پخش زنده
امروز: -
مدیر اجرایی مرکز معاینه فنی کشور با بیان اینکه ۵۱ درصد خودروهایی که در ۱۰ ماه امسال به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند مشکل آلایندگی داشتند، گفت: بیشتر مشکل آلایندگی در این خودروها به قطعه کاتالیست خودروها مربوط است.
آقای عبدالله متولی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با بیان این که ۶۵۶ مرکز معاینه فنی در سراسر کشور فعالیت میکنند، افزود: در این مراکز ۸۴۲ خط مکانیزه در معاینه فنی سبک و ۱۶۹ مرکز معاینه فنی سنگین در حال فعالیت و صدور گواهی معاینه فنی هستند.
وی گفت: در ۱۰ ماه ۱۴۰۰، نه میلیون و ۴۳۰ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی سبک در کشور مراجعه کردند که ۲ میلیون و ۱۷۱ هزار خودرو مردود شدند و یک میلیون و ۱۱۵ هزار خودروی مردودی صرفا به علت آلایندگی بوده است.
آقای متولی درباره ویژگیهای قطعه کاتالیست و قطعات مرتبط با سنسورهای گاز و اکسیژن اضافه کرد: مبدلهای کاتالیستی یکی از قطعات بسیار مهم محسوب میشوند که در چند دهه اخیر در کشورهای مختلف از جمله ایران استفاده از آنها در خودروها اجباری شده است، اما براساس گزارشهای دریافتی عملکرد این قطعات نصب شده بر روی خودروهای ایرانی تا ۸۰ هزار کیلومتر است و تا ۹۰ درصد در تبدیل گازهای خطرناک و سمی به گازهای بی خطر موثر است.
وی گفت: اگر کاتالیست یک خودرو بعد از ۸۰ هزار کیلومتر پیمایش تعویض نشود ۵ برابر بر آلایندگی این خودروها افزوده میشود که بسیار خطرناک است.
مدیر اجرایی مرکز معاینه فنی کشور افزود: خودروسازها خودروهای تولید داخل را تا دو سال گارانتی و ضمانت میکنند در حالی که بر اساس ماده ۸ قانون هوای پاک خودروها ۴ سال از گرفتن معاینه فنی معاف هستند و این موارد با هم همخوانی ندارند.
وی تصریح کرد: اگر خودروساز نسبت به عملکرد خودروی تولیدی اش اطمینان خاطر دارد که تا ۴ سال نیازمند اخذ معاینه فنی نیست، ضمانت یا گارانتی خودرو را ۴ ساله کند در غیر این صورت معافیت اخذ معاینه فنی برای خودروهای تولید داخل باید ۲ ساله شود تا موضوع تعویض کاتالیستها برعهده خریداران و مالکان خودروها نباشد.
متولی ادامه داد: با توجه به اینکه کاتالیست از فلزات گران بها ساخته میشود، قطعه بسیار گران قیمتی است و باید تدبیر شود و خودروساز تا زمانی که خودرو به معاینه فنی نیاز ندارد، تعویض کاتالیست را ضمانت کند.
وی در ادامه در خصوص تبلیغات صدور گواهی معاینه فنی آسان در فضای مجازی گفت: همه مراکز معاینه فنی کشور به سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) متصل هستند یعنی هیچ فرقی میان اخذ معاینه فنی در تهران و دیگر کلانشهرها با دورترین مناطق کشور وجود ندارد و همگی به صورت مستقیم از یک رویه و قانون مشخص تبعیت میکنند و با ایجاد سامانه سیمفا دخالت انسان در صدور گواهی معاینه فنی بجز بازدیدهای ظاهری که از طریق نیروی انسانی صورت میگیرد، حذف شده است.
آقای متولی با بیان اینکه البته ممکن است در بخش کنترل ظاهری تخلفهایی صورت پذیرد، افزود: مدیران ستادهای معاینه فنی در شهرداریهای سراسر کشور و کارگروه مرتبط با این موضوع در استانداریها موظف به نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی به صورت همه جانبه هستند.
وی در این حال درباره آگهیهای منتشره در فضای مجازی تصریح کرد: این آگهیها را دلالان مدیریت میکنند و برگه معاینه فنیها خارج از سامانه سیمفا صادر میشوند و فاقد اعتبار هستند، بنابراین اگر خودرویی چنین معاینه فنی گرفته باشد قطعا از طریق دوربینهای سطح شهر و پلیس روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه میشود از این رو مردم فریب این تبلیغات را نخورند تا متضرر نشوند.