پخش زنده
امروز: -
میل به خرید از آن تمایلاتی است که هم جیب آدم را خالی میکند و هم یک لذت زودگذر است. این میل ممکن است در ضمیر خودآگاه یا ناخودآگاه ما ریشه داشته باشد.
به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما؛ بسیاری از ما به شکل ناخودآگاه چیزهایی را میخریم که یا به آنها احتیاجی نداریم یا در حداقل ضرورت هستند، اما در عرض یک لحظه، میل به خرید به آن را پیدا میکنیم و ممکن است یکباره پول زیادی برای داشتنش خرج کنیم.
واقعیت این است که خرید تفننی، تفریح بسیاری از ماست. تفریحی که به نظر میرسد چندان هم به نفعمان نیست و به مرور اطرافمان پر میشود از چیزهایی که از روی هوس و بینیازی خریدهایم و ممکن است پولمان را برای خرید و انجام کارهای واجب کم کند. اما چطور میشود این تمایل به خرید کردن را کاهش داد؟
ما چند پیشنهاد برای شما داریم:
حس نیاز به یک کالا برای بسیاری از ما یک حس آنی و لحظهای است و اگر چند ساعتی صبر کنیم، ممکن است آن حس از بین ببرد و حتی پیش خودتان بگویید چه خوب شد نخریدم! پس اگر احساس کردید دوست دارید یکباره کالای خاصی را بخرید، آن را به تاخیر بیاندازید.
اگر بعد از این تاخیر، حس نیازتان به آن کالا فروکش کرد، معلوم میشود نیاز زیادی به آن کالا نداشتهاید. اگر بعد از چند روز دیدید باز به آن کالا احتیاج دارید و آن را میخواهید، آن وقت برای خرید اقدام کنید.
بسیاری از ما وقتی میخواهیم قدم بزنیم و یا جایی برای خوشگذرانی برویم، اولین پیشنهادی که به ذهنمان میرسد، بازارگردی و پاساژ گردی است. بازارگردی میل به خرید را چندین برابر میکند.
پس بهتر است به جای بازارگردی، محل دیگری را برای قرارهای دوستانه و خوشگذرانیهای خانوادگی انتخاب کنید تا هم فضای تازهتری را تجربه کنید، هم پول و پساندازتان محفوظ شود. بازارگردی حتی اگر به خرید هم ختم نشود، پر است از کالاهایی که دوست دارید آنها را داشته باشید، ولی نمیخرید و حسرت آن به دلتان میماند!
آنلاینشاپها به خصوص در اینستاگرام برای تکتک مناسبتها، کالا برای فروش عرضه میکنند. شب یلدا، شب عید، پاییز، تابستان و هر چیزی که فکر کنید میتواند بهانهای باشد تا آنلاین شاپها از کفش و لباس گرفته تا عروسک و بادکنک برایش کالا آماده کرده باشند! پس اگر خیال میکنید خیلی تحتتاثیر فروشگاه های آنلاین هستید، اپلیکیشنهای خرید و اکانتهای فروش کالا را پاک کنید. به همین راحتی!
بسیاری از بلاگرها در تکتک عکسها و محتواهایی که از خودشان منتشر میکنند، شما را تشویق به خرید کالایی میکنند که بابتش پول گرفتهاند!
آنها طوری از داشتن یک کالا به طور خاص حرف میزنند که انگار یکی از نیازهای اصلی شماست و باید آن را داشته باشید. پس خودتان را از دست بلاگرهایی که دائما شما را به خرید وا میدارند، خلاص کنید.
هربار که یک دفعه هوس لباس و کفش و کیف و ساعت و... تازه کردید و حس کردید باید حتما لباس بخرید، بهتر است کمد کفش و لباستان را باز کنید و ببینید که آیا واقعا نیازمند چیز تازهای هستید؟ آیا لباس تازه لازم دارید؟ با خودتان روراست باشید، هرچند که سخت است!
حرف زدن درباره خرید، میل به آن را نیز افزایش میدهد. بسیاری از دوستان ما هنگام حرف زدن دائما درباره خریدهایی که انجام دادهاند و یا قرار است انجام دهند؛ صحبت میکنند.
از حراجهای موجود در بازار گرفته تا مغازههایی که تازه باز شدهاند. بهتر است این وقتها شما نبض حرف را دستتان بگیرید و بحث را از خرید به جای دیگری بیاندازید وگرنه ممکن است با این دام، دوباره میلتان به خرید زیاد شود. میدانید که خرید بیرویه دشمن پسانداز است!