پخش زنده
امروز: -
معاون امور آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی کشور گفت: در حال حاضر ۵۰۰ مرکز یادگیری محلی و ۱۳۱ مرکز مجری طرح پیوند سواد و زندگی در کشور فعال است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، احمد خاکزاد، معاون امور آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی کشور در حاشیه سفر یکروزه به قزوین با اشاره به فعالیت ۵۰۰ مرکز یادگیری محلی و ۱۳۱ مرکز مجری طرح پیوند سواد و زندگی در کشور گفت: تأسیس مراکز یادگیری محلی در سال ۹۴ در نشست هیات وزیران به تصویب رسید و این مراکز فعالیت خود را در حوزه سوادآموزی از سال ۹۵ آغاز کردند.
وی افزود: رویکرد این مراکز، تقویت مشارکت و مدیریت محلی است که در همه مناطق شهری و روستایی به ویژه در مناطق غیر برخوردار میتوانند نقش و رسالت مهمی در رسیدن به اهداف توسعه فرهنگی و اجتماعی داشته باشند.
خاکزاد تصریح کرد: در حال حاضر میانگین درصد افراد با سواد با رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در کشور ۹۷ درصد است، یعنی مطابق آمار حدود ۹۸ درصد مردان و ۹۶ درصد زنان باسواد بوده و همچنین ۹۸ درصد جمعیت شهری و ۹۲ درصد جمعیت روستایی با سواد هستند.
معاون امور آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی کشور خاطرنشان کرد: قزوین از استانهای پیشرو در بحث باسوادی جمعیت جامعه هدف در کشور است و همین امر موجب سنگینتر شدن مسوولیت استان در تثبیت و تحکیم سواد آموزی در جامعه میشود.
خاکزاد با بیان اینکه یکی از رسالتهای نهضت سوادآموزی جلوگیری از بازگشت به بیسوادی است، تاکید کرد: متاسفانه آمار درستی از جامعه بی سواد در جامعه نداریم و بیشتر آموزشهای ما عرضه محور است و باید به سمت تقاضا محوری حرکت کنیم.
معاون امور آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی کشور گفت: قدر مطلق بی سوادی بعد از پیروزی انقلاب بیش از ۵۲ درصد در کل جامعه بوده و اکنون این میزان به ۱۰ درصد رسیده است و کاهش قابل توجهای در تعداد بی سوادان در جامعه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال داریم.
وی افزود: در حال حاضر بازگشت به بی سوادی مهمتر از خود بی سوادی است و با معضل بازگشت به بی سوادی و پدیده نو بی سوادی مواجه هستیم و به دلیل غنی نبودن زندگی مخاطبان، این افراد به شدت در معرض بازگشت به بی سوادی هستند.
خاکزاد تصریح کرد: افرادی که مهارت پایهای را به دست میآورند، اما چون از آن استفاده نکرده یا ساز و کاری برای ادامه تحصیل ندارند به تدریج سواد پایهای خود را از دست میدهند و براساس بررسیها و مطالعات انجام شده حدود ۶ ماه ماندگاری بهینه سواد کاهش مییابد.
معاون امور آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی کشور با بیان اینکه معضل اصلی نهضت سواد آموزی پیدا کردن افراد بی سواد و جذب آنها است، افزود: سوادآموزی یک موضوع چندوجهی است که کسب آن مهارت، قابلیت و ظرفیت آگاهسازی، توانمندسازی و اصلاح رفتار را در فرد ایجاد میکند.
وی افزود: در این نوع نگاه به موضوع سوادآموزی، هر نوع فعالیت و تلاش در آن به منزله ادای مسئولیت اجتماعی است و باید در تراز یک تعهد اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد و همه نسبت به آن احساس مسئولیت کنند.