تغییر رسم و رسوم شب یلدا با لایکهای زهرآلود!
همهگیری ویروس کرونا و برگزاری مراسم شب یلدا به صورت مجازی با تجملات بیشتر، سبب شده است کام خانوادههایی که وضع اقتصادی مناسبی ندارند، تلخ شود.
به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، شاید اگر شرایط اقتصادی متفاوت از امروز بود، برگزاری برخی رسم و رسوم پرخرج و عجیب، کمتر به چشم میآمد، اما حالا که انار در بازار کیلویی ۳۰ هزار تومان است و پسته کیلویی ۳۴۰ هزار تومان، حتی امکان برگزاری برخی مراسم برای بسیاری از مردم، آن هم در حد و اندازه بسیار ساده، وجود ندارد.
این در حالی است که برگزاری تجملاتی دنگ و فنگدار و پر زرق و برق برای خانوادههایی با شرایط اقتصادی متزلزل، اوضاع را سخت و کام آنها را تلخ میکند. جالب اینکه برخی خانوادهها همچنان اصرار دارند در مناسبتی مانند شب یلدا آقای داماد برای عروسخانم و حتی خانواده او سینی آجیل و میوه تزیینشده و هدایای رنگارنگ تهیه کند!
در آستانه فرارسیدن شب یلدا، بلندترین شب سال، تدارک ویژه و گرانقیمت از سوی کسب و کارها و تمایل خانوادهها بهویژه زوجهای جوان برای استفاده از این تدارکات، از تزئینات عجیب و غریب انار و هندوانه گرفته که دیگر قابل مصرف نیست تا دستهگلهای متعدد و بزرگ و ظرفهای پرتعداد آجیل، سبب شده است این مناسبتها بیش از آنکه بهانه گذراندن اوقات خوشی برای اعضای یک خانواده یا زوجهای جوان باشد، تبدیل به محل منازعه با یکدیگر و چشم و همچشمیهای عجیب و غریب شود.
در این بین، عادات غلط در فضای مجازی نیز به آتش این چشم و همچشمیها هیزم بیشتری میریزد. اگر فلان دوست یا فامیل، سفره پر زرق و برقدارتر بگذارد، باعث بروز حسادت و در نهایت، طرح آن با نارضایتی بسیار از نانآور خانواده، چه مرد باشد و چه زن، میشود و در نهایت، بلندترین شب سال که در تاریخ زندگی خانوادههای ایرانی، شبی پر از احوالات خوب بوده است، به شبی تلخ و متشنج تبدیل میشود.
شبکههای اجتماعی از چند روز قبل و پس از یلدا پر از تصاویر رنگی، اناری و هندوانهای از یلدا میشود. بلاگرهایی که دائم از سفره یلدای خود عکس میگیرند، لباس قرمز میپوشند و قرار است مد تازهای که بابت آن پول هنگفت گرفتهاند، تبلیغ کنند و بسیاری افراد تحت تأثیر همین جو هزینه میکنند و برای نشان دادن در شبکههای اجتماعی به اشتراک میگذارند تا توجه همه را به خود جلب کنند!
لایکهای زهرآلود
جدی گرفتن شبکههای اجتماعی و گزارش لحظه به لحظه از زندگی شخصی خود و حریم خصوصی، در نهایت سبب آن میشود که برای تأیید و لایک دیگران را گرفتن، هر اقدام و هزینهای انجام شود تا دنبالکنندگان مجازی، دیگران را انسانی ثروتمند یا خوشبخت بدانند.
حال آنکه همان سفره چند صد هزار تومانی در میان جر و بحثهای زیاد و خرجهای خارج از محدوده دخل خانواده، چیده شده و کام آنها را تلخ و زندگی را به هم ریخته است؛ موضوعی که به چشم دنبالکنندگان فضای مجازی نمیآید و چه بسا خود نیز گرفتار چهره تبلیغشده غیر واقعی از سوی همین افراد باشند و به نحو دیگر، زندگی را خرج چهره روکش شده در فضای مجازی کنند.
سبدهای چند صد هزار تومانی یلدا شاید دو، سه روز بیشتر به کار نیایند و پس از آن یا باید دور ریخته شوند و مثل یک چیز بهدردنخور روی دست میمانند. هر چقدر هم میوه خورده و تزئینات آنچنانی انجام شود، در نهایت ظرفیت معده محدود است و شب یلدا به اندازه همه شبهای سال نیست و به پایان میرسد؛ آنچه میماند، حال بد ناشی از خرجهای بیهوده برای به رخ کشیدن چیزی است که در دنیای داخلی وجود ندارد.
نباید اجازه داد که آداب و رسوم خوش بلندترین شب سال به مهمانیهای تجملاتی تغییر شکل و ماهیت اصلی خود را از دست دهد؛ زیرا در این صورت است که بسیاری از خانوادههای فقیر سعی میکنند بهخاطر نداری و غصه نخوردن کودکان، این شب را از دفتر روزگار خود حذف کنند.
ما نباید فراموش کنیم که همه لذت شب یلدا در کنار هم بودن، رسم زیبای حافظخوانی و فال گرفتن، دور هم بودن، سادگی و صمیمیت بود که نسل به نسل حفظ شده و از خاطرها زدوده نشده است.
نباید با تجملگرایی، خرید تنقلات گران و تهیه چند نوع غذا و هندوانه مربعی شکل و تزیینهای پر زرق و برق، این آیین را به هزینه گزاف مالی بر دوش خانواده، تبدیل و کاری کنیم که کمکم شب یلدا برای افرادی که با حسرت به سفره افراد متمول نگاه میکنند، تلخ شود. نباید این رسم زیبا و سنت کهن روزگار گذشته آبا و اجداد ما دستخوش تجملگرایی و کمکم از ذهنها زدوده شود.
به امید آنکه هر کس از ما خواست به خانه بزرگترها برود، هر آنچه در توان داشت، شیرینی، میوه و آجیل سادهای تهیه کند و لذت دور هم بودن را بارها برای کودکان امروزمان تکرار و ماندنی کند تا اجازه ندهد آنها در فضای مجازی، سنتهای اصیل را از یاد ببرند.