• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۳۴۱۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
علمی و فرهنگی » آموزش عالی، دانشگاه
دانشگاه علامه طباطبایی؛

تصویب برنامه درسی کارشناسی ارشد فناوری آموزشی

برنامه درسی کارشناسی ارشد فناوری آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز‌های ویژه نخستین بار در دانشگاه علامه طباطبایی (ره) تصویب شد.

دانشگاه علامه طباطباییبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، برنامه درسی کارشناسی ارشد فناوری آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز‌های ویژه در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی درجلسه ۲۰۸ مورخ ۲۷ دی تصویب شد.

طراحی این برنامه کاربردی مهم و مورد نیاز کشور به پیشنهاد گروه آموزشی فناوری آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در سال ۱۳۹۴ به عنوان یک طرح تحقیقاتی درون دانشگاهی در دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری و مشارکت گروه آموزشی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور انجام شد.

سپس در قالب برنامه درسی بر اساس چارچوب‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تدوین و مراحل تصویب آن در گروه آموزشی تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، شورای تحصیلات تکمیلی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبائی، شورای دانشگاه علامه طباطبائی، دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کارگروه تخصصی علوم تربیتی شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی، همایش ملی دبیرخانه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی با مشارکت دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی با موفقیت و به اتفاق آراء انجام شد. البته در این فرایند پیشنهاد‌های لازم و سازنده به اصلاح و تکمیل و توسعه برنامه پیشنهادی اولیه کمک شایانی کرد.

برنامه درسی کارشناسی ارشد فناوری آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز‌های ویژه به استفاده از ظرفیت‌های رشته فناوری آموزشی در ابعاد مختلف طراحی، تولید، اجرا، مدیریت و پشتیبانی، سنجش وارزشیابی فرایندها، منابع و فناوری‌های یادگیری، در آموزش افراد با نیاز‌های ویژه می‌پردازد. با توجه به اینکه برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز‌های ویژه نخستین بار در ایران و توسط دانشگاه علامه طباطبائی اجرا خواهد شد، مبتنی بر نیاز‌های بومی بوده است و با بهره گیری از تجارب جهانی به پاسخگویی به بخشی از نیاز‌های کشور در این زمینه کمک خواهد کرد.

دکتر اسماعیل زارعی زوارکی، مجری طرح و مدیر گروه فناوری آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در فرایند طراحی و تصویب نهایی برنامه درسی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز‌های ویژه گفت: این برنامه که بیش از ۶ سال طول کشیده است، منابع علمی پشتیبان و بستر‌های لازم فناورانه در دانشگاه علامه طباطبائی فراهم شده است.

وی افزود: برای اجرای مناسب این برنامه در دانشگاه علامه طباطبایی، دو نفر از اعضای هیات علمی در سال‌های گذشته به فرصت مطالعاتی به کشور‌های کانادا و سوئیس اعزام شدند. همچنین در سال‌های گذشته در دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری دانشگاه ژنو از سوئیس، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی خوبی در این زمینه برگزار شده و همچنین منابع علمی مفیدی در قالب کتاب، مقاله، رساله و پایان نامه تدوین شده است. مرکز منابع یادگیری و آزمایشگاه‌های فناوری نیز در دانشگاه علامه طباطبائی گسترش یافته است بنابراین دانشگاه علامه طباطبایی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مناسبی برای اجرای این برنامه در کشور نخستین بار برخوردار باشد و پس از ابلاغ برنامه از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آمادگی دارد تا آن را اجرا کند.

آقای زارعی زوارکی تأکید کرد: برنامه درسی کارشناسی ارشد فناوری آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز‌های ویژه بر اساس نیاز‌های بومی و فرهنگی جامعه ایران طراحی شده است. همچنین مبتنی بر کار پژوهشی است که در قالب یک طرح پژوهشی دانشگاهی در دانشگاه علامه طباطبائی به انجام رسیده است که با نیازسنجی دقیقی همراه بوده است. بعلاوه، برنامه درسی طراحی شده با برنامه جامع علمی کشور و اسناد ملی مرتبط نیز هماهنگ است. در تدوین برنامه درسی مذکور، با توجه به بهره گیری از مطالعه تطبیقی، آخرین تحولات علمی رصد شده و دروسی برای شناخت روش‌ها و ابزار‌های روش‌شناسی جدید و زمینه‌هایی برای نظریه‌پردازی و آموزش پژوهش‌محور در نظر گرفته شده است. همچنین، دروس کارآموزی، برنامه‌های عملی و میدانی برای کسب مهارت‌های مرتبط در نظر گرفته شده و سرفصل‌های آن‌ها با مشاغل و حرفه‌های مورد نیاز هماهنگ بوده و دارای بازده اقتصادی است. به ویژه از ظرفیت‌های کارآفرینی نیز برخوردار است.

وی گفت: در انجام این کار، تخصصی، پیچیده، کاربردی و مهم ملی لازم است تا از همه استادان، گروه‌های آموزشی، شورا‌ها و کارگروه‌های تخصصی، سازمان‌ها و نهاد‌هایی که به نحوی در فرایند طراحی و تصویب برنامه درسی کارشناسی ارشد فناوری آموزشی با گرایش آموزش افراد با نیاز‌های ویژه کمک کرده اند و نقش مؤثری داشته اند تقدیر و سپاسگزاری کنم. امیدوارم این برنامه بتواند با تربیت نیروی انسانی و همچنین فراهم سازی ابزار‌ها وخدمات جدید در سطح ملی و بین المللی به آموزش و یادگیری افراد با نیاز‌های ویژه کمک کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
نقش بانوان مبلغ در حفظ حیات جنین
یلدا به رنگ همدلی؛ دیدار صمیمانه استاندار کرمان با خانواده‌های مددجوی کمیته امداد
لزوم فعال سازی رمز اول پویا برای جلوگیری از کلاهبرداری
توضیحات دادستان کردستان در خصوص پروژه تقاطع کمال الملک
وزیر کشور سوئیس: با ممنوعیت شبکه‌های اجتماعی برای کودکان موافقم!
فرار درآمد‌های ارزی با کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف
فاکتور‌های کاغذی از فردا اول دی اعتبار ندارد
توافق استانداران کرمان و یزد برای توسعه اقتصاد منطقه‌ای
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۹/۳۰
ادامه پیروزی‌های بارسلونا در لیگا
هدف نهایی جهاد تبیین، تربیت سرباز تراز نظام مقدس اسلامی
آیین دانش آموختگی پاسداران جوان
انتصاب رئیس جدید هیئت دوچرخه سواری خوزستان
تلاش برای وصل برق ۶٠ روستای ساردوئیه
ساماندهی غرفه‌های فروش گلزار شهدای کرمان آغاز شد
ذخیره‌سازی بیش از ۱۰۰ هزار تن کیوی در سردخانه‌های گیلان
تغییر ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی استان از اول دیماه
خبر‌هایی از مصوبات شورای امر به معروف در شاهرود
حزب‌الله لبنان: تسلیم‌پذیری در قاموس ما جایی ندارد
بازدید رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از آمادگاه ملخ صحرایی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی
عقیل کشاورز جاسوس موساد اعدام شد
چطور فلش مموری اطلاعات را ذخیره می‌کند؟ | آشنایی با ساختار داخلی USB Flash
نیرو‌های مسلح به سرعت در حال ترمیم کاستی‌ها هستند
دور سوم مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی واریز شد
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو
جزئیات تغییر ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی از اول دی
حقوق آذرماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در حال پرداخت است
توقف خروج کامیون ها از دوغارون تایباد
حرکت صنعت هسته‌ای ایران در تراز کشور‌های پیشرفته جهان
ادامه بارندگی در کشور؛ بارش همچنان در نوار شرقی
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۲۹ آذر
تعویق دیدار نفت و گاز گچساران و پیکان در جام حذفی فوتبال
فارسی ها فردا با ۱.۵ ساعت تأخیر سرکار می روند
محرومیت دوساله خواهران منصوریان
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی  (۴ نظر)
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو  (۱ نظر)
کاهش سهم گاز صنایع، زیر سایه مصرف بخش‌های غیرتولیدی  (۱ نظر)
اغازبکار ادارات استان کرمان فردا ۲۹ آذرماه با دو ساعت تاخیر  (۱ نظر)
جان باختن یکی از امدادگران هلال احمر حین عملیات در شهرستان جهرم  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در برخی مناطق استان قم فردا شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴  (۱ نظر)
فعالیت حضور مدارس فردا شنبه در گلستان  (۱ نظر)
برف و باران، پاییز فارس را بدرقه کرد  (۱ نظر)
ایران ریاکاری آمریکا در «دلسوزی برای مردم ایران» را محکوم کرد  (۱ نظر)
بارش برف و لغزندگی همه محور‌های خراسان شمالی  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
وضعیت مدارس برای روز شنبه  (۱ نظر)
آمریکا در حمایت از رژیم صهیونی ۲ قاضی لاهه را تحریم کرد  (۱ نظر)
انتقاد امام جمعه موقت آبادان از تاخیر یا کیفیت نامناسب در انجام وظایف مسئولان  (۱ نظر)