اگر رشد ادبیات و داستان نویسی باعث ارتقای هنرهای شنیداری می شود، بی گمان رشد تمامی رشته های هنری که در زمره هنرهای دیداری و بصری محسوب می شوند به شکل ملموسی وابسته به پیشرفت هنرهای تجسمی اند. از این روی، هر نوع فعالیتی که به اعتلای هنرهای تجسمی کشور بینجامد، نتیجه اش در سایر هنرهای بصری قابل مشاهده خواهد بود. گرچه این امر میسر نمی شود مگر آن که هنرمند ایرانی به گذشته خود نظر کند و از میراث فرهنگی هنری گذشته همچون نگاره ها و نقش مایه های شگفت اسلامی – ایرانی بهره گیرد و با زبان زمانه ی خود و برای مخاطب آن ها را باز آفرینی نماید.
محمد مهدی اسماعیلی در پیام خود را اشاره به اهمیت مخاطب در هنر نوشته است: هنرمند می داند هنر بی مخاطب دوامی ندارد. هنرمندانی که برگرفته از رخدادهای جامعه و تجربیات خود آثار هنری ارائه می دهند، با نگاه انسانی و تعهد هنری خود، بزرگترین ذخیره برای هنر و داشتههای فرهنگی و میراث هنری کشورمان محسوب میشوند که از رهگذر آفرینشهای هنری، نسبت خویش با مردم و جامعه را زنده و پویا نگاه میدارند.
همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به روزهای سخت کرونایی اشاره کرد و افزود: همزمان با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، چهاردهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر که با گذشت دو سال از شرایط سخت شیوع بیماری کرونا برگزار می شود، حاصل نگاه و اندیشه هنرمندان گرانمایه هنرهای تجسمی است و نقطه امیدی برای هنرمندان و مخاطبان این رویداد که با حضور مستمر در فرایند عرضه و ارائه اثر، پویایی و نشاط هنر را تضمین میکنند.
اسماعیلی در ادامه با اشاره به تعداد بالای شرکت کنندگان در جشنواره هنرهای تجسمی گفت: مشارکت پرشمار پدیدآورندگان آثار تجسمی در شاخه های گوناگون و حضور تعداد قابل توجهی از هنرمندان برجسته کشور در کسوت دبیران و داوران جشنواره، میتواند نویدبخش رقابتی سالم و اندیشمندانه در عرصه هنرهای تجسمی باشد تا هنرمندان با اطمینان خاطر در این عرصه شرکت کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان پیام خود از تمامی دستاندرکاران چهاردهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر و نیز استادان گرامی که به عنوان دبیر و داور در این دوره حضور داشتهاند، تشکر کرد.
یادآوری می شود که چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از جمعه پانزدهم بهمن آغاز به کار می کند و تا 30 بهمن در موسسه فرهنگی هنری صبا واقع در خیابان ولی عصر تقاطع خیابان طالقانی میزبان هنردوستان است.