پخش زنده
امروز: -
قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت : در طول یکی دو سال اخیر نوع جعل ها متفاوت شده است .
علیرضا مسعودی فر در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره جعل اسناد افزود:هر آن چیزی که از حالت اصلی تغییر داده شود و اصطلاحاً منقلب شود ، این را جعل می گویند ، می تواند به شکل مادی یا به شکل مفادی و معنوی باشد ، یعنی من اگر در یک سندی به جای اینکه اسم حسن را بنویسم ، حسین بنویسم من مرتکب جعل مفادی یا معنوی شده ام .
وی گفت : در طول سال های گذشته درباره اسناد رسمی پرونده های متعددی داشتیم که شکایت های جعل در آن مطرح میشد ، همچنین درباره مدارک تحصیلی و اسنادی که به بانکها ارائه میشد ، ما متعدد پروندههای جعل را داشتیم .
قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در طول یکی دو سال اخیر نوع جعل ها متفاوت شده است افزود : در سالهای گذشته جعل چک را به صورت خیلی زیاد داشتیم ، همین چک های عادی که بین مردم صادر می شد ، چه از حیث مبلغ و چه از حیث تاریخ بعضا اسم معمولا دستخوش تغییر می شد .
وی گفت : اما اقداماتی که دستگاههای مختلف در طول سالهای اخیر انجام دادند ، باعث شده در حوزه اسناد رسمی جعل خیلی کم و محدود شده است و اکنون جعل های که صورت می گیرد روی اسنادی است که در گذشته و سال های دور تنظیم شده است .
مسعودی فر با بیان اینکه اکنون اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم میشود خیلی قابل اعتماد هستند افزود : دلیل آن نیز این است که یکسری سامانه های الکترونیکی ایجاد شده است و یک سری الزامات جدید در این خصوص وجود دارد ، مانند اخذ اثر انگشت از دو طرف معامله که در دفاتر اسناد رسمی به صورت همزمان اتفاق می افتد و طبیعتاً این موضوع آن اعتبار و قابل اعتماد بودن اسناد را بیشتر میکند .
وی ادامه داد : همچنین در بحث چک نیز اخیراً با اجرای شدن چک های صیادی و اجرایی شدن آن و ثبت مشخصات چک ها در سامانه باعث شده تا به صورت چشمگیر تعداد چک های جعلی پایین بیایید .
قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت : اما در حوزه مدارک تحصیلی ما اکنون نیز مشکل داریم و بعضا افرادی هستند که مردم را فریب میدهند که مدرک تحصیلی قابل استعلام به شما ارائه می کنند ، در حالی که بیشتر مواقع خود مدرک جعلی و استعلام نیز جعلی است .
وی افزود : مردم اگر در معاملات گرایش شان به سمت اسناد رسمی باشد می توانند با خیال آسوده آن اسناد را قبول کند و نگران احیاناً جعلی بودن آن نباشد اما در خصوص اسناد عادی باز این نگرانی وجود دارد . بر اساس قولنامه های که تنظیم می شود . اسناد عادی که تحت عنوان مبایعه نامه و یا قرارداد و یا چیز دیگری که تنظیم می شود ، ممکن است دستخوش تغییر واقع شود .
مسعودی فر در بحث پیشگیری از جعل سند نیز گفت : مردم باید توجه کنند وقتی سندی را تنظیم می کنند ، به طور مثال فاصله بین سطرها طوری نباشد که بشه مطلبی به آن اضافه کرد ، باید عدد ها حتما به صورت حروف نوشته شود یا اسناد و قراردادها در چند نسخه نوشته شود که اگر احیانا یکی از نسخه ها هم دستخوش تغییر شد بتوان از نسخه های دیگر تشخیص داد که به شکلی این تغییر انجام شده است .
وی گفت : برخی از افراد نیز شاید از روی ناآگاهی به دنبال یک سری دستکاری کردن اسناد و مدارک می روند اما باید به این نکته توجه داشته باشند که از حیث نوع کاغذ و از حیث جوهری که در آن استفاده می شود اینها به راحتی قابل تشخیص هستند . اغلب کسانی که این تغییرات را انجام می دهند ، تصورشان این است که اگر یک نقطه ای را گذاشتند یا یک عددی را تغییر دادند شاید نتوان تشخیص داد اما این تغییرات به راحتی از طریق کارشناسی ها قابل تشخیص است .
قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت : اگر سندی تنظیم شده و متوجه شدیم اشتباهی رخ داده است با حضور کسانی که سند را تنظیم کرده ایم این اصلاحات باید انجام شود . یعنی توضیحاتی داده شود که این سند مثلاً به نام حسین نوشته میشود که به نام حسن نوشته شده است و اینگونه اصلاح میشود.
وی افزود : بعضا نیز به خاطر عدم اطلاع از آثار و عواقب آن تغییراتی انجام می دهند که شاید سوءنیتی نیز نداشته باشند که ممکن است با مشکل مواجه شود . لذا هر تغییری که روی اسنادی با حضور طرفین نوشته شده است باید با حضور همان افراد نیز اصلاح شود و این هر دو نفر دارای حق و تکلیف هستند و به تنهایی نمیتوانند آن را تغییر داد . اگر نیاز به تغییر است باید هر دو نفر باشند و اگر قرار است اعتبار آن سند از بین برود باید با حضور هر دو نفر بنویسیم که این سند فسخ یا ابطال شد و هر دو طرف امضا کنند و یک سند جدید بنویسیم .
قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت : خیلی در این حوزهها ساده نگاه نکنیم که حالا یه توضیحی در گوشه کنار قولنامه یا مبایعه نامه اضافه کنیم آن توضیح اضافه شده ممکن است با ان متن سند از حیث تاریخ تفاوتی داشته باشد که اینها قابل تشخیص است و ادعایی نیز مطرح میشود اگر توضیحی هم نوشته شده باز طرفین آن سند حتما آن را توضیح بدهند و امضا کنند و آخر سند نیز یک شرحی بنویسند که تغییر با توافق دوطرف صورت گرفت . این ها مباحث ساده ای هستند که اگر به آن توجه شود هم خود افراد دچار مشکل نمی شوند و هم دیگران را درگیر پرونده های جعل و مواردی مانند آن نخواهند کرد .
وی افزود : در بحث اسناد سه جلدی نیز آن زمانی که سندها یا شناسنامه ها دست نویس بودند ، مشکلاتی داشتیم ، در یک مقطعی اسناد به طور معمول با جوهر نوشته می شد که خیلی اتفاق میافتاد که از روی اسناد یک نقطه ای را بر می داشتند یک اسمی عوض می شد یا تاریخ را دستکاری می کردند هر چند که یک نسخه از این اسناد اصلی در سازمان ثبت احوال یا اسناد وجود دارد .
مسعودی فر ادامه داد : اکنون که روند سیستمی شده ، آن جعل ها و تغییرات به حداقل رسیده است . باز از این حیث نیز اسنادی که سیستمی صادر میشود چه اسناد رسمی و چه اسناد سجلی این ها بیشتر قابل اعتماد است .
وی درباره کاهش جعل در اسناد ملکی نیز گفت : این کار نیز به خاطر الکترونیکی شدن ثبت اسناد و هم قابل ردیابی شدن این اسناد است و هم اینکه اطلاعات و آگاهی های مردم نیز نسبت به این موضوع ها در مقایسه با سالهای قبل بیشتر شده است .