پخش زنده
امروز: -
مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت: دانشگاههای علوم پزشکی در صورت کمبود می توانند خوابگاههای جدید اجاره کنند و یا از امکانات بومی استفاده کنند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر حمیدرضا اشراقی درباره اداره خوابگاهها و تغذیه دانشجویی در نیمسال دوم اظهار داشت: خوابگاههای علوم پزشکی فعلاً بر اساس آخرین بخشنامهای که در مورد برگزاری امتحانات اعلام شده بود، فعال هستند. در آن بخشنامه تاکید شده بود که خوابگاهها باید با ظرفیت اسمی و رعایت شیوه نامههای بهداشتی فعالیت کنند.
وی درباره تغذیه دانشجویان علوم پزشکی در نیمسال دوم تحصیلی در شرایطی که آموزش حضوری به دانشگاهها برمیگردد، گفت: نحوه سرو غذا در اختیار دانشگاههای علوم پزشکی گذاشته شده است و مدیران میتوانند با توجه به شرایط دانشگاههای خود یا همچنان شرایط کرونایی را ادامه دهند و غذا را در پک و بسته بندی ارائه کنند و یا میتوانند در صورت رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی سلف سرویسها را راه اندازی کنند.
مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: در انتظار پایان امتحانات هستیم و بسیاری از دانشگاهها برنامه ریزی خود را پس از امتحانات و شروع نیمسال دوم تحصیلی انجام میدهند.
وی درباره میزان ابتلا در خوابگاههای دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی یادآور شد: مواردی از ابتلا وجود داشته است که با توجه به اینکه هنوز در ایام امتحانات بسر میبریم در برخی از دانشگاهها دانشجو در قرنطینه امتحان داده و در برخی موارد هم دانشجو قرنطینه شده و شورای آموزشی دانشگاه در مورد امتحانات افراد مبتلا تصمیم میگیرد.
اشراقی درباره وضعیت ظرفیت خوابگاههای علوم پزشکی در زمان نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ و شروع آموزش حضوری دانشگاهها با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: شرایط شیو ه نامههای بهداشتی خوابگاهها تغییر نکرده است و همه دانشگاهها میتوانند از ظرفیت کامل خود برای اسکان دانشجویان استفاده کنند.
وی در پاسخ به کمبودهای احتمالی ظرفیت خوابگاهی برای همه دانشجویان خوابگاهی گفت: مقرر شده است مدیران دانشجویی دانشگاههای علوم پزشکی تدابیر لازم را برای ترم جدید به کار بگیرند و در صورت کمبود یا خوابگاههای جدید اجاره کنند و یا از امکانات بومی استفاده کنند و شرایط را برای اجاره خوابگاه توسط دانشجویان فراهم کنند.
مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت درباره تصمیم دانشگاهها پس از اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی درباره حضور دانشجویان و آموزش گفت: تصمیم بر این است که همچنان مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا با رویکرد حداکثری به آموزش حضوری پیگیری شود.
وی اظهار داشت: برای نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ نیز مقرر شده است اولویت اصلی با آموزش حضوری باشد، اما دانشگاهها با توجه به شرایط برخی دروس که امکان ادامه آن به صورت مجازی وجود دارد برای گروهی از ورودیها به صورت مجازی ارائه کنند. در واقع شیوه تلفیقی و ترکیبی مجازی و حضوری با توجه به شرایط پیگیری میشود.
همچنین محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به ابلاغ شیوه نامههای بهداشتی برای دانشگاهها یادآور شد: دستورالعملهای دانشگاهی در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ به وزارت علوم ابلاغ شده است و از همین رو برای نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ نیز دانشگاهها باید همان پروتکلها را اجرا کنند.
شیوه نامه بهداشتی مبارزه با بیماری کرونا در دانشگاهها، مراکز آموزشی و تحقیقاتی از سوی معاونت بهداشت وزارت بهداشت منتشر شده است و بر اساس نامه وزیر بهداشت برای دانشگاههای علوم پزشکی و همچنین دانشگاههای وابسته به وزارت علوم قابل استفاده است.
اجرا و یا تکمیل کردن برنامه واکسیناسیون کلیه دانشجویان جدید الورود در همه مقاطع در همان ابتدای ورود به دانشگاه و ترجیحاً همزمان با ثبت نام در دانشگاه الزامی بوده و دانشگاه موظف به برنامهریزی لازم در این باره است.
آموزش کلاسهای نظری این دانشجویان، مشروط به کامل بودن واکسیناسیون و با رعایت شیو ه نامههای بهداشتی به صورت ترکیبی (مجازی - حضوری با رویکرد اولویت حضوری) خواهد بود.
کلاسهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی دکتری تخصصی (Ph.D) با شرط کامل بودن برنامه واکسیناسیون و با رعایت پروتکلهای بهداشتی کمافی السابق حضوری خواهد بود.
دانشگاهها میتوانند بر حسب شرایط خود نسبت به فشرده سازی دورهها و کلاسهای حضوری و تقسیم بندی دانشجویان به گروههای کوچکتر مشروط به حفظ کیفیت آموزشی با رعایت پروتکلهای بهداشتی اقدام کنند.
به شرط کامل بودن برنامه واکسیناسیون، تمام آزمونهای پایان نیمسال باید به صورت حضوری (کتبی، آزمونهای مبتنی بر مرکز مهارتهای بالینی و یا الکترونیک در مراکز آزمون استاندارد) با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار شوند.
دانشجویان (به استثناء دانشجویان جدیدالورود) میتوانند در صورت تمایل از مرخصی تحصیلی بدون احتساب در سنوات تحصیلی استفاده کنند.
تعداد دانشجویان حاضر در کلاسها با احتساب ۲ متر مربع به ازاء هر نفر در نظر گرفته شود. استقرار صندلی، نیمکت و کامپیوتر دانشجو در فواصل لازم و ایمن با رعایت معیار حداقل ۲ متر به ازای هر نفر صورت پذیرد.
برای حذف و یا کاهش مواجهه مستقیم کارکنان بخشهای پر مراجعه مانند کتابخانه، پذیرش، اتاق سرپرستی، کارگاهها و غیره، استفاده از موانع فیزیکی با حفظ تهویه مناسب لازم است.
از هرگونه تجمع در محلهای عمومی اجتناب شود. مواجهه چهره به چهره کارکنان کاهش یابد و سریع شود از تماس تلفنی و ویدیو کنفرانس و شبکههای اجتماعی برای برگزاری جلسات حتی برای کارکنان حاضر در داخل یک ساختمان استفاده شود.
در صورتی که مواجهه چهره به چهره کادر اداری با دانشجو، مراجعین و والدین دانشجویان ناگزیر باشد، مواجهه در حداقل زمان ممکن با رعایت فاصله ایمن حداقل ۲ متر و با استفاده کامل از ماسک و وجود تهویه هوایی مناسب برگزار شود.
زمان کلاسها تا جایی که ممکن باشد کاهش یافته و برای انجام تهویه مناسب، توقف کوتاه مدت تدریس و خروج دانشجویان از کلاس در میانه هر جلسه انجام شود.
نگهبانی حتیالمقدور از ورود و تردد افراد و اشخاص و مراجعات متفرقه به محیط آموزشی جلوگیری به عمل آورده و شیوههای پاسخگویی از ورودی دانشکده به نحوی باشد که فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود.
در صورت فعال بودن سرویس ایاب و ذهاب دانشجویان و کارکنان، حداکثر سرنشین خودرو به تعداد صندلیهای موجود باشد و از سوار کردن نفرات اضافه بر ظرفیت خودرو جداً خودداری شود و جریان هوا در داخل خودرو برقرار باشد.
رعایت ایمن حداقل دو متر در قسمتهای عمومی و حداقل توقف از جمله در نمازخانه، سلف سرویس، کارگاهها و مسیر ورود و خروج الزامی است.
فعالیتهای ورزشی فرهنگی و برگزاری کلاسهای فوق برنامه تنها با رعایت پروتکلهای بهداشتی و ملاحظات رنگبندی و شرایط بیماری بلامانع است.
تمام جلسات غیر ضروری حذف شده و یا به صورت برخط برگزار شود. جلسات نظیر دفاع از پایان نامه نیز برخط و یا با حضور حداقل افراد و با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی برگزار شوند.
به منظور جلوگیری از تجمع در سلف سرویس در این مدت زمان سرو ناهار افزایش یابد. همچنین صرف غذا در محل سلف سرویس با رعایت دو متر انجام شود.
هر اتاق در خوابگاههای دانشجویی صرفاً برای استفاده حداکثر ۴ دانشجو در نظر گرفته شود.
استفاده دانشجویان از ماسک در محلهای عمومی خوابگاه مانند آشپزخانه، نمازخانه، سالن ورزشی، سالن مطالعه، سالن تلویزیون با رعایت فاصله گذاری فیزیکی الزامی است.
استفاده از وسایل مشترک در آشپزخانه خوابگاه ممنوع است. گندزدایی، نظافت و رعایت مسائل بهداشتی در مکانهای عمومی و سرویسهای بهداشتی سه نوبت در شبانه روز در خوابگاهها الزامی است.
تمام کارکنان خوابگاهها ملزم به استفاده از وسایل حفاظت فردی مانند ماسک و دستکش یکبار مصرف هستند.
نصب علائم متعدد هشدار بیماری کووید ۱۹ در محل دید دانشجویان در خوابگاههای دانشجویی الزامی است.
در نظر گرفتن اتاق مجزا جهت قرنطینه دانشجویان خوابگاهی دارای نشانه یا مبتلا به بیماری کرونا الزامی است.
لازم است هنگام انجام کار عملی و یا تئوری در کارگاه و آزمایشگاه فاصله افراد از هم حداقل دو متر باشد. وجود سیستم تهویه در محل کارگاه و آزمایشگاه ضروری است.
استفاده افراد از محل کارگاه و آزمایشگاه جهت انجام کارهای اداری ممنوع است. استفاده از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش یکبار مصرف لاتکس و ماسک هنگام کار در آزمایشگاه الزامی است.
دانشجویان مبتلا به کووید ۱۹ پس از طی دوران درمان و نقاهت، برای بازگشت به دانشگاه، مراکز آموزشی و تحقیقاتی لازم است مورد ارزیابی پزشک معتمد مراکز جامع سلامت قرار گیرند. ورود و یا حضور دانشجویان و اساتید و سایر کارکنان دارای علائم بیماری کرونا تحت هر شرایطی به مراکز آموزشی و تحقیقاتی ممنوع است.
شرایط و میزان استفاده از استعلاجی بیماری کرونا برای دانشجویان و اساتید با تایید پزشک معتمد است.
دانشجویان دارای علائم بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه و خوابگاه دانشجویی توسط مسئولان مربوطه جهت تست PCR ارجاع شده و در صورت مثبت شدن تست یا تایید پزشک معتمد در محل قرنطینه دانشجویی یا منزل به مدت ۱۴ روز قرنطینه و در صورت مساعد بودن اوضاع عمومی تحت آموزش مجازی قرار میگیرد.
برای همکلاسیها، هم خوابگاهیها و هم سرویسیهایی که با دانشجوی مبتلا به بیماری کرونا مواجهه داشتند اقدامات به شرح زیر انجام میشود:
انجام آزمایش سریع برای اشخاصی که با بیمار مبتلا به کرونا ویروس قطعی تماس داشتهاند.
- وضعیت دانشجویان تست شده توسط ناظران مراکز جامع سلامت به مدت ۵ روز پایش شود.
- در صورت مشاهده ابتلای یک دانشجوی دیگر از دانشجویان تحت مراقبت ۵ روزه، کلاس یا خوابگاه مربوطه به مدت ۱۴ روز تعطیل و دانشجویان به محلهای در نظر گرفته شده برای قرنطینه اعزام شوند.دانشجویان مبتلا به کرونا پس از طی دوره نقاهت جهت برگشت به دانشگاه لازم است مورد ارزیابی پزشک معتمد مراکز جامعه سلامت قرار گرفته و برگ تاییدیه سلامت دریافت کنند.
استفاده از ماسک و داشتن کارت واکسن و تاییدیه آن از سامانه وزارت بهداشت برای دانشجویان و کارکنان الزامی است. سایر موارد در زمینه پروتکلهای بهداشتی از جمله شستن دستها و پرهیز از دست دادن و رعایت فاصله الزامی است.
استفاده از مواد ضدعفونی کننده با پایه الکل پس از برگزاری کلاس ضروری و داشتن کارت بهداشت برای تمام دست اندرکاران مواد غذایی الزامی است.
نیروهای خدماتی در هنگام نظافت باید لباسهای حفاظتی استفاده کنند. در نمازخانه از استفاده مشترک از مهر، سجاده، تسبیح و چادر اجتناب شود و لوازم شخصی مورد استفاده قرار گیرد.
شرایط سرو غذا در سلف سرویسها متناسب با وضعیت موجود بیماری کرونا، رنگ بندیهای اعلامی، محدودیت هوشمند مدیریت بیماری کرونا و رعایت شیو ه نامههای ابلاغی انجام شود.
حداقل ۲۰ درصد از مساحت سطح کلاس پنجره باز شونده به میزان ۴۵ درجه داشته باشد. بیشترین تهویه طبیعی در زمانی که پنجرهها در دو طرف کلاس باز باشند فراهم میشود و هوای تمیز باید به طریق موثر وارد هر کلاس شده و آلایندههای تولید شده در هر اتاق به نحو موثر خارج شود به گونهای که مانع از انتشار عفونتهای منتقله از هوا بین افراد حاضر در فضای داخلی شود.
- طول زمان کلاسهای نظری یک ساعته به حداکثر ۴۵ دقیقه با استراحت ۱۵ دقیقه کاهش یابد.
- کلاسهای دو یا سه ساعت در قالب دو یا سه جلسه ۴۵ دقیقهای با استراحت ۱۵ دقیقهای برگزار شوند.
- در صورت لزوم تعداد دانشجویان در کلاسها با رعایت فاصله گذاری تعدیل شوند. دانشجویان هر ورودی میتواند به دو گروه تقسیم و کلاسها برای هر گروه جداگانه تکرار شود.
- برای رعایت فاصله گذاری در کلاسها، در صورت لزوم کلاسهای مجاور هم به مانیتورها یا سیستمهای سمعی بصری مناسب برای امکان برگزاری همزمان جلسه در دو کلاس تجهیز شود.
- در برنامهریزی کلاسها و ساعات حضور دانشجویان در دانشکدهها و تداخل حداقلی زمان کلاسها برای اجتناب از تجمع دانشجویان توجه شود.
- کلاسهای عملی و آزمایشگاهی بر حسب فضای فیزیکی در دسترس با حداقل تعداد دانشجو و با رعایت فاصله گذاری برگزار شوند.
- پایش و نظارت مستمر بر اجرای پروتکلهای بهداشتی در تمام عرصههای آموزشی توسط مسئولان و هیئت رئیسه دانشگاهها و رئیس «ستاد مدیریت کرونا ویژه دانشگاهیان» به صورت برنامه ریزی شده و منظم اجرا شود. بهره مندی از برنامههای مبتنی بر هوش مصنوعی، مجازی و وبیناری به عنوان مکمل برنامههای آموزشی اصلی در دستور کار قرار گیرد.