پخش زنده
امروز: -
صفحه کلاچ یکی از گران ترین قطعه های مصرفی خودروست که باعث حرکت خودرو و انتقال نیرو از موتور به چرخ میشود و به راننده در تعویض دنده کمک میکند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما برای اینکه بفهمیم صفحه کلاچ خودرو ایراد پیدا کرده یا نه، چند راه وجود دارد. یکی از راههای تشخیص خرابی صفحه کلاچ، تست دنده ۱ و دنده عقب است. هنگامی که این قطعه دچار مشکل میشود، این دو دنده به خوبی جای نمیگیرند. از این رو هنگامی که دارید با خودروی خود در جاده میرانید، احساس کردید که دنده ۱ به خوبی جا نمیرود، باید به دو عامل شک کنید.
یکی از نشانههای زمان تعویض دیسک و صفحه زمانی است که ما ماشین را در دنده ۱ گذاشته و کلاچ را رها میکنیم موتور و اتاق خودرو به لرزه میافتد و البته این لرزش کاملا متفاوت است.
یکی دیگر از روشهای تست تمام شدن دیسک، این است که در حال حرکت با سرعت ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر، خودرو را در دنده ۴ قرار دهید. سپس تا انتها پدال گاز را بفشارید. در صورتی که موتور خودرو صدا داد و خودرو شتاب لازم را نگرفت، این علامت نشان میدهد که صفحه کلاچ خراب شده است و دیسک و صفحه با هم درگیر نیستند. از این رو باید سریعتر برای تعویض آن اقدام کنید.
علائمی که به شما میگوید صفحه کلاچ خراب شده است!
۱- سفت شدن پدال کلاچ
هنگامی که صفحه و کلاچ کاملا خراب شده باشند و سایش آنها به حدی باشد که کار خود را به خوبی انجام ندهند، جزو اولین علائمی که مشاهده میکنید، صدا قیژ قیژ هنگام جا زدن دنده است. کلاچ حالت ارتجاعی و فنری خود را از دست میدهد. در این مواقع دندههای خودرو به خصوص دنده عقب و دنده ۱ به خوبی جا نمیروند. حتی ممکن است در بین راه خودرو متوقف شود و شما را نگه دارد.
۲- عدم افزایش سرعت
اگر به شتاب اولیه و شتابهای ناگهانی خودرو دقت کنید، یکی از اولین نشانههایی که میبینید، هرزگردی قدرت موتور بین دیسک صفحه و فلای ویل است. این مشکل سبب میشود تا هنگامی که راننده به طور ناگهانی پدال گاز را میفشارد، با وجود این که دور موتور افزایش مییابد، سرعت افزایش پیدا نکند. عدم درگیری کامل کلاچ و دندهها سبب میشود تا خودرو شتاب نگیرد.
با توجه به این موارد، هنگامی که خودرو گاز زیادی میخورد، اما شتاب نمیگیرد، باید آن را یکی از علائم خرابی صفحه کلاچ دانست.
۳- لرزش خودرو پس از رها کردن کلاچ
یکی دیگر از علائمی که به شما میگوید، صفحه کلاچ خراب شده است، زمانی است که راننده دنده ۱ میزند و با رها کردن کلاچ، موتور و کابین خودرو دچار لرزش میشود. رانندگان حرفهای و ماهر متوجه تفاوت این لرزش با لرزشهای معمولی خودرو میشوند. هنگامی که با این نشانه مواجه شدید، باید هر چه سریعتر برای تعویض دیسک خودرو اقدام کنید.
۴- ضعف خودرو در سربالاییها یکی از علائم خرابی صفحه کلاچ
از دیگر علائمی که باید به آن توجه شود، هنگامی است که خودرو در مسیر سربالایی حرکت میکند. هنگامی که کاهش نیروی شدید را در سربالاییها متوجه شدید، این علامت نشان میدهد که صفحه کلاچ تمام شده است و کشش کافی برای انتقال قدرت موتور را ندارد.
چرا صفحه کلاچ شما خراب شد؟
۱- شتاب زیاد در هنگام رانندگی
یکی از عواملی که سبب میشود صفحه کلاچ خراب شود، استهلاک صفحه کلاچ است. هنگامی که با شتاب زیاد رانندگی کنید، نه تنها رانندگی ایمنی نخواهید داشت، بلکه این کار سبب میشود تا استهلاک این قطعه بیشتر شده و عمر آن کاهش پیدا میکند.
۲- توقف خودرو در سربالایی به کمک کلاچ
حرکت کردن خودرو به سمت عقب در سربالاییها همیشه یکی از مسائل خطرناک و حتی ترسناک است. برخی از رانندگان در این مواقع پدال را با فشار کمی بفشارند تا خودرو سرعت خود را کم کند. در واقع این عمل در اصل بدون این که پدال ترمز فشرده شود، انجام میگیرد و سبب میشود تا آسیبهای شدیدی به کلاچ وارد شود.
۳- سرنشین خودرو بیش از حد مجاز
خودروهای مختلف دارای توان خاصی برای حمل مسافر و بار هستند. هنگامی که بار اضافی یا تعداد سرنشین زیاد در خودرو حضور دارند، این مسئله سبب میشود تا قطعات خودرو دچار فشار بیشتری شده و استهلاک آن هم افزایش یابد. این وزن روی صفحه کلاچ هم تأثیرگذار است و سبب میشود تا طول عمر آن کاهش پیدا کند. از این رو باید میزان بار استاندارد را در خودروی خود رعایت کنید و بیش از حد سرنشین نداشته باشید.
۴- تعویض غیراستاندارد دنده
یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید تا به سرعت علائم خرابی صفحه کلاچ را در خودرو خود نبینید، تعویض اصولی دنده است. برخی افراد بدون این که کلاچ کامل بگیرند، اقدام به تعویض دنده میکنند. همچنین ممکن است پیش از گذاشتن پا روی کلاچ یا پس از آن دنده را تعویض کنند. این موارد همگی سبب میشوند تا خرابی صفحه کلاچ اتفاق بیفتد و گرفتگی و کج شدن دیسک صفحه ایجاد شود. پس دقت داشته باشید تا زمانی که دنده به طور کامل جا نرفته است، از برداشتن پای خود از روی پدال کلاچ، خودداری کنید.
۵- استفاده بیش از حد از کلاچ
هنگامی که دنده را عوض میکنید، دقت داشته باشید که سریع پای خود را از روی پدال کلاچ بردارید. این کار باعث میشود تا درگیری کمتری در صفحه کلاچ وجود داشته باشد. برخی افراد با کاهش و افزایش متوالی سرعت، دائم در حال تعویض دنده هستند و این عامل سبب میشود تا علائم خرابی صفحه کلاچ به سرعت خود را نشان دهد.
تجربه نشان داده در خودروهای ایرانی با ترافیک عمر مفید کلاچ کمتر از ۴۵ هزار کیلومتر نیست. پس با یک رانندگی معقول و کم شتاب میتوان تا ۷۰ هزار کیلومتر عمر کلاچ خود را افزایش دهیم.