برای سهولت رفت و آمد زائران و مجاوران امام هشتم(ع)
بهرهبرداری از ایستگاه مترو حرم مطهر رضوی تا پایان سال۱۴۰۲
ایستگاه مترو حرم مطهر رضوی برای سهولت رفت و آمد زائران و مجاوران امام هشتم(ع) تا پایان سال۱۴۰۲ به بهرهبرداری میرسد.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت:
هم اکنون طرح قطارشهری از میدان شهدای مشهد به حرم مطهر رضوی و پایانه مسافربری در دست اجرا است که امیدواریم طی چهار سال به اتمام برسد و با توجه به اینکه اجرای هر کیلومتر مترو هزار و ۲۰۰میلیارد تومان هزینه دارد، ساخت خطوط جدید آن باید بر پایه توجیه اقتصادی باشد.
ایمان فرهمندی افزود: قطارشهری مشهد از سالیان گذشته وامهایی را از صندوق توسعه ملی گرفته است که به دلیل بی نظمی و بی انضباطی مالی در دورههای قبل بازپرداخت آن استمهال شده و سررسید آن دی ماه سال جاری است و اگر بازپرداخت آن به تعویق نیفتد شهرداری مشهد مجبور به پرداخت ۸۰۰میلیارد تومان قسط در هر ۶ماه است که میتواند مشکلات فراوان برای پروژههای عمرانی پدید آورد.
رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: این وامها با دلار سه هزار تومانی اخذ شده و بازپرداخت آن را باید با دلار ۲۸هزار تومانی انجام دهیم که مشکلات فراوان برای شهرداری مشهد ایجاد خواهد کرد و امیدواریم برای استمهال دوباره بازپرداخت این وامها به توافق برسیم.
وی افزود: ما خود را موظف به اتمام پروژههای نیمه تمام میدانیم و همه آنها را اولویت بندی کرده ایم و به ترتیب آنها را به اتمام میرسانیم، اما ممکن است برخی پروژهها تغییر کاربری پیدا کنند و در مورد زیرگذر حرم مطهر رضوی نیز معتقد به استفاده از آن برای خودروهای پاک هستیم، برای خرید ۱۰۰دستگاه اتوبوس برقی مذاکره کرده ایم که ساخت آنها مراحل آخر تست خود را میگذراند و امیدواریم از اوایل سال آینده این اتوبوسها را در ناوگان شهری داشته باشیم و علاوه بر این ۲۰۰دستگاه اتوبوس دیزلی نیز به زودی در ناوگان حمل و نقل شهری بکار گرفته میشود.
فرهمندی ادامه داد: قیمت هر اتوبوس دیزل ۴.۵تا۴.۷ میلیارد تومان و اتوبوس برقی ۱۰میلیارد تومان است و برای ایجاد تجهیزات شارژ این صد دستگاه نیز به هزار و ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی گفت: عامل ۷۰درصد آلودگی هوای مشهد ترافیک است که یک سوم آن متعلق به خودروهای شخصی است و حدود ۳۰درصد آلودگیها نیز ناشی از استفاده از نفت کوره و مازوت در نیروگاههای مشهد است که برای سلامتی انسانها بسیار خطرناک است در حالیکه استفاده از این نوع سوخت آلاینده برای نیروگاههای تهران و اطراف آن ممنوع شده است.
فرهمندی در باره اجرای طرحهای تفصیلی مشهد نیز افزود: در این طرحها که متولی آن مسکن و شهرسازی است بیشتر بر تراکم فروشی بدون توجه به ایجاد ظرفیتهای همگانی توجه شده که نتیجهای جز ایجاد آلایندگی و ترافیک بیشتر نخواهند داشت.