کیفیت خودروهای داخلی رو به کاهش
شواهد و بررسیهای میدانی حکایت از این دارد که کیفیت خودروهای داخلی نسبت به سالهای گذشته کاهش پیدا کرده و به علت انحصار در بازار، خودروسازان به جای بهبود کیفیت هر سال فقط قیمتها را افزایش داده اند.
آقای محمد رشیدی عضو هیئت رئیسه مجلس میگوید: ما سالها با عنوان حمایت از تولید ملی به مردم اجحاف کرده ایم و کیفیت خودروی ملی ما هر سال کاهش یافته، آمار کشتهها و تصادفهای هر روزه ما فقط به دلیل بی احتیاطی رانندگان نیست بلکه به کیفیت پایین خودروها هم مربوط میشود.
رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز چند روز پیش یک دستگاه خودروی صفر کیلیومتر خریداری کرده بود که ۱۴ مورد نقص فنی در آن گزارش شده بود.
آقای روح اله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معاون مجلس گفت: یک دستگاه خودروی صفر کیلومتر داخلی از بازار آزاد به قیمت ۳۳۵ میلیون تومان خریداری کردم که در هفته نخست روشن نشد و پس از انتقال به نمایندگی مشخص شد ۱۴ مورد نقص فنی از ایراد ترمز تا نشت بنزین دارد.
براساس قانون ارتقای کیفی تولید خودرو که در سال ۱۳۸۹ تصویب شده است، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برنامههای مرتبط با کیفیت و استانداردها اجباری ابلاغ میکرد و از طریق موسسه استاندارد ملی از تولید یا ورود خودروهای غیر استاندارد جلوگیری میکرد.
علی سعادتی مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد ایران، ضمن تاکید بر اینکه کیفیت ایجاد رقابت میکند و برخلاف آنکه کسب استاندارد برای کالا و خدمات ضروری است، اما کیفیت اجباری نخواهد بود گفت: ارزیابی کیفی خودروها توسط وزارت صمت رصد و بررسی میشود، اما در قالب مدلهای ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد نیست.
در پیگیریهایی که از وزارت صنعت داشتیم مسئولان این وزارت خانه حاضر به پاسخگویی درباره کیفیت خودرو نشدند.