موفقیت طرح درج قیمت تولیدکننده نیازمند همراهی کل زنجیره
رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرفکنندگان، موفقیت طرح درج قیمت تولیدکننده را نیازمند همراهی کل زنجیره تولید تا توزیع و عرضه دانست.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما از اتاق ایران؛ آقای عباس تابش در جمع نمایندگان انجمنها و اتحادیههای زنجیره تولید تا فروش، به شفافیت ایجاد شده در حوزه پخش و عرضه کالا در فروشگاههای زنجیرهای اشاره و یکی از پیامدهای اجرای این طرح را شفافیت در این حوزه بیان کرد.
وی گفت: از ابتدای اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده تا کنون، ۳۰۰۳ قلم کالا مشمول درج قیمت تولیدکننده شده و از این تعداد ۱۷۰۰ قلم کالا مشمول کاهش قیمت شده است یعنی در کنار شفافیت، کاهش قیمت اتفاق افتاده است و این ناشی از مشخص شدن ضرایب افزایش قیمت در هر بخش از روند تولید تا مصرف است.
رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان نیز با بیان اینکه نباید خود را با کشورهای دیگر مقایسه کنیم، گفت: رفتار و فرهنگ مصرف در ایران متفاوت از سایر کشورهاست. در دیگر کشورها هر وقت کالایی ۵ درصد گران شود، دیگر بازار تقاضا ندارد؛ اما در ایران صف طولانیتری برای خرید آن شکل میگیرد.
تابش با تاکید بر اینکه این طرح را با مطالعه کامل و به صورت صبورانه اجرا کردیم، افزود: هنوز نمیدانیم آثار ناشی از اجرای این طرح چیست. بخشهای مختلف تولید و توزیع از بدتر شدن شرایط سخن میگویند؛ اما آثار واقعی طرح را هنوز شناسایی نکردهایم. به نظر میرسد باید زمان بیشتری از آغاز اجرای طرح بگذرد تا قضاوت دقیقتری در این باره داشته باشیم. با این حال از هرگونه پیشنهاد کارشناسی درباره اجرای بهتر این طرح استقبال میکنیم.
وی ادامه داد: در هیئتهای قیمتگذاری علاوه بر دستگاههای اجرایی با توجه به موضوع از تشکلها و دستگاههای مربوط نیز دعوت میشود تا سیاستی اتخاذ شود که مشکلساز نباشد.
تابش درباره برخی نگرانیها درباره همراهی خردهفروشها با این طرح نیز گفت: اگر اتاق اصناف به این نتیجه رسیده است که اجرای این طرح روند فعالیت خردهفروشیها را با چالشی مواجه میکند با مستندات رجوع کند تا با همکاری هم مشکلات را برطرف کنیم. البته در این باره صورتجلسهای تهیه کردیم و دبیرکل اتاق اصناف و رئیس اتحادیه بنکداران آن را امضا کردند و پای کار هستند. این طرح به دنبال شفافیت است و آمادگی داریم هر حلقه از این زنجیره که از حقش دور شده با ارائه مستندات مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد تا همه به حق خود برسند.
رئیس سازمان حمایت بزرگترین نتیجه اجرای این طرح را شفافیت دانست و ادامه داد: اینکه در خردهفروشی باید قیمت مصرفکننده روی کالا درج شده باشد از گذشته بوده است. امروز میخواهیم اطلاعات جدیدی به مصرفکننده ارائه دهیم و فرصتی فراهم کنیم تا فاصله میان تولید و مصرف مشخص شده و این جزو حقوق مصرفکننده است.
در این نشست نگرانی تولیدکنندگان درباره برخورد خردهفروشان با روند اجرای طرح به عنوان اصلیترین چالش، مطرح شد.
خسرو فروغان گرانسایه، رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی نیز در این نشست به موضوغ قیمتگذاری در سطح جامعه اشاره کرد و گفت: متاسفانه روند قیمتگذاریها از گذشته به گونهای بود که رضایت هیچکدام از بخشها را نه از سوی تولید و نه مصرف جلب نمیکرد.
وی گفت: کمیسیون بازرگانی داخلی معتقد است که میتوان با رایزنی و تشریح مشکلات احتمالی درباره طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا، پیش از اجرای کامل آن، زمینه اجرای بهتر را مهیا کرد ضمن اینکه نگرانیهای تولیدکنندگان کوچک، بنکداران، فروشگاهها، شرکتهای پخش کوچک و مجموعههایی از این دست نیز باید موردتوجه قرار گیرد.
در ادامه محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون انجمنهای صنایع غذایی ایران به نگرانی در حوزه خردهفروشی اشاره کرد و گفت: باید توجه داشت که هنوز روند کاهشی قیمت کالاهایی را که به دلیل شفافیت مشمول کاهش شدهاند لمس نکردیم شاید در سطح فروشگاهها رخ داده باشد؛ اما در خردهفروشی هنوز کاهش قیمتی صورت نگرفته است. با این وجود اگر خردهفروشی همراهی لازم را نکند، بخش تولید دیگر ادامه نمیدهد.
وی افزود: تولیدکنندگان با رایزنیهای انجام شده برای طرح درج قیمت تولید، همراه هستند، اما باید خردهفروشها و شرکتهای پخش هم همراه شوند تا مشکلی در روند فروش کالاهای تولیدی پیش نیاید.
حسین مدرسیفر، عضو هیئتمدیره اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای هزینهها و ضرایب سودی که برای این بخش درنظر گرفته شده را ناکافی خواند و از سازمان حمایت خواست تا بررسیهای لازم را درباره این این مسئله انجام دهد که با موافقت رئیس سازمان حمایت قرار شد در مدت ۴۸ ساعت اسناد فروشگاههای زنجیرهای مجدد به صورت خاص بررسی شده و درباره آن تصمیمگیری شود.
سعید رضوانی، عضوهیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی نیز گفت: در این طرح وضع کالاهای سرمایهای از جمله لوازم خانگی دیده نشده است. وقتی کالای سرمایهای از در کارخانه قیمتگذاری میشود با توجه به شرایط، دچار چند قیمتی شده و این وضع، مطلوب تولیدکنندگان نیست، زیرا ممکن است به بازار فروش محصولات لطمه بزند. از طرفی هرچقدر این طرح مزایایی داشته باشد؛ اما اجرای شتابزده آن آسیبزاست.
نوید ایزدپناه، عضو دیگر انجمن صنایع لوازم خانگی به خواب کالای سرمایهای اشاره کرد و گفت: ممکن است یک کالای سرمایهای در روند فروش دچار مشمول زمان شود و در طول زمان قیمت آن افزایش پیدا کند بنابراین نمیشود قیمت کارخانه را برای آن در نظر گرفت، باید تورم را هم منظور کرد.
تابش در پاسخ به دغدغههای مطرح شده در این نشست گفت: این طرح اگر درست است باید در یک زمانی شروع شود پس زمان آن فرقی ندارد. همانطور که شاهد هستیم هیچ کدام از بازیگران این زنجیره با اجرای طرح مخالف نیستند، بنابراین زمان اجرای آن در هز موقعیتی ممکن است شرایط خاص خود را در پی داشته باشد.
وی مبنای اجرای این طرح را پرداخت نقد در کل زنجیره بیان کرد و گفت: اگر در این زنجیره پرداخت نسیه اتفاق میافتد باید هزینه آن را طرف قرارداد بپردازد نه اینکه از جیب مصرفکننده پرداخت شود.
رئیس سازمان حمایت همچنین از برگزاری نشستی با اعضای انجمن صنایع لوازم خانگی به منظور بررسی مجزای وضع این صنعت در روز دوشنبه این هفته خبر داد.