پخش زنده
امروز: -
وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: توجه به نقاط مرزی و حاشیه کشور و محرومیت زدایی در دولت سیزدهم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز سیستان و بلوچستان، نوری در جلسه شورای آموزش و پرورش استان گفت: تأثیر آموزش و پرورش بر اقتصاد بسیار زیاد و ملموس است و میتوان آن را در سطح جامعه مشاهده کرد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش بعد از معدن، بالاترین ارزش افزوده را دارد، گفت: از کل جمعیت جامعه ۸۰ درصد در دانشگاه تحصیل می کنند و ۱۵ درصد جذب بازار کار می شوند.
نوری تصریح کرد: عدالت مناسب و برابر آموزشی در سطح جامعه و برای همه فرزندان ایران اسلامی از مهم ترین سیاست های دولت است.
نوری به اجرای دقیق قانون شوراهای آموزش و پرورش و پیگیری همه مؤلفه های حاکم بر این قانون و بهره گیری از ظرفیت همه نهادهای جامعه برای کمک به دستگاه تعلیم و تربیت تأکید کرد.
وی بر ضرورت کارایی هنرستانها تأکید کرد و گفت: هنرستان ها با هدف بهره برداری صحیح از این بستر برای توسعه اشتغال و اشتغال زایی در بین دانش آموزان باید در جوار کارخانجات و ظرفیتهای اقتصادی استان مکان یابی و تأسیس شوند تا امکان آموزش عملی نیز برای دانش آموزان فراهم شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: شورای آموزش و پرورش ظرفیت خوبی است که میتواند شرایط موجود را روشنگری نماید و مصوباتی داشته باشد که تسهیل کننده جریان و فرآیندهای آموزشی، تربیتی و تجهیزاتی باشد.
نوری خاطر نشان کرد: مدیران آموزش و پرورش باید خود را راهبر، کارشناس و متولی پرداختن به امور در سطوح مختلف بدانند.
وی تصریح کرد: واکسیناسیون و آموزشهای حضوری را در مسیر توسعه عدالت آموزشی مهم بدانید و از همه ظرفیتها استفاده کنید.
استاندار سیستان و بلوچستان هم در جلسه شورای آموزش و پرورش استان که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، گفت: نیروی انسانی در هر جامعه، پرورش یافته آموزش و پرورش است؛ بنابراین اگر بخواهیم مدیران، پزشکان، مهندسان و نیروهای متخصص و توانمند در آینده کشور داشته باشیم باید به توسعه و تقویت آموزش و پرورش توجه ویژه ای داشته باشیم.
مدرس خیابانی خاطر نشان کرد: برای توسعه پایدار به آموزش و پرورش قدرتمند نیاز داریم و باید کمک کنیم با ایجاد فضای آموزشی مورد نیاز ، بدنه آموزش و پرورش را بیش از پیش قدرتمند تر کنیم.
مدرس خیابانی انتخاب سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد دومین سفر استانی وزیر آموزش و پرورش را نشان دهنده اهمیت این استان برای وزارتخانه عنوان کرد و گفت: کمبود ۱۸ هزار کلاس درس و نیاز به ساخت سالیانه ۲ هزار کلاس در سیستان و بلوچستان نیازمند بسیج همگانی و نهضت مدرسهسازی در این استان است که اگر صورت نگیرد با یک بحران جدی در این زمینه روبرو خواهیم بود.
وی تصریح کرد: برای حل مشکل کمبود فضای آموزشی در سیستان و بلوچستان باید از ظرفیت دستگاه های درآمدزا در کشور استفاده شود و نگاه دولتمردان نسبت به این موضوع جدی شده و می طلبد از روی کاغذ بر روی زمین پیاده شود.
مدرس خیابانی اظهار کرد: با توجه به بنیه ضعیف اقتصادی مردم در استان، ایجاد مدارس شبانه روزی برای کاهش هزینه های تحصیل یک نیاز ویژه است و یک برش ویژه میطلبد.
وی تصریح کرد: برخلاف تصور رایج، مردم این استان با تحصیل فرزندان خود مخالفتی ندارند بلکه به دلیل نداشتن توان مالی برای پرداخت هزینه ایاب و ذهاب و سایر هزینهها فرزندانشان مجبور به ترک تحصیل میشوند.
استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در استانی که در تمامی شاخص های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در رتبه آخر است و با میانگین کشوری فاصله کهکشانی دارد، باید نگاهی ویژه به مشکلات موجود داشت و راه حل ویژه اتخاذ کرد.
مدرس خیابانی ضرورت توسعه هنرستان ها در استان را راهبردی عنوان کرد و گفت: سیستان و بلوچستان استانی تجاری است که از محل درآمدهای تجاری برای توسعه صنایع در این استان استفاده میکنیم و بر همین اساس برای داشتن نیروهای فنی و بومی برای به کار گیری در این صنایع، به رشتههای فنی و حرفه ای بیش از سایر رشته ها نیازمندیم که ایجاد و توسعه هنرستان ها را ضروری میکند.
وی با اشاره به مشکل عدم ماندگاری معلمان و نیروی انسانی در سیستان و بلوچستان، بر ایجاد و تقویت مشوقها در استان تاکید کرد.
وی ایجاد فضاهای آموزشی و دانش آموزی در سواحل مکران را یکی از عوامل مهم توسعه این منطقه عنوان کرد و گفت: زمین اردوگاه دانش آموزی در چابهار تامین است و آموزش و پرورش باید برای ساخت آن اقدام کند.
وی همچنین بر ایجاد آموزش و پرورش ناحیه ۳ زاهدان و ساخت مدرسه در مدارس حاشیه شهر زاهدان و چابهار تاکید کرد.
مدیر کل آموزش و پرورش استان هم گفت: پراکندگی جمعیت دانش آموزان با نرخ ۳/۸۵ دانش آموز در هر کیلومتر مربع و رشد فزاینده جمعیت دانش آموزی از مهمترین مشکلاتی است که بر شاخصهای مختلف آموزشی و تربیتی تاثیر میگذارد.
میرعبدی افزود گستردگی و پراکندگی جمعیت از مهمترین ویژگی های سیستان و بلوچستان است.
وی افزود: نرخ پراکندگی جمعیت دانش آموزی در استان ۳/۸۵ در هر کیلومتر مربع است که توزیع منابع و تجهیزات آموزشی را با سختی مواجه میکند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان ادامه داد: از طرفی رشد فزاینده جمعیت دانش آموزی یکی دیگر از موضوعاتی است که بر شاخص های مختلف مانند فضای آموزشی و نیروی انسانی تاثیر می گذارد.
میرعبدی ادامه داد: پیشبینی انجام شده براساس نرخ موالید در پنج سال گذشته نشان میدهد که تا سال ۱۴۰۵ حداقل یک میلیون و صد هزار نفر دانش آموز در استان خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: در سال تحصیلی جاری ۸۶۳ هزار و ۸۱۷ دانش آموز در مدارس سیستان و بلوچستان در حال تحصیل هستند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان ادامه داد: هم اکنون ۳۲ هزار و ۷۷۹ نیروی انسانی در سراسر استان در حال خدمت هستند و با کمبود ۱۲ هزار و ۴۲۳ معلم در این استان روبرو هستیم.
میرعبدی با بیان اینکه جذب نیرو در آموزش و پرورش از ۲ طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمون استخدامی ماده ۲۸ انجام میشود، گفت: تا کنون ۶۲ درصد سهمیه استخدامی ماده ۲۸ و ۴۹ درصد سهمیه دانشگاه فرهنگیان در استان جذب شده است که برای افزایش میزان جذب باید حق انتخاب بیش از یک کد رشته و کد مکان در آزمون استخدامی به داوطلبان داده شود.
وی موضوع بازماندگان از تحصیل را یکی دیگر از معضلات استان عنوان کرد و گفت: در کل کشور ۹۸۰ هزار و ۸۷۱ بازمانده از تحصیل شناسایی شده اند که ۱۵ درصد این جمعیت با رقم ۱۴۷ هزار و ۲۸۴ نفر در سیستان و بلوچستان هستند.
میرعبدی گفت: فقر ناشی از پایین بودن سرانه درآمد در خانوارهای استان، پراکندگی جمعیت و نبود فضای آموزشی در روستاهای دوردست، کمبود سرویس روستا مرکزی، ازدواج زود هنگام و فرصت های کاذب اشتغال در مرز از مهمترین دلایل ترک تحصیل در سیستان و بلوچستان است.