به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ پنجاه و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد با حضور وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، رئیس سازمان سینمایی، جمعی از مدیران، معاونین سازمان، مدیران حوزه ستادی، هنرمندان و علاقهمندان به کار خود پایان داد.
در ابتدای این مراسم، بیانیه داوران با تمرکز بر پنجاه و دومین جشنواره بینالمللی فیلم رشد، قرائت شد و اهم محورهای این رویداد در بخشهای های داستانی کوتاه و بلند، مستند کوتاه و بلند، پویانمایی و دو بخش معلمان و دانش آموزان فیلمساز اعلام شد.
در ادامه، خانم مهین جواهریان، عضو هیأت داوران بخش پویانمایی، دکتر علی محبی، معاون سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و آقای محمد ابراهیم محمدی، دبیر پنجاه و یکمین جشنواره فیلم رشد، جوایز بخش پویانمایی را اهداء کردند.
*ضرورت سرمایه گذاری آموزشی در عرصه پویانمایی
خانم مهین جواهریان، عضو هیات داوران بخش پویانمایی در ادامه مراسم، ضمن تشکر از برگزاری جشنواره فیلم رشد، گفت: خوشحالم که برغم تمام مشکلات، و معضل کرونا که تاثیر بسیاری بر همه عرصهها گذاشته، هنوز این جشنواره پابرجاست و این مایه افتخار ماست.
او افزود: امروزه بسیاری از کشورها، پویانمایی را به جای واحدهای درسی استفاده میکنند. جالب اینجاست که تعدادی از آثار این جشنواره در عرصه پویانمایی، ۵ سال است که در سینماهای فرانسه نمایش داده شدهاند و باعث افتخار ما در سطح بینالمللی هستند.
عضو هیأت داوران جشنواره رشد تصریح کرد: دو اثر ایرانی نیز، جزء واحدهای درسی کشور فرانسه هستند که مایه دلگرمی و افتخار ماست. به همین خاطر امیدوارم که با حمایتهایی از سوی آموزش و پرورش بتوانیم، فیلمهای بیشتری برای مدارس ایران و حتی خارج از مرزها تولید کنیم.
در ادامه مراسم، نمایشی تک نفره توسط آقای کوهی، هنرمند بازیگر، درباره آموزش و نحوه تدریس معلمان برای حاضران اجرا شد و دکتر ملکی به شکل نمادین، طرح رمزینههای سریع پاسخ را به این هنرمند، به نمایندگی از جامعه معلمان، اهداء کرد.
دکتر حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این بخش سخنرانی کرد.
در ادامه مراسم، برگزیدگان بخش مستند این جشنواره تقدیر شدند و جوایز هنرمندان به آنان اهداء شد.
خانم ناهید رضایی، کارگردان مستند «خانة بهار» در این بخش از برگزاری جشنواره رشد تقدیر کرد و گفت: این رویداد، یکی از تنها جشنوارههایی است که سیاستهای تدوین شده مشخص به خود را دارد و در این مسیر کار را ادامه میدهد.
او افزود: بسیار خرسندم که این اثر دیده شد، زیرا در کشور ما افرادی حضور دارند که با گمنامی و در بدترین شرایط، کارهای بسیار خوب و تأثیرگذاری برای کشورمان انجام میدهند. آقای بهار نیز چنین فردی است که در سختترین شرایط به ترویج کتاب و کتابخوانی آن هم در یک روستای دور افتاده مشغول است. در واقع این اقدام ایشان باعث شده که ۵۰ کتابخانه از چابهار تا بندر جاسک را تاسیس کرده اند. بیشترین خوشبختی من این است که فیلم دیده شود و این مناطق و افراد دیده شوند و مورد توجه قرار گیرند.
*ضرورت سرمایه گذاری بر اکران آثار مناسب دانش آموزان در کشور
آقای محمد خزائی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، در مراسم اختتامیه پنجاه و یکمین جشنواره فیلم رشد، گفت: افتخار میکنم که به عنوان یک معلم در این مراسم ایستادهام و از اقدامات انجام شده در این جشنواره تقدیر و تشکر میکنم.
او افزود: این رویداد یکی از مهمترین جشنوارههایی است که در کشور ما اجرا میشود و در یک دورهای جزء ده جشنواره مهم در سطح آسیا بود و اشتیاق بسیار زیادی برای این رویداد بود. طی این سالها بر حسب حمایتها و سیاستهای مدون وزارتخانه، جشنواره دچار نقاط ضعف و قوت بسیاری شده است و میتوان گفت که اهتمام جدی و شناخت جدی نبود و باعث سرمایه گذاری کمتر در این بخش شده است لذا امیدوارم که با حمایتهای لازم باز هم این جشنواره بتواند در فضای آموزشی کشور و عرصه بینالملل تاثیرگذار باشد.
رئیس سازمان سینمایی کشور ادامه داد: در کشور ترکیه از من خواستند که متد جشنواره فیلم رشد را بیان کنم تا نمونه آن را اجرا کنند بنابراین ما باید تلاش کنیم که این امانت را در جایگاه خود نگاه داریم و نگذاریم که دیگر کشورها از ما پیشی بگیرند. بر همین مبنا ضروری است که اقداماتی انجام دهیم تا جایگاه ما در منطقه، آسیا و دنیا به حالت اوج بازگردد.
آقای خزایی تصریح کرد: امیدوارم که کارگروهی به نام سینما انجام شود تا بتوانیم یک برنامه ریزی جدی برای حمایت از نمایش فیلمهای مناسب دانش آموزان داشته باشیم. بدیهی است که، امروز خانوادههای ما نباید نگران این باشند که آیا فیلمی مختص کودک و نوجوان، در سینماهای ما، وجود دارد یا نه؟ در واقع اگر ما با یکدیگر همکاری کنیم و شرایط را به وجود آوریم، هنرمندان آماده تولید اثر هستند لذا امیدوارم که طی چند سال آینده، شاهد آثاری مناسب برای کودکان و نوجوانان باشیم و بتوانیم، خدماتی شایسته به جامعه ارائه دهیم.
او ادامه داد: بدیهی است که اگر متوجه کارکردهای علمی، پژوهشی و آموزشی جشنواره رشد شویم، قطعا در آینده سیستم آموزشی کشور تحت تاثیر این رویکرد و دیدگاه خواهد شد.
در ادامه برگزیدگان بخش داستانی کوتاه و بلند اعلام شدند و از آنان تقدیر به عمل آمد.
آقای مرتضی رحیمی، کارگردان فیلم داستانی بلند، جایزه خود را به شهید علی لندی تقدیم کرد و گفت: این اثر را با افتخار به روح بلند شهید علی لندی، تقدیم میکنم و امیدوارم که با حمایتهای سازمان فارابی بتوانیم این اثر را به شکل گستردهتری ارائه دهیم.
*نیازمند برقرار رابطه مناسب بین جشنواره فیلم رشد و دانش آموزان هستیم
آقای رسول صدر عاملی، عضو هیأت داوران بخش داستانی جشنواره بینالمللی فیلم رشد نیز، در این بخش از جشنواره گفت: ما در کشور جشنوارههای بسیاری داریم، که برخی از آنها، مهم نیستند، اما جشنواره فیلم رشد، رویداد بسیار مهمی است که باید به تداوم آن فکر کنیم.
او افزود: این تأکید من شکل شعر و شعاری ندارد کما اینکه ۵۱ سال پیش در اروپا نیز، جشنوارههایی با همین عناوین برگزار شده است.
این هنرمند تصریح کرد: ما باید برای این جشنواره، بر روی ساخت فیلمها سرمایه گذاری کنیم و افراد باید با هدف شرکت در این جشنواره، فیلم بسازند. در این راستا لازم است که رابطه مناسبی، بین دانش آموزان و جشنواره، ایجاد شود، زیرا در تمام دنیا، دانش آموزان عنصر مهمی برای تولید فیلم عرصه هستند. بر همین مبنا، امیدوارم که با سرمایه گذاری این جشنواره به دوران اوج خود بازگردد و شاهد تولید آثار برجستهای در این بخش، باشیم.
*هنر فیلم باعث افزایش جذابیت آموزش میشود
دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ضمن تسلیت ایام فاطمیه، یادی از شهید «علی لندی» کرد، و گفت: پس از دهقان فداکار، ما امروز دانش آموزی فداکار داریم که الگوی دانش آموزان ما خواهد بود.
او ضمن تشکر از اقدامات انجام شده در سازمان پژوهش، بیان کرد: تداوم این جشنواره جای تشکر دارد و امیدوارم که به بهترین شکل از دستاوردهای این رویداد بهرهمند شویم.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تصریح کرد: رشد عنوانی است که بعد از پیروزی انقلاب، نماد فعالیتهای آموزشی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی قرار گرفت. کلمه رشد در دورانی پذیرفته شد و به کلید واژهای در این عرصه تبدیل شد. معمولا در مواجهه با این کلمه، رشد فیزیکی مد نظر قرار میگیرد، اما معنای واقعی این کلمه، راهیابی است، به همین خاطر رشید کسی است که میتواند راه را از چاه تشخیص دهد و کلمه پر معنایی است.
آقای حداد عادل ادامه داد: جشنواره رشد، یکی از قدیمیترین جشنوارههای کشور ماست که امسال پنجاه و یکمین سال برگزاری را پشت سر میگذارد. این جشنواره پس از انقلاب مدتی متوقف شد بنابراین من در دورانی که متصدی سازمان پژوهش بودم، از امکان احیای این جشنواره مطلع شدم لذا در سال ۱۳۶۴، اقدام به احیای این رویداد کردیم، و پس از چند سال، این رویداد مجددا برگزار شد.
او افزود: این جشنواره در سالهای سخت جنگ که ارتباطات بینالمللی دشوار بود، برگزار شد و پیام مهمی برای داخل و خارج از کشور داشت. برای تداوم و استمرار این جشنواره خدا را شاکرم و امیدوارم که آینده بهتری برای این رویداد شاهد باشیم و رو به روز شاهد رشد آن باشیم.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از دو سینماگر مستندساز تشکر کرد، و گفت: لازم میدانم که دکتر اکبر عالمی و خسرو سینایی که از چهرههای خوشنام و با سواد این عرصه بود، یاد کنم. متاسفانه این دو هنرمند خوب، امروز به دلیل کرونا در بین ما نیستند.
دکتر حداد عادل تصریح کرد: امروز لازم است که ما از هنر سینما در آموزش استفاده کنیم، زیرا هنر فیلم باعث افزایش جذابیت آموزش میشود. همراهی فیلم با آموزش، باعث استفاده بیشتر از زمان، دلنشینی پیام و افزایش یادگیری میشود.
او ادامه داد: آموزش با فیلم، باعث اعتلای کیفیت آموزش شده، و به گسترش عدالت آموزشی در کشور نیز کمک میکند، زیرا امروز ما بیش از هر چیزی به این گسترش عدالت آموزشی محتاج هستیم بنابراین ما میتوانیم سینما را برای تامین قسمتهایی از عدالت آموزشی استفاده کنیم. در واقع دسترسی مدارس به فیلمهای آموزشی میتواند به ما کمک کند که کمبودهایی را جبران کرده، و فاصله بین مدارس شهر بزرگ و نقاط دور افتاده را کمتر کنیم.
*فیلم آموزشی باید به مفاد دروس تربیت معلمان افزوده شود
آقای حداد عادل گفت: زمانی میتوانیم از نتیجه کار جشنواره راضی باشیم که دانش آموزان بتوانند تمامی آثار این رویداد را ملاحظه کنند و از آن در بدنه آموزش استفاده شود، لذا باید تدبیر کنیم که از این ظرفیت و امکان استفاده شود.
وی افزود: فیلم میتواند در دروسی مانند جغرافی و علوم میتواند بسیار موثر واقع شود و به دانش آموزان کمک کند، بنابراین ما باید به چنین امکانی توجه داشته باشیم.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: امروز ما شاهد جهشی در عرصه فناوری هستیم بنابراین تهیه فیلم آموزشی آسان شده است. امروز هر فردی با یک تلفن همراه، میتواند به فیلمسازی بپردازد که در گذشته امکانپذیر نبود. بر همین مبنا امروز، هر دانش آموز یا معلمی میتواند با استفاده از تلفن همراه، تمامی آثار را مشاهده کند یا اثری بسازد بنابراین باید به این جهش و رشد تکنولوژی توجه کنیم. در این راستا ما باید تولید فیلم را به صورت یک فرهنگ نهادینه کنیم و امکان نمایش آثار را نیز به وجود آوریم.
دکتر حداد عادل بیان کرد: باید در تربیت معلمان آینده بیشتر به فیلم آموزشی توجه داشته باشیم بنابراین لازم است که این مساله را پیگیری کنیم تا در دانشگاه فرهنگیان این مسئله درون برنامههای درسی معلمان قرار گیرد.
*تقدیر از خانواده شهید «علی لندی» و آثار برگزیده این بخش
در ادامه این مراسم، نشان تقدیر از ایثار شهید «علی لندی»، توسط وزیر آموزش و پرورش، معاون وزیر و رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، به پدر ایشان اهداء شد، و از خانواده این شهید ایثارگر تقدیر به عمل آمد. همچنین از آثاری که در این بخش انتخاب شدند، با اهدای نشان شهید «علی لندی» تشکر و تقدیر به عمل آمد.
مرجان خسروی، کارگردان فیلم «وادیار» خواستار توجه به مناطق محروم شد و گفت: قسمت اندیکا استان خوزستان، پس از زلزله نیازمند توجه و رسیدگی است، زیرا این مناطق سراسر پر از شهید لندیهاست و همگی امروز در شرایط سختی به سر میبرند.
دکتر یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم نیز در این بخش سخنرانی کرد.
در ادامه این مراسم برگزیدگان بخش فیلمسازان معلم و دانش آموز اعلام شده و از این هنرمندان تقدیر به عمل آمد.
پنحاه و یکمین جشنواره فیلم رشد از ۲۰ تا ۲۶ آذر ماه در تهران برگزار شد. در این جشنواره ۳۱۵۵ فیلم از ۱۰۵ کشور شرکت کردند. امسال برای اولین بار نشان شهید لندی در برخی از بخشها اهدا شد.
پنجاهویکمین جشنوارهی بینالمللی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی فیلم رشد در سطح ملی و بینالمللی در بخشهای داستانی بلند، داستانی کوتاه، مستند کوتاه، مستند بلند و پویانمایی با حضور بیش از ۱۰۵ کشور خارجی و ۳۱۵۵ اثر برگزار میشود. از این تعداد فیلم ۱۹۸۰ فیلم از کشورهای خارجی و ۱۱۷۵ فیلم ایرانی در بخشهای بینالملل، معلمان، دانشجومعلمان و دانشآموزان بوده است.
این دوره جشنواره از شنبه ۲۰ تا جمعه ۲۶ آذر برگزار و از طریق لینک roshka.ir/live/roshd به صورت آنلاین نمایش داده شد.
در مراسم اختتامیه این دوره جشنواره خانواده شهید دانش آموز علی لندی، دکتر یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، دکتر غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر خزایی رئیس سازمان سینمایی، دکتر حسن ملکی معاون وزیر و ریاست سازمان پژوهش، معاونان، مدیران و کارکنان سازمان، مدیران حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش، اعضای هیأت داوران و هیأت انتخاب جشنواره پنجاه و یکم، هنرمندان، فیلمسازان، علاقه مندان، معلمان و دانش آموزان فیلمساز حضور داشتند.