طرح ساخت راه آهن بوشهر- شیراز متوقف نشده است
استاندار بوشهر گفت: طرح ساخت راه آهن بوشهر- شیراز متوقف نشده، بلکه پیمانکار به علت پرداخت نشدن منابع مالی کارش را محدود کرده است.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، در یکی دو روز گذشته خبرهایی مبنی بر اینکه پیمانکار راه آهن بوشهر- شیراز طرح را تعطیل کرده و کارگران را به مرخصی فرستاده، در فضای مجازی منتشر شده است.
استاندار بوشهر در حاشیه بهرهبرداری از طرحهای عمرانی در شهرستان بوشهر گفت: راه آهن بوشهر- شیراز ۲ پیمانکار دارد که یکی در شیراز است که هفته پیش رفتم و از کارشان بازدید کردم و یک پیمانکار هم در بوشهر دارد که این پیمانکار ۱۳۰ میلیارد تومان طلبکار است که با توجه به تامین نشدن منابع مالیاش مجبور شده کارش را محدود کند.
احمد محمدیزاده افزود: با وزارت راه و شهرسازی پیگیر هستیم که اقدامهایی صورت گیرد تا طرح راه آهن از حالت کنونی خارج شود.
وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور در سفر به بوشهر ۲۰۰ میلیون دلار و در سفر به فارس هم به همین میزان از محل تهاتر نفت برای راه آهن بوشهر-شیراز اختصاص داد که در همین زمینه جلساتی با معاون اول رئیس جمهور و مسئولان وزارت راه و استان فارس داشتهایم، اما سازوکار اجرا کردن این مصوبه یعنی فروش نفت عملیات طولانی دارد.
استاندار بوشهر عنوان کرد: طرح راه آهن بوشهر-شیراز پس از ۱۴ سال، فقط ۸.۵ درصد پیشرفت داشته و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافته است که با این روند، این طرح تکمیل شدنی نیست و ۸۰ تا ۹۰ سال دیگر هم ادامه مییابد.
وی گفت: اجرای مصوبات و اختصاص منابع از طریق تهاتر مشکل طرح را اساسی حل خواهد کرد.
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر هم گفت: راه آهن بوشهر-شیراز ۴۳۰ کیلومتر است که بیش از ۱۲۰ کیلومتر آن در بوشهر قرار دارد و از این میزان که در بوشهر است، قطعه ۲۵ کیلومتری که از کلمه تا اهرم را شامل میشود، سختترین قطعه مسیر است.
محمد هادی رستمیان افزود: این مسیر ابنیههای خاصی دارد؛ ۱۲ تونل دارد به طول ۱۴۰ تا ۴۷۰ متر، ۱۹ پل دارد از ۱۸۰ تا ۷۰۰ متر و ۶۰ آبرو دارد.
به گفته وی، ساخت ۴ تونل به طول ۳۱۰، ۳۰۰، ۱۸۰ و ۱۴۰ متر آغاز شده است.
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر گفت: در بودجه ۱۴۰۰ اعتبار قابل توجهی برای راهآهن اختصاص نیافته بود و برای سال آینده با توجه به شرایط تحریم ظالمانه و اعتبارات ما که زیاد نیست، باید مدیریت شود تا بتوانیم به این طرح اعتبار اختصاص دهیم.
رستمیان گفت: رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و استاندار بوشهر برای تامین منابع اعتباری پیگیری ویژه انجام داده و مواردی مانند فاینانس، مشارکت سرمایهگذاران داخلی و تهاتر را بررسی کردهاند تا بتوان این طرح را از بنبست کنونی درآورد.