پخش زنده
امروز: -
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قزوین گفت: ۷۲ نقطه حادثه خیز جادهای در استان به ۱۶ نقطه کاهش یافته است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، جواد حق لطفی که به مناسبت هفته حمل و نقل به میان خبرنگاران آمده بود، گفت: برای رفع ۱۶ نقطه حادثه خیز باقیمانده، ۳۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
مدیر کل راهداری، آسفالت راههای ارتباطی روستاهای بالای ۲۰ خانوار را هم در اولویت این اداره کل اعلام کرد.
بهره برداری شش طرح راهداری با ۶۳ میلیارد تومان سرمایه گذاری هم خبر دیگری بود که در این نشست اعلام شد.
حق لطفی افزود: پروژههای آماده بهره برداری شامل ۲ مجمتع خدمات رفاهی به ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال و چهار طرح شامل پل سازی، ایمن سازی و آسفالت راه با ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار است.
وی با اشاره به آخرین وضعیت راههای روستایی استان اظهار داشت: در حال حاضر از پنج هزار و ۳۲۸ کیلومتر راه روستایی موجود، ۲ هزار و ۶۷۰ کیلومتر آن آسفالت، ۶۹۳ کیلومتر آن راه شوسه و یک هزار و ۹۶۵ کیلومتر نیز خاکی و جیب رو است.
مدیر کل راهداری با اشاره به اینکه راههای شوسه موجود استان در روستاهای بالای ۲۰ خانوار واقع شده و آسفالت آنها جزو اولویتهای این اداره کل است، افزود: به طور میانگین برای زیرسازی، تعریض، بازگشایی و آسفالت هر کیلومتر راه روستایی ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی گفت: همچنین ۳۰ درصد از ۲ هزار و ۶۷۰ کیلومتر راه روستایی موجود آسفالت شده هم به روکش آسفالت نیاز دارد که برای هر کیلومتر آن نیز یک میلیارد ریال اعتبار نیاز است و در مجموع برای آسفالت راههای روستایی قزوین به حدود ۱۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیازمندیم.
حق لطفی با بیان اینکه از مجموع هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال اعتبار راهداری استان در سال جاری حدود ۳۳ درصد آن محقق شده است، تاکید کرد: هدفگذاری این اداره کل تا پایان سال ۱۴۰۱ با توجه به امکانات ناوگان داخلی خود، بازگشایی، اصلاح هندسی و آسفالت ۱۴۰ کیلومتر راه روستایی بوده که تاکنون ۱۰۰ کیلومتر آن آماده سازی و ۵۹ کیلومتر آن نیز آسفالت شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان در ادامه گفت: در حال حاضر ۳۶ مجتمع خدمات رفاهی با ۵۷۳ هزار متر مربع مساحت در استان فعالیت دارند و برای توسعه این بخش، ۲۱ مجتمع خدمات رفاهی با ۶۰۰ هزار متر مربع نیز در حال احداث است که تا پایان امسال شاهد بهره برداری از چهار مجتمع خواهیم بود.
به گفته وی، وجود مراکز خدمات رفاهی بین راهی علاوه بر ایمنی راه، در حوزه استراحت رانندگان و ایجاد فرصتهای شغلی، در مواقع بحرانی و کولاک میتوانند امکانات لازم را در اختیار مسافران و در راه ماندگان ارایه دهند.
حق لطفی با اشاره به آسیبهای ناشی از شیوع ویروس کرونا به بخش حمل و نقل بار و مسافر، خاطرنشان کرد: متاسفانه ادامه فعالیت این ویروس، آسیبهای جدی را به حوزه حمل و نقلی، به خصوص مسافر وارد آورد تا جایی که هر چند آمار جا به جایی مسافران در بخش اتوبوس از ۱۶۵ هزار در هشت ماه نخست سال گذشته به ۲۳۵ هزار مسافر در سال جاری افزایش یافته، اما هنوز فاصله زیادی با سالهای ۹۸ و ۹۷ داریم.
وی با بیان اینکه قزوین یک استان صنعتی و کشاورزی به شمار میرود و این مساله باعث شده تا این منطقه از کشور مبدا و مقصد بسیاری از کالاها باشد، تصریح کرد: متاسفانه تخلفات ثبت شده توسط ۱۲ تیم گشت راهداری استان که به صورت شبانه روزی در مبادی ورودی و گلوگاههای مهم ثبت و ضبط شده، حدود ۱۵ درصد از کالاهای حمل شده توسط ناوگان حمل و نقل عبوری از استان فاقد بارنامه بوده که تخلفات آن به کمیسیونهای مربوط ارجاع داده میشود.
به گفته حق لطفی، در هشت ماه نخست امسال هفت میلیون تن کالا از سطح استان جا به جا شده که این میزان نسبت به مدت مشابه گذشته با افزایش سه درصدی روبه رو بوده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان قزوین یادآور شد: از مجموع ۴۶ دوربین نصب شده ثبت تخلف در بزرگراه، آزادراه و راههای اصلی این استان، ۳۶ دوربین فعال بوده و مابقی نیز به علت سرقت یا وقوع سوانح رانندگی معیوب و از کار افتاده است.
حق لطفی خاطرنشان کرد: براساس کارشناسیهای صورت گرفته، جادههای استان به ۶۰ دوربین نیاز دارد که نصب و راه اندازی آن از اولویت برنامههای این اداره کل است.