هزینه تولید و جو روانی دو علت افزایش قیمت گوشت قرمز
مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: افزایش هزینههای تولید و ایجاد جو کاذب روانی توسط واسطهها و فضای مجازی از عوامل افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار است.
آقای ابراهیم زارع در گفتگو با خبرنگار
خبرگزاری صداوسیما افزود: در میزان عرضه گوشت تغییری ایجاد نشده و هیچ کمبودی در خصوص تامین نیاز بازار به گوشت قرمز وجود ندارد و علت افزایش قیمت لاشه گوسفندی ظرف یک ماه اخیر، ایجاد جو روانی توسط واسطهها و شایعات فضای مجازی و همچنین افزایش هزینههای تولید است.
وی گفت: نمیتوان انتظار داشت که هزینههای تولید از جمله قیمت کاه و یونجه افزایش یابد، ولی قیمت دام ثابت بماند و باید گفت بخشی از این افزایش قیمت طبیعی است به طوری که ظرف یک ماه اخیر قیمت لاشه گوسفندی از ۱۲۰ به ۱۳۷ هزار تومان رسیده و بنابراین قیمت شقه گوسفندی نیز باید در بازار به ازای هر کیلو حدود ۱۴۵ هزار تومان باشد.
زارع افزود: ارقامی که بعضا حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان مطرح میشود به هیچ وجه مورد تایید نیست و گرانفروشی محسوب شده و باید با آن برخورد شود.
مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر تولید بسیار مناسب است و در تامین نیاز بازار هیچ مشکلی وجود ندارد، واردات هم در حال انجام است و حتی در ماههای گذشته بخاطر پایین بودن قیمت، پشتیبانی امور دام اقدام به خریداری دام عشایر روستایی کرده است.
وی افزود: برنامه ریزی شده که در اسفندماه هم گوشت قرمز گرم و هم منجمد از ذخایر پشتیبانی امور دام به بازار عرضه شود.
زارع گفت: بحث صادرات نیز مطرح شد، اما همزمان با افزایش قیمت، صادرات چندانی نیز صورت نپذیرفت.
وی افزود: سالانه حدود یک میلیون تن تولید گوشت قرمز است که حدود یک درصد آن صادر میشود و این صادرات به هیچ عنوان نمیتواند تاثیر بسزایی بر قیمت گوسفند داشته باشد.
مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی گفت:، ولی برخی در تلاشند با جوسازی درباره صادرات قیمت گوشت قرمز را در داخل افزایش دهند.
وی افزود: تمام تمهیدات برای تنظیم بازار صورت پذیرفته و هیچ مشکلی برای تامین نیاز بازار وجود ندارد و امیدواریم در روزهای پیش رو بازار این محصول نیز به ثبات کامل برسد.