پخش زنده
امروز: -
جانشین پلیس راهور ناجا: در ۹ ماه ابتدای امسال میزان تصادف در بخش حمل و نقل بار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴ درصد افزایش داشته است.
سردار حسینی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ با بیان اینکه ۹۰ درصد جابجاییها و حمل و نقل بار و مسافر و تجاری در کشور، زمین پایه است، افزود: بنابراین ناوگان عمومی بار ومسافر از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی گفت: در نه ماه اول سال ۱۴۰۰ در بخش حمل و نقل عمومی بار بیش از ۳۷۰ میلیون تردد در کشور ثبت شده و این در صورتی است و البته بیش از ۳۲ درصد از ناوگان عمومی بار در سن فرسودگی است.
سردار حسینی ادامه داد: همین سن فرسودگی و مشکلاتی از قبیل گرانی لاستیک و قطعات و کیفیت پایین قطعات شرایطی را ایجاد کرده است که شاهد افزایش تعداد تصادفات، جانباختگان و مصدومان تصادف هستیم و متاسفانه افزایش چشمگیری در این مدت داشته است.
جانشین راهور ناجا افزود: برای حل این مسئله باید اقدام جدی و همه جانبه صورت بگیرد و سازمانی که مسئول و متولی نوسازی است باید به سرعت وارد شود، چون هر روز شاهد آن هستیم که آمار ۳۲ درصد فرسودگی در حال افزایش است و تعداد بیشتری از کامیونها فرسوده میشود.
وی ادامه داد: باید حمایتها در این زمینه از سوی سازمانهای متولی برای ارتقای ایمنی افزایش یابد و حتما ناوگان حمل و نقل بار همانند ناوگان عمومی مسافر با سامانه سپهتن کنترل شود.
سردار حسینی گفت: اگر سامانه سپهتن به زودی در ناوگان حمل و نقل بار تجهیز شود، شاهد کاهش تصادف در این بخش خواهیم بود.
ساعات رانندگی در بخش حمل و نقل بار رعایت نمیشود
جانشین پلیس راهور ناجا گفت: ساعات رانندگی در بخش حمل و نقل بار متاسفانه رعایت نمیشود و براساس قانون هر راننده حرفهای در بخش بار و مسافر مجاز است در یک ۲۴ ساعت فقط ۱۰ ساعت رانندگی کند.
سردار حسینی در مصاحبه با خبرنگار ما؛ با بیان این که میزان تصادفات در بخش حمل و نقل بار در سال جاری افزایش پیدا کرده است، افزود: حمل و نقل بار در اصل شریان اقتصادی کشور است و بایستی توجه ویژهای در این بخش شود.
وی گفت: در بخش مسافر سامانه سپهتن وجود دارد که تردد ناوگان حمل و نقل مسافر را کنترل میکند، ولی در بخش بار این موضوع بسیار کمرنگ است و کنترلی صورت نمیگیرد.
جانشین پلیس راهور ناجا ادامه داد: باید به زودی تجهیز سامانه سپهتن در بخش بار صورت گیرد تا شاهد تصادفات کمتری باشیم، زیرا این موضوع آسیبهای زیادی را میتواند به کشور وارد کند.
سردار حسینی افزود: در حال حاضر ابزار کنترلی در بخش تانکرهای سوخت وجود دارد و این همان سامانه سپهتن است، اما در بخش عمومی بار فقط کامیونها در پاسگاههای پلیس راه کنترل میشوند و روزانه ۲ هزار تیم گشت وجود دارد که در طول جادهها کنترل انجام میشود.
وی گفت: سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اساسا متولی حمل و نقل در کشور است و بایستی به زودی وارد میدان شود.
جانشین راهور ناجا ادامه داد: در حال حاضر براساس قانون سن فرسودگی ۲۵ سال است، اما دستور العملی به واسطه حمایتها و شرایط اقتصادی لحاظ شده است که اگر ناوگان حمل و نقل معاینه فنی داشته باشند بدون در نظر گرفتن سن فرسودگی میتوانند تردد کنند.
سردار حسینی گفت: البته این موضوع را به طور کامل تایید نمیکنیم، زیرا ۲۵ سال کار مستمر و شبانه روزی برای یک وسیله نقلیه خیلی زیاد است لذا با توجه به شرایط اقتصادی این موضوع را رعایت میکنیم.
وی افزود: قرار است بیش از ۳۵ هزار کامیون جدید وارد کشور شود و مقرر شده در ازای یک کامیون که ورود پیدا میکند یک کامیون فرسوده نیز از چرخه حمل و نقل خارج شود.
جانشین پلیس راهور ناجا گفت: سن فرسودگی کامیونها علاوه بر ناایمن بودن آنها موجب ضرر به محیط زیست میشود.
سردار حسینی ادامه داد: علت تصادفات در بخش ناوگان حمل و نقل بار توجه نکردن به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی و افزایش تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها به خاطر تداخل ناوگان سبک و سنگین است و همچنین سرعت غیر مجاز که با توجه به شرایط زمستانی و صاف بودن لاستیکها شدت تصادفات را افزایش میدهد.