پخش زنده
امروز: -
کتاب «رهنمای دین؛ دستور تبلیغ (رسالهای پیرامون امر به معروف و نهی از منکر)» به همت مؤسسه بوستان کتاب چاپ شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ کتاب «رهنمای دین؛ دستور تبلیغ» اثر آیتالله محمدرضا کلباسی اشتری و تصحیح و تحقیق آیتالله احمد کلباسی اشتری و به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۱۳۶ صفحه منتشر شد.
امر به معروف و نهی از منکر دو رکن محافظ ارزشهای دینی نزد عموم مردم است و سهلانگاری نسبت به آن سلامت اعتقادی و رفتاری جامعه اسلامی را به خطر میاندازد.
«رهنمای دین؛ دستور تبلیغ» اثری است پیرامون امر به معروف و نهر از منکر که مؤلف در این اثر، جایگاه آمر به معروف و ناهی از منکر را ترسیم کرده و با استناد به آیات و روایات وظیفه الهیه مبلغان شریعت مسید المرسلین را توضیح و تفسیر و برای آن شرایطی مقرر کرده است.
توصیه وی در این راه اجتناب از تبلیغ دین بدون مطالعه و تحقیق و بررسی موضوع مورد تبیین مبلّغ است.
این کتاب به همت پروفسور عبدالجواد فلاطوری پس از تقریرنویسی از مطالف مؤلف و بازبینی نهایی آیت الله کلباسی چاپ شده است.
در تصحیح و تحقیق این رساله تمام آیات و روایات و شواهد، اعراب گذاری، مأخذیابی و ترجمه کرده و در مواردی که نیاز به توضیح مؤلف بوده، برای همان مطلب شرح کوتاهی تدوین شده است.
از مطالب این اثر میتوان به «ادله وجوب امر به معروف و نهی از منکر»، «گناه و عقوبت ترک این واجب الهی»، «حفظ دین در سایه امر به معروف و نهی از منکر»، «حرکت دشمن در ترویج باطل»، «آیا منبر رفتن و تبلیغ دین موجب کسر شأن میشود»، «علت آمدن انبیا»، «اثر وجود علما: اجرای دستورهای دین»، «امر به معروف و نهی از منکر؛ واجب دینی یا کفایی»، «عامل حفظ قوانین»، «شرایط و آداب دعوت»، «شرایط دعوت کننده»، «صدور مجوز برای اهل تبلیغ از سوی علما» اشاره کرد.
برشی از اثر:
علت آمدن انبیا
اصولاً نبوت (خاصه یا عامه) برای چیست؟ و غرض خداوند توانا از ارسال رسل چیست؟ و در این مورد عقل چه میگوید؟
عقل میگوید: بشر نیازمند به اجتماع است و بدون آن نمیتواند رفع حوائج و نیازمندیها و دفع آلام و درمندیهای خود را کند. لازمه (آن) پیدا شدن سلسله افکار و اعمال و عقایدی است که مربوط به همان اجتماع و زاده آن است. اگر جلوی آن امیال و عقاید گرفته نشود، موجب انحطاط و زوال آن جامعه خواهد بود. روی این اصل است که عقل، آمدن پیامبران و آوردن دین را لازم میشمارد.
حال که به حکومت عقل دین لازم شد، باز هم به قضاوت عقل باید رجوع کنیم. عقل میگوید: همانطور که هر موجودی محتاج است به علت موجِده، همچنین نیازمند است به علت مبقیه. دین و مذهب هم از این قانون عمومی و اصل کلی خارج نیست و دارای این دو علت است؛ خصوص دین مقدس اسلام که بهترین و پاکترین ادیان و مقدسترین قوانین بشریت است، دارای علت موجدهای است که آن، وجود مقدس انبیای خاصه پیغمبر اسلام (ص) است؛ و علت مبقیهای که پیشوایان بزرگواران و جانشینان نامداران آن وجود مقدس اند؛ و در این زمان علما. ثُمَّ الأمثلُ فالأمثل.
علاقهمندان برای خرید اینترنتی این کتاب به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.
---
هدف مندی در وجود همه ی آفریده ها یاد آوری می کند این جهان بی هدف و بی برنامه آفریده نشده است
---
بشر با اندکی تامل در وجود با عظمت خود و در وجود آفریده های پیرامون درک می کند آفریدگار محال است این عظمت را بی هدف و بی برنامه دقیق بی نقص و بی ضوابط تنظبم کننده زندگی بهینه آفریده باشد.
خداوند آفریدگار در وحی اصیل تحریف نشده ی خود به پیامبران بویژه در قرآن ؛ اصول فراهم سازی زندگی بهینه را آشکار و قابل درک و انکار ناپذیر با تبیین خوبیها و بدیهای سرشت پذیر با گفتاری گویا و رسا به بشر ابلاغ کرده است .
خداوند عدل مطلق در گزینش میان خوبیها و بدیهای سرشتی ؛ بشر را در آیات محکم و مفصل قرآن آزاد گذاشته و پیامدانتخاب هر گزینه ای را آشکار و خرد پذیر به بشر گوشزد کرده است .
خداوند در وحی اصیل خود ، که با اندیشه های ناقص بشر آلوده نشده است ، با بیان پیامدهای انتخاب هر گزینه ای که بشر برای خود می پذیرد حجت خرد پذیر خود را در این وحی بر بشر بگونه ای گریز ناپذیر به اتمام رسانده است .
عقل و سرشت بشر به او حکم می کنند تنها انتخاب گزینه های وحیانی خوب اند که زمینه ی زندگی بهینه را در این دنیای زود گذر و زمینه ی زندگی جاودانه ی سعادت مند را در قیامت برای او فراهم می سازند.