پخش زنده
امروز: -
برپایی بازار هفتگی منظم، هم به کام عرضه کنندگان و هم خریداران است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان شمالی، مدتی است نظارت بر بازار میوه و تره بار به دستگاه تولیدکننده آن یعنی جهاد کشاورزی سپرده شده و این سازمان با شتاب درپی نظارت بر بازار است؛ البته هنوز متکی به ناظران صمت است چون هنوز اول کار است.
به نظر می رسد در کنار این تلاش نیاز است جهاد کشاورزی در اقدامی بینِ بخشی، به دنبال بازارچه های عرضه مستقیم میوه و تره بار در کوتاه ترین زمان باشد و بهترین نسخه همان بازارهای هفتگی است که فعلا بدون حامی و بدون برنامه ریزی است.مثلا از ۸مرکز شهرستان، یک مرکز بدون بازار هفتگی و در چهار شهر اصلی دیگر همگی در پنجشنبه ها، بازار دارند. اگر هیچ مدیریت در امور شهری استان نبود و می خواستیم قرعه کشی کنیم و شانسی تعیین شود که جدول بازار هفتگی شهرهای استان چگونه باشد، این گونه نمی شد که بازار ۴شهر در پنج شنبه ها بیفتد.
این همزمانی مانع از این می شود که تولیدکنندگان از بازار همه شهرها استفاده کنند. در استانهای دیگر هم تقسیم بندی به این صورت است که شنبه یک مرکز شهرستان، یکشنبه یکجا و دوشنبه و... اصلا ویژگی ذاتی بازارهای هفتگی همین است نه اینکه بازار بیشتر شهرهای استان، یک روز باشد.
علاوه بر این، خدمات شهری بخصوص حمل ونقل به این روزبازارها ارائه نمی شود. وقتی بخش زیادی از مردم به این بازارها مراجعه می کنند، شهرداران ملزم شوند به خدمات حمل و نقل عمومی در آن روز.
حتی دستگاه های مختلف در قبال بازار، هفتگی برنامه داشته باشند. میراث فرهنگی برای تولیدکنندگان صنایع دستی، دستگاه های کمیته امداد، بهزیستی، جهاد کشاورزی و سپاه استان، جایی بهتر از بازارهای هفتگی برای پشتیبانی از تولیدکنندگان مرتبط با خود را پیدا نمی کنند؛ چرا که حمایت از این بازار، مساوی با حمایت از تولید است.
از طرفی برای مصرف کننده هم همین بس که بازارهفتگی، جایی است که فروشنده نمی تواند گران بفروشد؛ چون رقابت بر سر کاهش قیمت و فروش زیاد است.
نویسنده: احمد ملاشاهی