پخش زنده
امروز: -
به همت متخصصان شرکت فولاد خوزستان، کمپرسور هوای واحد اکسیژن شرکت فولاد خوزستان بومیسازی شد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان، مدیر انرژی وسیالات شرکت فولاد خوزستان گفت: در سالهای اخیر بومیسازی قطعات و تجهیزات رنگ دیگری به خود گرفته است. با توجه به تشدید تحریمها و خروج تامینکنندگان خارجی، استفاده از دانش داخلی برای تولید قطعات مورد نیاز به یک ضرورت تبدیل شده است.
مهندس وزیری افزود:شرکت فولاد خوزستان، بزرگترین صادرکنندهی شمش فولادی کشور همواره تکیه بر دانش فنی و استفاده از منابع داخلی را سرلوحهی کار خود قرار داده است. بهره گیری از مهندسی معکوس برای تولید قطعات و تجهیزات به کمک شرکتهای دانشبنیان، دانشگاه، پارک علم فنآوری و مراکز علمی، راهبرد مجموعه فولاد خوزستان در زمینه بومیسازی است.
وی ادامه داد:شرکت فولاد خوزستان توانسته است بیش از ۲۵ هزار قطعه و تجهیز مختلف را طی چند دهه و با استفاده از روشهای مهندسی معکوس و با اتکا بر دانش و تواناییهای داخلی بومیسازی کند .
مدیر انرژی وسیالات شرکت فولاد خوزستان اظهار داشت:قطعاتی که در داخل کشور بومیسازی میشوند صرفه اقتصادی بسیاری را با خود در بر دارند. باید دانست هزینههایی که برای ساخت این قطعات و تجهیزات تخصیص داده میشود حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد از ارزش تامین آن نسبت به خارج کشور کمتر است. در ضمن بهوضوح اثباتشده است که نمونههای بومیسازی شده در بسیاری از موارد کیفیت بهتری نسبت به نمونههای خارجی دارند.
وزیری افزود:قطعات و تجهیزاتی که توسط متخصصین ایرانی بومیسازی شدهاند از لحاظ کیفیت میتوانند با نمونههای خارجی برابری کنند و ارتقا تولید شرکت را تداوم دهند و همچنان شرکت فولاد خوزستان بهطور موثر برای ساخت و تامین اقلام باقیمانده، در داخل کشور تلاش میکند.
وی گفت :در این میان ساخت تجهیزات دوار از پیچیدگیهای خاصی برخوردار است و ساخت آن نیاز به تکنولوژی خاصی دارد، یکی از تجهیزاتی که با تکیه بر توان داخلی و به کمک یک شرکت دانشبنیان در شرکت فولاد خوزستان بومیسازی شد، کمپرسور سانتریفوژ دنده یکپارچه (Integrally gear centrifugal compressor) هوای کارخانه اکسیژن شماره ۲ بود. این کمپرسور با توانی معادل ۲ مگا وات و ظرفیت ۱۵۵۰۰ نرمال متر مکعب و فشار ۸/۹ بار و دور ۳۰۰۰۰ در دقیقه ساخت شرکت ATLAS COPCO آمریکاست که از زمان نصب و راه اندازی این کمپرسور بیش از ۲۰ سال میگذرد.
مدیر انرژی وسیالات شرکت فولاد خوزستان در ادامه بیان کرد:از ده سال گذشته و به دنبال تشدید تحریمها، هیچ قطعهی یدکی از سوی شرکت آمریکایی و دیگر شرکتهای تامینکنندهی خارجی تامین نشد.
وزیری گفت:بدنبال توقف این کمپرسور و کاهش تولید محصولات اکسیژن، آرگن و ازت کارخانه اکسیژن ۲ و از همه مهمتر نیاز بخش احیا و واحد حمل مواد فولاد به گاز ازت جهت ذخیره ایمن آهن اسفنجی در سیلوهای ذخیره، تشکیل گروهی از متخصصان واحدهای انرژی سیالات و ساخت جهت بومی سازی این کمپرسور در دستور کار قرار گرفت.
شرکت فولاد خوزستان با شناسایی شرکتهای دانشبنیان و رصد مستمر، موفق به شناسایی یکی از تولیدکنندگان قطعات یدکی کمپروسور هوا شد.
بیشتر بخوانید:افزایش اشتغالزایی با اجرای ۱۱ طرح فولادی در خوزستان
مدیر انرژی وسیالات شرکت فولاد خوزستان اظهار داشت:یکی از نکات بارز بومیسازی کمپرسور هوا، کاهش چشم گیر هزینهی تمام شده است، به طوری که هزینه تامین قطعات یدکی در سال ۱۳۹۰ رقمی بالغ بر ۳۳۰ هزار یورو بوده، که این رقم در سال جاری به ۲۶۸ هزار یورو کاهش پیدا کرده است.