پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: از چهارم تیر و با آغاز بازرسی ها و نظارت طرح ماه مبارک رمضان حدود 380 هزار مورد بازرسی صورت گرفته و 28 هزار پرونده تشکیل شده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر ، سید جواد تقوی افزود : کنترل و مدیریت بازار در یک مجموعه عمومی تر شامل عمده اقدامات در یک زنجیره به هم پیوسته ای است که تامین ، توزیع ، قیمت و نظارت و بازرسی را شامل می شود و عمده ترین آن در مقاطعی از سال مانند ماه مبارک نمود زیادی دارد.
تقوی اضافه کرد : در اجرای طرح ماه مبارک رمضان و در شرایط تحریم ، وزارت صنعت ، معدن و تجارت در صدد برآمد در تامین و هم توزیع شبکه مناسب بتواند کالاها را با کیفیت و قیمت مناسب در اختیارمصرف کننندگان قرار بدهد و بازرسین مختلف در گلوگاههای عرضه و تقاضا بازار را به شدت کنترل کنند.
وی ادامه داد: خوشبختانه این طرح درمجموعه کشور پیش از ماه مبارک آغاز شد و ما با هماهنگی با دستگاههای مسوول و به خصوص استانداریها ، فرمانداریها و سازمان تعزیرات حکومتی این طرح را دنبال کردیم.
وی گفت : در طرح بازرسی و نظارت تخلف یابی ، گرانفروشی، کم فروشی ، تقلب و احتکار یا نقض شرایط عرضه ، پیگیری می شود و بازرسین، ارزش تخلف را احصا و پرونده تکمیل و سازمان تعزیرات حکومتی اجرای حکم می کنند وتاکنون نیز این سازمان در این زمینه و در قالب طرح مشترک و گشت مشترک با حضور قاضی کشیک همکاری خوبی دارد.
تقوی اظهار داشت : در اوج تقاضا و ایام مختلف که تقاضا افزایش می یابد قیمتها هم رشد می کند و عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می کند ، به همین دلیل در قالب طرح تنظیم بازار، اولویت گذاری و مشخص کردن کالاهایی که در ایامی از سال تقاضا افزایش می یابد مثل ایام نوروز و ماه مبارک و بازگشایی مدارس و ... در حوزه مدیریت بازار صورت می گیرد و از پیش تدارک می کنیم و اکنون هم در تامین و توزیع و قیمیت مشکلی نداریم.
وی با اشاره به نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا و طرح ضیافت اضافه کرد : استقبال عمومی با توجه به حجم کالا و گستره نمایشگاهی با بیش از 400 مایشگاه خوب بوده است و این طرح در مجموعه بازار تاثیر دارد و بازار را به دقت رصد می کنیم و وضع بازار را هم مورد توجه داریم.
این مقام مسئول گفت : مسئله مورد توجه کارگروه تنظیم بازار و کارگروه کنترل بازار تامین نهاده و گوشت بود که از پارسال با توجه تامین نهاده و محاسبه کارشناسی قیمت شیر و با توجه به رشد 15درصدی دستمزدها ، افزایش قیمت حمل و نقل ، تامین مواد اولیه ، بسته بندی ، مالیات ، مالیات بر ارزش افزوده و بیمه ، قیمت لبنیات را در سطح کاملا منطقی نگه داشتیم.
تقوی تصریح کرد : سازمان حمایت هم منافع تولید کننده و هم مصرف کنده را می بیند و در حوزه تولید در حدی پیش می رویم که تولید کننده بتواند تولید کند و از چرخه فعالیت خارج نشود و منطق قیمت را هم توجه داریم و مصرف کننده هم نباید هیچ هزینه اضافی را پرداخت کند.
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان تاکید کرد : در مواردی که برای تامین نیاز بازار داخل با کسری تولید داخلی مواجهیم و از واردات به خصوص مواد غذایی استفاده می کنیم ؛ نظارت و دقتی بیشتر از تولید داخلی داریم تا کالای وارداتی کیفیت مناسبی برای مصرف داشته باشد.
تقوی گفت : در حوزه تولید مرغ ، قیمتها کارشناسی است و با توجه به مجموعه هزینه ها ، این قیمت بسیار خوب است و تولید مازاد بر نیاز روز ، هزینه های سربار را کم می کند و قیمت را کاهش می دهد.