخواست کمک کردند و شهرداری نیز مساعدت نشان داد، اما در بازدید، با زبالهها و درختهایی که از سالهای پیش قطع و در در رودخانه رها شده، مواجه شدیم.
وی با بیان اینکه پس از بازدید به مسئولان سعدآباد اخطار کتبی دادیم که باید رودخانه پاکسازی شود؛ افزود: قبل از ورودی رودخانه به سعدآباد، دو شبکه فشرده زبالهگیر داریم و عبور حتی کوچکترین زباله از آن به سختی میتواند صورت پذیرد. به طوری که این شبکهها هفتهای سه نوبت پاکسازی میشود و زبالهای عملا از این شبکهها به رودخانه داخل سعدآباد ورود پیدا نمیکند، اما کارگران فضای سبز کاخ، زباله و برگ را به رودخانه میریزند.
خدامی با اشاره به اینکه مسئولان مجموعه سعد آباد پس از اخطار شهرداری، نه تنها نسبت به پاکسازی رودخانه اقدام نکردند، بلکه در شبکههای اجتماعی مسئولیت این وضعیت نامناسب رودخانه در محوطه سعدآباد را به شهرداری نسبت دادند، تصریح کرد: طبق قوانین، از نظر شهرداری فضای مرتبط با بخش خصوصی، حکم ملک یک شهروند عادی را دارد، لذا به آن ورود نمیکند، همانطور که در مجموعه نیاوران نیز لایروبی و رفت و روب قنات و رودخانه با خود مجموعه است.
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه یک با بیان اینکه باید مدیران سعدآباد و پیمانکار آن را ملزم کنیم که رودخانه را به درستی نگهداری کنند، ادامه داد: هر چند در مسیر رودخانه از دربند، رها شدن زباله از طریق رستوراندارها و شهروندان به داخل رودخانه صورت میگیرد، اما از آنجا که در مسیر دو شبکه فشرده زبالهگیر وجود دارد تقریبا هیچ زبالهای به سعدآباد راه پیدا نمیکند.
وی خاطرنشان کرد: اگر حریم رودخانه توسط مجموعه سعدآباد، آزادسازی و به شهرداری تحویل داده شود، آنگاه شهرداری منطقه میتواند نسبت به لایروبی و پاکسازی آن قسمت اقدام کند، اما سعدآباد، پیمانکار فضای سبز مجزا دارد که نگهداری (لایروبی و پاکسازی) رودخانه از آن نیز یکی از بندهای قرارداد این پیمانکار است.