پخش زنده
امروز: -
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، سندی راهبردی است که در دوره ای 15 ساله و حداقل در سه برنامه 5 ساله باید اجرا شود.
به گزارش واحد مرکزی خبر، مهدی نوید ادهم در سی امین اجلاس روسای آموزش و پرورش افزود: این سند در 6محور ، 13 مولفه و 131 فعالیت تدوین شده و اجرای درست آن در سال های نخست ، بسیار تعیین کننده است.
وی گفت: طبق قانون باید گزارش عملکرد یکساله آموزش و پرورش به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود که گزارش آن شامل 700 فعالیت متنوع طبقه بندی و برای این شورا ارسال شده است.
نوید ادهم با تاکید بر تداوم برخی فعالیت های سال 91 افزود: یکی از مهمترین این اقدامات، نهادینه سازی فرهنگ تحول خواهی و تحول آفرینی در آموزش و پرورش است و امسال نیز ، اندیشه تحول خواهی ترویج می شود.
وی تبیین دقیق مفاهیم تحول آفرین در آموزش و پرورش را ضروری دانست و اضافه کرد: مدیران به عنوان مجریان تحول بنیادین آموزش و پرورش باید مفاهیم تحول را به درستی درک کنند تا بتوانند در سیاست گذاری و اجرا به تحقق اهداف آن ، وفادار باشند.
نوید ادهم گفت: یکی از این مفاهیم تحول ، تغییر نگاه به معلم است که بر اساس آن نباید معلمان را کارمند تلقی کرد بلکه به آنان به عنوان مولفه اصلی تعلیم و تربیت و عنصری پژوهشگر نگریست.
وی شایستگی ، حیات طیبه و تحکیم هویت را از دیگر مفاهیم اصلی تحول بنیادین برشمرد که مدیران آموزش و پرورش باید به آن وفادار بمانند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش همچنین تاکید کرد: افرایش مشروعیت و مقبولیت طرح ها و برنامه های تحول آفرین امسال نیز باید ادامه یابد زیرا گزارش ها نشان می دهد که در برخی استان ها نتوانسته ایم مفاهیم تحول آفرین را به خوبی منتقل کنیم.
نوید ادهم ، تحول بنیادین آموزش و پرورش را عمیق و علمی دانست و افزود: برای تبیین خوب این برنامه باید باور به ضرورت اجرای آن به درستی تبیین شود و برای این کار باید با مسئولان محلی ، جلسات کارشناسی برگزار شود.
وی همچنین ، توانمندسازی و آموزش نیروهای انسانی را در تحقق اهداف تحول بنیادین آموزش و پرورش بسیار موثر دانست.
نوید ادهم گفت: بر این اساس ، آموزش ضمن خدمت فرهنگیان به ویژه آموزش کتاب های جدیدالتالیف بسیار مهم است که روسای آموزش و پرورش باید بیش از گذشته از آن حمایت کنند تا اسیب های اندک در این زمینه رفع شود.
وی ، رویکرد فرهنگی تربیتی را از رویکردهای اصلی در اجرای برنامه تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست و بر وفاداری به این موضوع تاکید کرد.
نوید ادهم افزود: سند تحول بنیادین از اسناد بسیار مهم و قانون مصوب آموزش و پرورش است که بسیاری از دغدغه های رهبر معظم انقلاب ، مدیران ارشد نظام و فرهیختگان جامعه را در حوزه تعلیم و تربیت رفع می کند.