پخش زنده
امروز: -
واتساپ آنلاین بودن افراد و آخرین بازدید آنها را بهطور پیشفرض از دید کاربران ناشناس مخفی میکند.
به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما، پیامرسان واتساپ به تازگی درباره حریم شخصی کاربران رویکرد متفاوتی در پیش گرفته و سازوکار جدیدی برای قابلیت «آخرین بازدید» درنظر گرفته است. این ویژگی درگذشته بهگونهای تنظیم شده بود که هر کس برای اولینبار در این پیامرسان عضو میشد، آخرین بازدید او برای همه افراد قابل مشاهده بود و کاربر بعدا از تنظیمات میتوانست آن را از «همه افراد» به «مخاطبان» تغییر دهد. در شیوه جدید، آخرین بازدید کاربران از دید حسابهای ناشناس که تاکنون مکالمهای با آنها انجام نشده است، مخفی میشود و حتی آنلاین بودن شما را نیز نشان نمیدهد.
براساس گزارش وبسایت WABetaInfo، تغییرات جدید در برخی از حسابها فعال شده است و کاربران گزارش دادهاند که آخرین بازدید بسیاری از افراد برای آنها مخفی شده است. با این وجود حتی اگر شخصی را در فهرست مخاطبان خود داشته باشید؛ اما آن فرد شما را ذخیره نکرده باشد و با شما چت نکرده باشد، امکان مشاهده آخرین بازدید او را نخواهید داشت. واتساپ در پاسخ به یک کاربر علت خود را از این اقدام مطرح کرده است:
«برای بهبود حریم خصوصی و امنیت کاربران، ما امکان مشاهده وضعیت آخرین بازدید و آنلاینبودن شما در واتساپ را از دید افرادی که نمیشناسید و تاکنون با آنها چت نکردهاید، سختتر کردهایم. این اقدام چیزی را درباره چتهای شما با دوستان، خانواده و کسبوکارتان و افرادی که قبلا با آنها چت کردهاید تغییر نخواهد داد.»
بهنظر میرسد اقدام اخیر واتساپ برای مقابله با اپلیکیشنهای شخصثالثی باشد که آخرین بازدید کاربران را از روی آنلاین بودنشان رصد و گزارش آن را ذخیره میکنند. کاربران از این ابزارها برای دیدن آخرین فعالیت افرادی که آخرین بازدید خود از واتساپ را مخفی کرده بودند، استفاده میکردند. اکنون با سازوکار جدید واتساپ امکان زیرنظر گرفتن کاربران از ابزارها سلب میشود.
حریم خصوصی به امری کلیدی برای واتساپ در سال ۲۰۲۱ تبدیل شده و این پیامرسان بیشتر تمرکز خود را روی توسعه و بهبود ویژگیهای امنیتی و حفاظت بیشتر از حریم خصوصی گذاشته است. به تازگی واتساپ امکان تعیین یک زمان پیشفرض برای حذفشدن خودکار همه پیامها را در دسترس قرار داده است.
اتحادیه اروپا، چند ماه قبل واتساپ را به علت نقض مقررات حریم خصوصی، ۲۶۰ میلیون دلار جریمه کرد و به شرکت مادر یعنی «متا» بهعلت شفافسازی نکردن درباره نحوه جمعآوری و اشتراکگذاری دادههای کاربران با فیسبوک، انتقاد گسترده شد.