پژوهشگر و مدرس دانشگاه گفت: انقلاب اسلامی ایران, موتور محرکه جدی تاریخ است که به اراده بشر اتفاق نیفتاده است.
آقای مجید شاه حسینی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در پاسخ به این پرسش که چرا اکنون به جهاد نیاز داریم؟ گفت: چون در میان راه هستیم؛ وقتی در میان یک مسیر هستیم به نقشه راه نیاز داریم و جهاد تبیین, بخشی از نقشه راه و بخشی از امید ما برای پیمودن مسیر آینده است.
او ادامه داد: مفهوم انقلاب یعنی حرکت؛ اکثر کشورهای مهم جهان, سابقه انقلاب دارند، برخی ها حیات خود را مرهون انقلاب هستند؛ همه کشورهایی که انقلاب کردند آغاز یک مسیر بودند اما دائم از این انقلاب گفتند و برای پیروان آن مسیر، انقلاب را تبیین کردند.
آقای شاه حسینی افزود: آن مقصد معنوی پیش روی انقلاب اسلامی ایران با مقاصد متناظر خود در دیگر انقلاب های بشری و مردم نهاد، زمین تا آسمان متفاوت است به همین علت, انقلاب ما خیلی زود جهانی شد و از مرزهای خود فراتر رفته است؛ در حالی که با ظاهر منطق دنیوی، هنوز خیلی از مشکلات مرسوممان را نتوانستیم در اندازه بشری حل کنیم.
او اضافه کرد: انقلاب اسلامی را صرفاً ذیل عنوان تاریخ مقدس می توانیم کامل بفهمیم؛ حرکتی که با اراده الهی, جنسی از بیداری قلوب را ایجاد کرده است و مردم ناظر به ایمانی که داشتند عزت نفس بشری و عزت نفسی را که خدا به ایرانی داده است ذیل این انقلاب، محقق شده، دیده اند.
این پژوهشگر و مدرس دانشگاه گفت: در این مسیر، جهاد تبیین، معنا پیدا می کند یعنی یک شهروند جمهوری اسلامی ایران زمانی که از انقلاب اسلامی سخن می گوییم انگار یک نقشه راه پیش روی اوست.
آقای شاه حسینی با اشاره به عکس سلام نظامی همافران در 19 بهمن سال 1357 به حضرت امام راحل افزود: در آن روز از این عکس, سلام نظامی نمی فهمیدیم بلکه بیعت را می فهمیدیم.
او با بیان اینکه مفهوم بیعت, خیلی فراتر از سلام یا احترام نظامی است, ادامه داد: نخبه ترین, زبده ترین, کارآزموده ترین, باسوادترین و از نظر عقل بشری، ظاهراً غربی ترین لایه ارتش که نیروی هوایی است با رهبر دینی انقلاب, بیعت کردند.
او اضافه کرد: تبیین یک انقلاب، فقط عکاسی و خبرنگاری نیست بلکه فهمیدن روح آن انقلاب است و ناظر به آن روح و هدف مقدسی که آن انقلاب دارد، توضیح مراحل پیش رو گام به گام برای آحاد آن جامعه است.
این پژوهشگر و مدرس دانشگاه در پاسخ به این پرسش که الزامات و تجهیزاتی که باید داشته باشیم تا در جهاد تبیین بتوانیم موفق شویم، چیست؟ گفت: شرط نخست, دانش و علم کافی است و دوم, خودباوری است که می توانیم این جهاد تبیین را آغاز کنیم و شرط سوم, مقصد درست و احاطه بر ابزار این کار است.
او افزود: متأسفانه غرب مفهوم میوه ممنوعه را برای خود مجاز و برای ما ممنوع می داند و این ممنوعیت را در خیلی از ساحات, قائل است و این فراتر از انرژی هسته ای است.
آقای شاه حسینی با تاکید بر اینکه این میوه ممنوعه در خیلی از ساحات، جاری است که هنوز آن را احساس نکردیم, ادامه داد: یکی از آن ها در مفهوم خود انقلاب است؛ آنها در برخی مواقع با انقلاب هایشان همه اروپا را به خاک و خون کشیدند یعنی این جراحی های خونین برای آنها مجاز است اما انقلاب اسلامی ایران که از این منظر یکی از انسانی ترین مفاهیم و مصادیق انقلاب است بر ما حرام است.
او افزود: آنها باب خیلی از علوم را بر روی ما می بندند که به سمت استفاده از آن ها نرویم.
آقای شاه حسینی با اشاره به ظرفیت های سینما گفت: سینما, تصویر امروز جامعه نیست، تصویر فردای جامعه است؛ اگر سینمای کشوری توسط مدیریت جشنواره های خارجی به این سمت رفت که سیاهی های جامعه تان را نشان دهید و ما به شما جایزه خواهیم داد، در این صورت شما این ها را بر روی پرده سینما خلق می کنید و حل و رفع نمی کنید و این بحث جدی در مفهوم جامعه شناسی سینماست.
این پژوهشگر و مدرس دانشگاه اضافه کرد: سینمای امیدبخش، راهبردی و سینمای انقلابی برای شما میوه ممنوعه شد اما ایالات متحده آمریکا هنوز فیلم هایی در تکریم انقلاب خود می سازد مانند فیلم «میهن پرست».
آقای شاه حسینی با بیان اینکه در جهاد تبیین, این ابزارها را باید جدی بگیریم, گفت:باید تعریف درستی از سینما با ظرفیت های آن داشته باشیم.