پخش زنده
امروز: -
وزیر راه و شهرسازی گفت: نوسازی ناوگان ریلی، هوایی و زمینی برای ارتقای بهره وری این بخش هم جزو سیاستهای اصلی وزارت راه و شهرسازی و همچنین دولت است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای رستم قاسمی در حاشیه مراسم روز ملی حمل و نقل که در سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای برگزار شد افزود: یک عقب ماندگی جدی در بخش ناوگان در کشور وجود دارد که باید جبران شود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: نوسازی ناوگان در کشور ما یک اولویت اساسی است چراکه حمل و نقل برای کشور ما بسیار تعیین کننده است و این عقب ماندگی جدی در بخشهای مختلف حمل و نقل از جمله بخش ریلی، هوایی و جادهای باید جبران شود.
وی افزود: بخش حمل و نقل و نوسازی ناوگان از موضوعات جدی ماست و هم در بخش زیرساختها و هم در نوسازی ناوگان اقدامات زیادی انجام شده که ان شاءالله در آینده نتایج آن اعلام خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: زمینهای مورد نیاز طرح جهش ملی مسکن باید از طریق دستگاههای دولتی و همچنین تغییر کاربری زمین در برخی شهرها تامین شود و شبکه بانکی هم مکلف به انجام تعهدات قانونی خود در این بخش است.
آقای رستم قاسمی در حاشیه مراسم روز ملی حمل و نقل که در سازمان راهداری برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: تامین مسکن یکی از ماموریتهای جدی وزارت راه و شهرسازی و همچنین نیاز مردم، خواست دولت و تکلیف قانون جهش تولید مسکن که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید است و با گذشت حدود سه ماه از ابلاغ قانون جهش تولید مسکن، برنامههای زیر ساختی این طرح انجام و سامانهها ایجاد شده و ثبت نام از افراد متقاضی مسکن نیز آغاز شده است.
وی با بیان اینکه برای رسیدن به زمان بندی ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال باید در دو بخش دو میلیونی کار را آغاز کنیم تا بتوانیم به زمانبندی چهار ساله برسیم گفت: امکان ندارد که یک میلیون مسکن را در هر سال بسازیم، چون ساخت مسکن بیش از یک سال طول میکشد.
قاسمی افزود: خوشبختانه در شهرهای مختلف، زمینهایی که وزارت راه و شهرسازی در اختیار داشت برای سایتهای ساخت نهضت ملی مسکن آماده و ساخت آن آغاز شده است بطوریکه دیروز عملیات اجرایی ساخت ۲۰ هزار واحد را در استان یزد شروع کردیم و هفته آینده نیز در استان قم ۳۰ هزار واحد دیگر را آغاز خواهیم کرد.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در اکثر استانها زمینهای وزارت راه و شهرسازی را برای بخش اول نهضت ملی مسکن آماده کرده ایم ضمن اینکه بجز زمینهای متعلق به وزارت راه و شهرسازی، از زمینهای موجود در حریم برخی شهرها که زمین زیادی نداریم و همچنین از طریق تغییر کاربری و استفاده از زمینهای دیگر بخشهای دولتی در اجرای این قانون استفاده خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه کمبود زمین باعث شد که عملیات اجرایی نهضت ملی مسکن در برخی شهرها با تاخیر آغاز شود گفت: برای شروع این کار باید اقداماتی صورت میگرفت و برخی از زمینهای برخی استانها باید در کمیسیون ماده ۵ تغییر کاربری میگرفتند که بخشی از آن انجام شده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: در بخشی از شهرها هم در حدی که لازم بود زمین نداشتیم و نیاز بود که شورای عالی شهرسازی و معماری به حریم شهرها اضافه کند که بخشی از این کار هم انجام شده است و علاوه بر آن، با دیگر دستگاههای کشور تعامل میکنیم تا زمینهای آنها در اختیار ما قرار گیرد.
وی همچنین در خصوص اقساط این طرح گفت: اقساط پیش بینی شده برای بازپرداخت تسهیلات بانکی ۲۰ ساله است و در طرح نهضت ملی مسکن با بانک مرکزی جلسات متعددی برگزار کردهایم تا اقساط تسهیلات به صورت پلکانی بازگردانده شود تا کسانی که درآمد کمتری دارند نیز بتوانند اقساط را پرداخت کنند.
وی افزود: در همه شهرهای جدید که تعداد آنها به ۳۰ تا ۴۰ شهر در سطح کشور میرسد، تا امروز ساخت ۶۰۰ هزار واحد پیش بینی شده است که بخشی از عملیات اجرایی آنها در حال شروع شدن است و بخشی هم در حال طراحی است و در استانهای دیگر هم شهرهای جدیدی در حال طراحی و تصویب داریم تا بتوانیم در شهرهایی که زمین کمتری داریم آن را توسعه دهیم.
قاسمی همچنین در خصوص الزام همکاری بانکها با اجرای قانون جهش تولید مسکن گفت: تسهیلات پیشبینی شده در نهضت ملی مسکن قانونی است و اگر بانکها به تعهدات خود عمل نکنند بر اساس همین قانون، مشمول جریمه مالیاتی میشوند.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص وام ودیعه مسکن نیز گفت: وام ودیعه را در ستاد ملی مقابله با کرونا هم تصویب کردیم و قرار شد به بانکها ابلاغ شود که سهمی که برای آنها تعیین شده را پرداخت کنند.
من از دوران احمدی نژاد طرحهای خوبی برای راه و کاهش حوادث دارم. اما اگرهم نوشتم طبقه بندی می کنند و سهم من مریضی است.
استدعا دارم کارشناسان صدا و سیما به نظرات خوب حساس شوند و امکان ارائه و دفاع و بیان شدن نظزات را بدهند و امکان مخفی یا سرقت یا جلوگیری یا طبقه بندی آنها را برای برخی کمتر کنند و پرهزینه کنند.
این حالت را ایجاد کنند تا من هم در این حالت پناه بگیرم و هم برخی نظراتم را بدهم و هم نجات خودم باشد.
باور نمی کنم نظر مرا نشر دادید
شکر بقدر ابالفضل العباس و قمر بنی هاشم و فضائل علی ابن ابیطالب
اگر عنایت شود ئیده های خیلی خوبی برای راهها و خیابانها و ترافیک هم دارم اجر و ثواب و پاداش و شکر آن با نشر دهندگان
و کسانیکه کمک کنند و مسئولین این سایت و نسلهای آینده.
یا علی.
هادی