پخش زنده
امروز: -
دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: اگر میخواهیم ابتکار عمل را در عرصه صنایع فرهنگ مصرفی و یا به عبارتی مصرف فرهنگی شهروندان در دست بگیریم باید بتوانیم با استفاده از بازارپردازی فرهنگی، فهم زنجیره ارزشی و شبکه به هم پیوسته از ایده تا بازار در فرهنگ عمل کنیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما سید مجید امامی اظهار داشت: از اولویتهای مهم فرهنگ و هنر کشور چالشهای جدی سبک زندگی و محصولات و صنایع فرهنگی مورد استفاده شهروندان است.
وی با تاکید بر ویژگیهای سن، هویت یابی و بسیار برجسته دوران نوجوانی، افزود: باید اذعان داشت آغاز تغییر و تحول در سبک زندگی در بزرگسالی و یا حتی جوانی نیست بلکه باید در کودکی و نوجوانی آن را جستجو کرد و این درحالی است که غیر از آموزش و پرورش که آن هم عمدتاً به آموزش رسمی فکر میکند، تقریباً هیچ ساختار و رویه مشخصی برای مسائل فرهنگ و هنر در دوره کودکی و نوجوانی وجود ندارد، البته کانون پرورش فکری کودکان و شورای نظارت بر بازی و اسباببازی که زیر نظر شورای فرهنگ عمومی فعالیت میکند در این زمینه فعال هستند. اما کارهای جدی تری لازم است.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه الگونما ویژه محصولات فرهنگی افزود: هدف فهم و تفهیم و فهماندن چرخه صنایع فرهنگی است که تمام زندگی کودک و نوجوان امروز ما را در بر گرفته، چون شخصیتها و مضامینی در این صنایع طراحی و تولید میشوند که به عنوان یکی از عمیقترین کنشهای فرهنگی هنری قلمداد میشود، ولی نظام فرهنگی به آن کمتر توجه کرده است.
امامی گفت: ما معمولا در جامعه معلولها را خیلی زود میبینیم، تضعیف نوع پوشش و حجاب و دوری از عفاف را در رفتار نوجوانان و پوشش آنها میبینیم و نگرانیم، اما دقت نمیکنیم که در نظام ارزشی دوره کودکی در قالب انواع محصولات دیداری، شنیداری، تجسمی و خدمات فرهنگی، مقولههایی مثل احترام به بزرگترها، زبان فارسی، همکاری، روح جمعی و هویت ملی نهادینه نشده است.
وی افزود: چگونه از جوان ایرانی انتظار داشته باشیم که نظام ارزشی ما در رفتار روزمره اش نمایان باشد وقتی اساسا در صنایع فرهنگی حضور و بروز نداریم.
آقای امامی گفت: در این راستا نمایشگاه تخصصی الگو نما بر اساس اولویت پرداختن به سبک زندگی و صنایع فرهنگی در شورای فرهنگ عمومی به عنوان نهاد هماهنگ کننده دستگاههای فرهنگی کشور از ۲۸ دی ماه با حضور وزیر فرهنگ و اعضای شورای فرهنگ عمومی افتتاح میشود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی خاطرنشان کرد: هدف اصلی الگونما این است که شکل گیری سبک زندگی و نظام فرهنگی شهروندان را از دوران کودکی و نوجوانی مورد توجه قرار دهد و به ما گوشزد کند که اگر میخواهیم ابتکار عمل را در عرصه صنایع فرهنگ مصرفی و یا به عبارتی مصرف فرهنگی شهروندان در دست بگیریم باید بتوانیم با استفاده از بازارپردازی فرهنگی، فهم زنجیره ارزشی و شبکه به هم پیوسته از ایده تا بازار در فرهنگ عمل کنیم چراکه رویکرد تک نگارانه و منقطع در فرهنگ فاخر و ترویج نظام ارزشی عمدتا غیر بازده است.
امامی گفت:، اما اگر نظام فرهنگی کشور فعالیت پر بازده بخواهد شرطش این است که از ایده و ارزشها و هویت اسلامی شروع و تا انتهای چرخه را بتوانیم تصویر کنیم، بر همین اساس این نمایشگاه میخواهد به مسئولان صنعتی کشور بگوید باید صنایع خلاق در اولویت باشند و به مسئولان بانکی کشور بگوید که ما نیازمند فوری به صندوق حمایت از بازارپردازی فرهنگی و صندوق سرمایهگذاری صنایع فرهنگی هستیم و به نظام اداری کشور بگوید که باید سازمان صنایع فرهنگی در کشور از ادغام بخشی قسمتهای وزارتخانهها شکل گیرد.
امامی گفت: همچنین به مبلغان، مروجان، روزنامهنگاران و معلمان بگوید که ما اگر در بازار خودی و اسلامی-ایرانی صنایع فرهنگی توانستیم رونق ایجاد و فرزندانمان را به آن طرف هدایت کنیم چرخه شکل میگیرد.