پخش زنده
امروز: -
متولیان طرح «درج قیمت تمام شده کارخانه بر روی کالا» معتقدند با اجرای کامل این طرح، کالا با قیمت مناسب تری به دست مصرف کننده خواهد رسید.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سيما، درج قیمت تمام شده کارخانه بر روی کالا و محصول، تصمیمی بود که در روزهای اخیر رسانهای شد.
احسان سقایی معاون برنامهریزی اتاق اصناف ایران، شفاف شدن قیمت گذاری را از دلایل آغاز این طرح میداند و میگوید: تاکنون قیمت مصرف کننده را واحد تولیدی تعیین میکرد و بعضا ارائه تخفیفهای خارج از عرف در فروشگاههای زنجیرهای موجب میشد مردم به این فکر کنند که یک کالا مگر چقدر سود دارد که اینهمه تخفیف قائل میشوند.
بر اساس ابلاغ سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرفکنندگان، از روز ۲۷ آذر درج قیمت تمام شده کارخانه بر روی انواع آب میوه و آب معدنی، انواع نوشابه گازدار، ماءالشعیر و نوشیدنی مالت، لوازم خانگی کوچک و همچنین از ۴ دی درج قیمت کارخانه بر روی محصولات پودر لباسشویی، پوشک بچه، دستمال کاغذی و انواع لوازم خانگی بزرگ الزامی است. برخی از واحدهای تولیدی اجرای این طرح را در مجموعههای خود کلید زدند یعنی به جای قیمت مصرفکننده، قیمت تمام شده تولید بر روی کالا قید شده است.
برای پیگیری میدانی اجرای این ابلاغیه به بازار عرضه این محصولات سری زدیم. در این بازار عدهای همچنان معتقدند که هیچ اطلاعرسانی صورت نگرفته است و تولیدکنندگان و یا اتحادیههای تخصصی مربوط، آنان را در جریان طرح درج قیمت تمام شده بر روی کالا قرار ندادهاند.
در بازار، برخیها این اقدام را فرصتی برای شکلگیری رقابت در عرضه میدانند و میگویند؛ با این اقدام دیگر فروشگاههای زنجیرهای بی رقیب نمیمانند و رقابت منصفانه در عرضه محصول شکل میگیرد.
برخی دیگر، اما از دردسرهای اجرای روش عرضه با قیمت کارخانه میگویند که باید برای اعمال سود بر روی قیمت کارخانه با مشتری چانهزنی کنند.
در این بین عباس تابش رئیس سازمان حمایت معتقد است عرضهکنندگان باید قیمتی را که در نظر میگیرند با لحاظ قیمت کارخانه در معرض دید مشتری نصب کنند تا مشتری به محض ورود، قیمت کالا را مشاهده کند.
هر چند در بین مسئولان، موضوع درج قیمت در مرحله اجراست، اما برخی تولیدکنندگان آن را در مرحله بررسی میدانند. طرح درج قیمت کالا و محصول روند اجرایی به خود گرفته است، اما پیگیریها و رصد میدانی موضوع را این گونه نشان نمیدهد.
در طرح درج قیمت کارخانه بر روی محصول، عرضهکنندگان باید سود متعارف را در شکل رقابتی و حداکثر تا سقف ابلاغی اعمال کنند، متولیان معتقدند با اجرای کامل این طرح، کالا با قیمت مناسب تری به دست مصرف کننده خواهد رسید.