پخش زنده
امروز: -
مذاکره کننده ارشد کشورمان در وین گفت: توافق هستهای ۲۰۱۵ خط قرمز ماست.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از وین، علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما در وین درباره گفتگوهای این دور از مذاکرات گفت: ما وارث مجموعهای از تلاشهایی هستیم که نیمه اول امسال انجام شد. وقتی دولت جدید شکل گرفت طبیعی بود در موضوعات مختلف ازجمله سیاست خارجی تمرکزها، اولویتها و دستورکارهای متفاوت با دولت قبل داشته باشد، ولی در موضوعاتی که مربوط به تعهدات بینالمللی کشور میشود یا موضوعات مرتبط با منافع ملی، باید یک نگاه جامع که بتواند اجماع طرفهای مختلف را در کشور به دنبال داشته باشد، باید بر این عرصه حاکمیت کند. در عرصه مذاکرات تلاشمان از ابتدا بر این بود که بتوانیم همه ظرفیتهایی که به نوعی مستقیم یا غیرمستقیم میتوانند بر فرآیند گفتگوها چه از نظر محتوایی تاثیرگذار باشند، مانند دستگاههای ذیربط ازجمله دستگاههای اقتصادی و عرصههای دیگری که مرتبط با دیدگاهها و نظراتی که میتواند برای پیشرفت و ارتقای توانمندی مذاکره کنندهها و سطح گفتگوها کمک کننده باشد که در این عرصه رسانهها نقش اصلی را میتوانند باشند، به کار بگیریم.
باقری بیان کرد: در تعامل با دستگاههای ذیربط مرتبط با بحثهای اقتصادی که اولویت اصلی این دور از گفتگوها لغو تحریمهای غیرقانونی و ظالمانه بوده، از چند ماه قبل ارتباط مستمری را با نمایندگان این دستگاهها داشتیم و نظرات، دیدگاهها و اولویتها و حساسیتهای آنها را در موضوع لغو تحریمها جویا شدیم و آنها را در قالب اسنادی که قابلیت ارائه به طرف مقابل برای دستیابی به یک توافق پایدار و مطلوب مردم ما باشد را تدوین کردیم.
هم در مذاکره و هم حصول توافق جدی هستیم
محوری ترین توافق توافقی بوده که در سال ۱۳۹۴ بین ایران و ۱+۵ نهایی شد که با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا از آن خارج شد و تحریم های برداشته شده در آن توافق را بازگرداند و تحریم های جدیدی را اعمال کرد. نگاه و دیدگاه ما براساس توافقی که در سال ۱۳۹۴ نهایی شده بود تدوین کردیم. در تیم جدید از هشتم آذر نتیجه نهایی که در روند گذشته مذاکرات که شش دور در وین شکل گرفته بود به صورت مکتوب تدوین کردیم. این مکتوب کردن مواضع و دیدگاهها و اولویت های تیم مذاکره کننده جدید و ارائه آن به طرف مقابل نشان دادیم که هم در مذاکره جدی هستیم و هم برای اینکه بتوانیم زمینه حصول توافق را فراهم بیاوریم آماده هستیم.
لغو تحریم ها محور گفتگوها
وی همچنین توضیح داد: ما ، در پایان وین ۶ ، هم در موضوع لغو تحریمها و هم اقدامات هستهای، چندین موضوع حل نشده داشتیم که در این دور هم اگر مسائلی حل نشود به مسائل قبلی اضافه میشود و آن مسائل میشود محور گفتگوهای ما با طرف مقابل که بخش اصلی مذاکرات را شکل خواهد داد که در روزهای آینده ما وارد این مرحله خواهیم شد.
بررسی استخراج موارد اختلافی
معاون وزیر خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگار صداوسیما در این باره که آیا بازگشت هفته گذشته نمایندگان برخی کشورها به پایتختهای خود برای مشورت بیشتر و اینکه این وقفه ایجاد شده بین دور هفتم مذاکرات فایدهای داشته است؟، گفت: این وقفه موجب شد که موضعی که برخی از این کشورها داشتند که ایران دیدگاه جدیدی را مطرح نکند، ولی بعد از گذشت یک هفته عملا نگاه منطقی ایران را پذیرفتند و در همین زمینه هم در روزهای گذشته در وین گفتگوهایی بین هیأتهای کارشناسی ایران و ۱+۴ برگزار شد و خروجی آن استخراج موارد اختلافی دو طرف است که باید در سطح مقامات ارشد مذاکره کننده مورد بررسی قرار بگیرد و حل و فصل شود.
نگاه ما به هیچ وجه حداکثری نبوده و نیست
مذاکره کننده ارشد کشورمان در پاسخ به این سؤال خبرنگار که گفت برخی رسانهها و مقامات حاضر در مذاکرات وین عنوان میکنند ایران در این مذاکرات مواضع حداکثری دارد و به دنبال وقت کشی است، اظهار داشت: مواضع حداکثری یا حداقلی براساس چه معیاری سنجیده میشود؟ ما مواضعمان براساس توافقی بوده و هست که در سال ۱۳۹۴ بین ایران و ۱+۵ نهایی شد و نکات، ملاحظات و خواستههای ما دقیقا مبتنی بر آن توافق است.
باقری افزود: این توافق مورد قبول دو طرف است و یکی از مسائل اصلی این گفتگوها این است که شرایطی فراهم شود که آمریکا که از توافق خارج شده و خواهان ورود به این توافق است مجددا زمینههای لازم برای الحاق مجدد آمریکا به این توافق حاصل شود و شرایطی که آمریکاییها لازم است احراز کنند که مجددا بتوانند وارد این توافق شوند، مشخص شود و آن شرایط را احراز کرده و وارد شوند.
وی با بیان اینکه بر همین اساس ما نمیتوانیم به توافق بی توجه باشیم، تصریح کرد: بر این اساس ما نگاهمان را براساس آن توافق، محورها و مفاد آن شکل دادیم و به نظر من نگاه ما به هیچ وجه حداکثری نبوده و نیست.
دست پر ایران در مذاکرات وین
باقری در پاسخ به سئوال خبرنگار صداوسیما که پرسید آیا امکان توافق در این دور از مذاکرات وجود دارد؟ گفت: مذاکرات دو طرف دارد و شرایط را هر دو طرف داشته باشند تا مذاکرات پیشرفت داشته باشد و منتح به نتیجه شود. آن چیزی که مربوط به طرف ایرانی است این است که تیم مذاکره کننده ایران اولا با دست پر به وین آمده و به اصطلاح دیدگاههایش را در مورد مسائل مختلفی که در گفتگوها مطرح است همه را دسته بندی، جمع بندی و اولویت بندی کرده و برخی از آنها را ارائه داده و برخی را در روزهای آینده به اقتضای روند گفتگوها ارائه خواهد کرد و نکته دوم این است که ما چارچوبهایی را در مذاکرات رعایت کردیم که زمینه ساز حصول توافق است به ویژه بنا گذاشتن مواضع و دیدگاههایمان براساس توافقی که مورد نظر هر دو طرف است یعنی توافق سال ۱۳۹۴.
مذاکره کننده ارشد ایرانی یادآور شد: این توافق و مذاکره طرف دیگری هم دارد، نگاه آنها، اولویت و رویکرد و جدیت و آمادگی آنها هم در این تاثیر میگذارد که آیا مذاکرات موفق میشود و با سرعت بیشتری به توافق میرسیم یا نه. از آن جهتی که به طرف ایرانی مربوط میشود، من نسبت به حصول توافق خوشبینم، اما با توجه به سابقه ناخوشایندی که مردم ما از طرف مقابل دارند، قطعا ما ساده اندیش نخواهیم بود.
رد برخی شبهات درباره عقب نشینی و تغییر موضع ایران
درباره علی باقری مذاکره کننده ارشد تیم ایران در نشست وین در پاسخ به موضوعی که خبرنگار خبرگزاری صداوسیما مطرح کرد مبنی براینکه روز گذشته شبههای مطرح شده در مورد اینکه ایران از موضع خود عقب نشینی کرد؛ گفت: کسانی که میگویند ایران عقب نشینی کرده است نمیدانم مبنانی اظهارنظرشان چه بوده است. ما در هفته گذشته دیدگاهها و مواضع طرف ایرانی را بر روی پیش نویسی که در وین شش نهایی شده بود اعمال کردیم؛ درج کردیم و آن را به طرف مقابل ارائه دادیم؛ و این بمعنای آن بود که جمهوری اسلامی ایران براساس این نگاه و این مواضع و این اولویتها وارد مذاکره با طرف مقابل میشود و مجدد که به وین بازگشتیم؛ نشستهایی بین طرف ایرانی و نمایندگان ۱+۴ که روز پنج شنبه برگزار شد که بطور مستمر دارند براساس اسنادی که بین دو طرف تبادل شده دارند مذاکره میکنند. یعنی ما همان مواضعی که هفته قبل داشتیم و مکتوب کردیم و به طرف مقابل دادیم و با همان مواضع بر سر میزه مذاکره حاضر شدیم و طرف ایرانی این دیدگاهها را تبیین و استنادات آن را مطرح کرد و دلایل مرتبط با آن دیدگاه را با طرف مقابل مطرح کرد. طبیعی است که طرف مقابل استدلالها، نگاه و اولویتهای خود را مطرح میکند و در مسیر گفتگوها قاعدتا برخی از اختلاف نظرها در این گفتگوها که هم اکنون در سطح کارشناسی جریان دارد، حل و فصل میشود و برخی از موضوعات باقی میماند که آن موضوعات باید در سطح عالیتری مورد مذاکره بین ایران و نمایندگان ۱+۴ قرار بگیرد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگار درباره تشریح مواضع روسیه و چین درباره پیشنهادهای ایران گفت: روسیه و چین مواضعشان را به صورت علنی توسط نمایندگانشان که در مذاکرات حضور دارند و یا از سوی مقامهای ذیربط شان در وزارت خارجه این کشورها اعلام کردند و از ابتدا هم موضعشان همین بود که دیدگاهها، مواضع و اصلاحاتی که طرف ایرانی بر روی پیش نویس حاصل از ۶ دور گفتوگو در وین درج کرده قابلیت مذاکره دارد و طرف ایرانی باید از مواضع خودش در نشست با طرف مقابل دفاع کند و طرف مقابل هم نگاه، دیدگاه و نظر خودش را درباره پیشنهادها و اصلاحات طرف ایرانی مطرح کند. این هم در جلسه گفتوگوها مطرح شد و هم به صورت علنی نگاه آنها (روسیه و چین) منتشر شد و در اختیار رسانهها قرار گرفت.
فضای داخل گفتوگوها بسیار جدی است
وی در تشریح فضای داخل گفتوگوها خاطرنشان کرد: فضای داخل گفتوگوها بسیار جدی است، ولی ضمن رعایت احترام متقابل و با این نگاه که طرفین میخواهند به یک توافق دست پیدا کنند، از روزی که ما از هشتم آذر آمدیم تا الان، این فضا بر اتاق گفتوگوها حاکم است. طبیعی است که هر طرفی باید از مواضع خودش دفاع کند و استدلالهای خودش را بیاورد و منافع طرف خودش را تعقیب کند. البته این به معنی همسویی صد در صدی مواضع دو طرف نیست. ولی اینکه رویکرد به گونهای باشد که مخل روند گفتوگوها باشد، من حداقل در این مدتی که در متن گفتوگوها بودم، ندیدم.
معاون وزیر خارجه درباره ترکیب تیم همراهش گفت: نمایندگان دستگاههای ذیربط در موضوع لغو تحریمها که به صورت خاص و ویژه نمایندگان وزارت اقتصاد، وزارت نفت و بانک مرکزی و مجموعههای ذیربط از داخل وزارت خارجه، معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه و معاون امور حقوقی و بینالمللی و نمایندگانی از دستگاههای ذیربط دیگر که در موضوع لغو تحریمها در ایران صاحب نظر و اختیار هستند حضور داشتند و حضور آنها نشانگر اراده جدی طرف ایرانی برای پیشبرد گفتگوهای رو به جلو با طرف مقابل بوده که بتواند در همین وین اصلاحات و اقدامات لازم را برای پیشبرد گفتگوها انجام دهد.
سرباز کشور و انقلاب و مردم هستیم و باید جانمان را بدهیماین دیپلمات ارشد ایرانی درباره برخی حواشی مطرح شده درخصوص محل اقامت هیأت ایرانی و هتل کوبورگ وین گفت: مسئولیت اصلی ما که از سوی نظام و مردم شریفمان بر عهده ما گذاشته شده مسئولیت سنگینی است و ما باید همه اهتمام و توجه خودمان را نسبت به مسئولیت سنگین متوجه کنیم. ممکن است مسائل حاشیهای مطرح شود و تمام تلاشم این است که برخی، مسائلی که میتواند روی مسئولیت اصلی که مذاکره با طرف مقابل است تاثیرگذار باشد، وارد آن مسائل نشویم. اگر درباره شخص من و دیگران مسائلی مطرح میشود نباید مسائل مورد توجه باشد. ما همه سربازان کشور و انقلاب و مردم هستیم و باید جانمان را بدهیم و اگر حرفی درباره ما بزنند نباید ما را از مسئله اصلی دور کند.
اتحادیه اروپا پرداخت کننده هزینه محل مذاکراتباقری خاطرنشان کرد: مردم ما حق دارند واقعیتها را بدانند، چون نمایندگان مردم هستیم و هیچ محرمی نزدیکتر از مردم خودمان نداریم و هیأت ما هم مثل هیأتهایی که قبلا میآمدند در همان چارچوب و ضوابط به وین آمد و اینکه در هتل کوبورگ مستقر شده باشند، مطابق واقع نیست. مشخص هم هست و چیزی نیست که کسی ادعایی را مطرح کند و به فضاسازی دروغین ادامه دهد. محل برگزاری گفتگوها هتل کوبورگ است و هزینه محل برگزاری گفتگو نیز توسط اتحادیه اروپا که هماهنگ کننده است، تأمین میشود و نمیدانیم از چه طریقی تامین میشود و ایران در تامین هزینههای محل گفتگوها هم هیچ دخالتی ندارد.
تمرکز دور هفتم مذاکرات بر دو بخش موضوعات حل نشده
وی درباره اظهارات یکی از مقامات اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه هنوز هفت یا هشت نکته باز برای رسیدن به توافق باقی مانده است نیز بیان کرد: گفتگوها در چند عرصه در ۶ دوری که قبلا بوده و این دوری که الان ادامه میدهیم، شکل گرفته است که در برخی از این موضوعات به صورت بخشی توافقهایی صورت گرفته، ولی در خیلی از بخشها توافق کامل و جامع صورت نگرفته است.
معاون وزیر خارجه با ذکر مثالی توضیح داد: مثلا درباره اقدامات هستهای درباره بخشی از آن توافقی بین دو طرف صورت گرفته، ولی در همین زمینه موضوعاتی از وین ۶ باقیمانده که هنوز درباره آن توافق نشده و مذاکره درباره آن ادامه خواهد داشت.
باقری گفت: ممکن است برخی از موضوعات به دلیل ارائه نظرات و دیدگاههای دولت جدید مطرح شود که این هم ممکن است اضافه شود. ممکن است چند موضوعی که مطرح میکنیم در مرحله اول مورد موافقت طرف مقابل قرار نگیرد که این هم میشود جزو موضوعات اختلافی.
مذاکره کننده ارشد ایرانی افزود: بر همین اساس ما یک مجموعه موضوعات اختلافی داریم که از قبل باقی مانده و ممکن است در این روند گفتگوها که در این دور آغاز شد، یکسری مسائل در مرحله کارشناسی حل و فصل شود که قاعدتا از صحنه مذاکرات کنار میرود و وارد متن توافق میشود و ممکن است چند موضوع دیگر هم باقی بماند. بر همین اساس ما دو بخش موضوعات حل نشده خواهیم داشت که بخش اصلی مذاکرات ما در دوره زمانی پیش رو متمرکز بر این موضوعات خواهد بود.
ناخرسندی صهیونیستها از مذاکرات وین
مذاکره کننده ارشد هستهای درباره مخالفان مذاکرات وین به ویژه صهیونیستها گفت: اقداماتی که رژیم صهیونیستی انجام میدهد خیلی چیز عجیبی نیست. یک زمانی صهیونیستها در تاسیسات هستهای ما با حملات تروریستی اخلال ایجاد میکنند و یک زمانی که دستشان از آن کوتاه میشود تلاش میکنند در روند مذاکرات اخلال ایجاد کنند و این طبیعت و سرشت متجاوزانه رژیم صهیونیستی است که طبیعت آن با تنش زایی گره خورده و هیچگاه نمیتواند در یک محیط با ثبات به حیات خودش ادامه دهد. حیات رژیم صهیونیستی در ایجاد تنش است و هر زمانی که فرآیندی شکل میگیرد که بتواند ثبات را در هر عرصهای از منطقه ما ایجاد کند صهیونیستها طرف مقابل آن هستند. طبیعی است وقتی که ایران با قدرتهای جهانی در حال گفتگو درباره موضوعات اختلافی است، صهیونیستها ناخشنود باشند و ناخشنودی آنها زمانی که ما بتوانیم به توافق برسیم، بیشتر خواهد شد. فضاسازیهای دروغین و تلاشهای آنها مطابق با سرشت و طبیعت تنش زا و غیر منطقی و غیرمعقول این رژیم است.
پیام به مردم ایران
معاون وزیر خارجه در پیامی برای مردم گفت: ما به عنوان سربازان مردم ایران در عرصه گفتگوها حضور داریم و وظیفه ما این است که شبانه روز تلاش کنیم از حقوق مردمان دفاع کنیم و تلاش جدی باید بکنیم که منافع مردم خود را تامین کنیم و از خدا میطلبیم که این شایستگی را بدهد که نمایندگان شایستهای برای این مردم بزرگ و شریف باشیم. تلاش ما این است که آیندهای بسیار درخشانتر و پر امیدتر برای مردم خود و جوانان ایرانی رقم بزنیم. دغدغه من این است که شرایطی ایجاد کنیم که چیزی از رسالتی که بر دوش ماست کم نگذاریم و با دعای مردم در این مقطع تاریخی شرایطی ایجاد کنیم که مردم ما از رویاروییهای همه جانبه برخی قدرتها علیه مردم سربلند بیرون بیایند. وظیفه اصلی ما این است که مولفههای قدرت ملی را به عنصر اقتدار در عرصه مذاکرات کنیم که این اقتدار هم از حقوق مردم ما صیانت کند و هم منافع مردم ما را به صورت حداکثری تامین کند. از مردم میخواهم برای همه سربازان به ویژه سربازان در عرصه مذاکرات دعا کنند که بتوانیم با پشتوانه دعای مردم و دعای حضرت، ولی عصر (عج) این رسالت بزرگ را به سرانجام برسانیم.
1- هدف امریکاه از مذاکره لغوکامل تحریم ها نیست بلکه ساختار آن باقی مانده وتحریم اساساً وسیله و ابزاری است برای اینکه از ایران درهمه زمینه ها ی چهار گانه ازجمله درموضوعات هسته ای،حضورمنطقه ای،موشکی و حقوق بشرامتیاز گرفته بلکه اگر بتواند پیشرفت کشور را درهمه علوم به سراشیبی سقوط بکشاند.
2- آمریکا اگر کوچکترین امتیازی به ایران بدهد با بدعهدی و بد قولی زیر تعهدات می زند و با عمل نکردن به آن ،ایران چند باره رکب خورده و بازگشت کامل کشور به برجام یعنی پس ازطی هزینه سنگین راه اندازی غنی سازی 60درصدی نابودی آن دستگاه ها وممنوعیت توسعه و تحقیقات هسته ای و عقب گرد وعقب ماندگی نسبت به کشورهای دارای علوم و فنون پیشرفته هسته ای.
3- عبرت های تاریخی معاصرمثل اعتماد دکتر مصدق به امریکا و سقوط دولت او،اعتمادو مذاکره معمر قذافی در زمینه های هسته ای ،موشکی و تجاری با امریکا وغرب ،یافتن تمام نقشه های نظامی وغیر نظامی آن و در پی آن نابودی برنامه هسته ای و موشکی لیبی و سرانجام به خاک سیاه نشاندن اقتصادلیبی و معمرقذافی توسط امریکا و اروپا ،اعتماد صدام جنایتکاربه بازرسان سازمان ملل و یافتن تمام نقشه های نظامی و غیر نظامی عراق ودادن اطلاعات آن به امریکا، نابودی موشک های عراق و پس از آن جنگ راحت امریکا و متحدانش علیه صدام و شکست او. مذاکره تحویل دیپلمات های امریکایی در لبنان در زمان مرحوم هاشمی وعدم آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران توسط آمریکا،معاهده سعد آباد مبنی بر قبول داوطلبانه تعلیق غنی سازی و پروتکل الحاقی توسط روحانی در دولت خاتمی با سه کشوراروپایی وعدم اجرای تعهد توسط آن سه کشوراروپایی و آمریکا.ومعاهده برجام مبنی برممنوعیت حدود صد نوع فناوری هسته ای ایران با1+5 خروج از برجام توسط امریکاواضافه شدن بیش از 1500 نوع تحریم قبلی وجدیدعلیه ایران .
4- اساس، انگیزه و داستان وضع تحریم ها ازطرف دشمن به طمع فشارهمه جانبه برملت و دولت از طریق گشودن باب مذاکره بوده و انگیزه و هدف نهایی مذاکره هم از طرف غرب راهی برای به حراج دادن مولفه های قدرت ایران یکی پس از دیگری از طریق برجام 1(هسته ای) برجام 2(حضور منطقه ای) برجام 3(قدرت موشکی) برجام 4 ( حقوق بشر)و زیاده خواهی ،جری شدن دشمن و باج خواهی های مضاعف از کشورو مردم ودر ادامه همه اهرم های قدرت را در ایران نابود کرده و تغییر رفتار نظام و در نهایت تقییر رژیم و تجزیه کشور و اجرای طرح خاورمیانه جدید یعنی تجزیه کشورهای منطقه واز بین بردن قدرت کشور ها و غارت منابع آن است.
5- غرب صرفاً با تله وحیله مذاکره می تواند اهرم های حیاتی قدرت را با نیرنگ از ایران بگیرد درصورتیکه بجز مذاکره هیچ راهی برای به زیر کشیدن قدرت ایران ندارد مانند ممنوعیت صد نوع فناوری هسته ای در برجام وموارد ذکر شده بند های این موارد.
6- با عنایت به اینکه انرژی هسته ای در بسیاری از حوزه ها و طیف وسیعی از صنایع کاربرد علمی و صنعتی دارد ازجمله انرژی های تجدید پذیر، تولید برق هسته ای، تولید باصرفه پیشران ها و باطری های اتمی برای کشتی ها،شیرین کردن پاک آب های خلیج فارس و انتقال آن به فلات خشک ایران و در پی آن ایجاد رونق کشاورزی و صنعتی ، کاربرد انرژی هسته ای در علوم پزشکی و رادیو دارو ،گداخت ،کوانتوم و حوزه های کشاورزی ،صنعتی و ... مذاکره با غرب باعث محدویت و عدم صنعتی سازی در اکثر این حوزه ها گردیده و موجب زیان آشکار و محدودیت گسترده برای توسعه و پیشرفت کشور می گردد.
7- به دلیل عدم لغو کامل همه تحریم ها از طرف غرب و با بدعهدی احتمالی امریکا و اروپا پس از مدتی برگشت دوباره تحریم ها،اقتصاد و معیشت مردم به لحاظ وابستگی به تحریم ها و شرطی شدن در مقابل آن بسیار ضربه پذیر وآسیب زا می شود.
8- درصورت بازگشت به برجام وعضویت در آن از طرف آمریکا، به هر بهانه ای دوباره می تواند از مکانیزم ماشه یا همان اسنب بک استفاده کرده وتحریم ها را ازطریق قطعنامه های شورای امنیت به بکباره برگرداندوایران را ذیل بند 7 منشور ملل متحد ببرد.
9- مشکلات اقتصادی به هیچ وجه با مذاکره قابل حل نیست زیرا ساختار کلی وپایه اصلی تحریم ها همچنان حفظ شده وآمریکا به تعهدات خود عمل نکرده و آنرا بطور کامل لغو نمی کند زیرا هر تحریمی و یا بیشتر آن بابرچسب های چهار گانه هسته ای ، موشکی ،حضور منطقه ای ایران و حقوق بشراست.اگرغرب و امریکا یک موضوع از تحریم یعنی هسته ای را بردارند سایر برچسب های تحریم باقی می ماند و این یعنی لغو تحریم ها کاملاً بی خاصیت و دروغ بوده وایران در گرداب،تله و دور بی حاصل موضوعات متعدد تحریم و مذاکره برای باج دادن فاجعه بارسایراهرم های قدرت یکی پس از دیگری قرار می گیرد.
10- خدای نخواسته در صورت مذاکره موشکی و مذاکره حضور منطقه ای ایران برای کمک به محور مقاومت جهت جنگ با داعش و ترروریست و در صورت امتیاز دادن این موضوع و در پی آن به باد دادن توان موشکی ،قدرت دفاعی و منطقه ای کشور، امریکا ، اروپا و حتی کشورهای مثل عربستان و اسرائیل می توانند امنیت ایران را نابود کرده وکشور و ملت رامثل لقمه ای چرب برای خود،غارت و تجزیه کرده یا داعش و سایرگروهای تروریستی خون آشام را به جان،مال و ناموس ملت بیاندازند.
11- در صورت عدم لغو تحریم ایسا ( ممنوعیت سرمایه گذاری خارجی درایران) وتحریم یوترن( گردش مالی آزاد ایران از طریق دلار باجهان) که متاسفانه هیچکدام در برجام توسط تیم منفعل مذاکره کننده قبلی ایرانی آقایان ظریف و عراقچی تحت فرمان روحانی، از امریکا درخواست لغو نشده است .برداشتن تحریم ها بدون لغو این دو بی معنی، همراه با فریب ،مضحک و بی خاصیت است .
12- با تکیه بر توانمندی های و ظرفیت های عظیم داخلی اثرو نقش تحریم هارا باید بی خاصیت وخنثی کرده و ازبین برد و امریکا را از حربه تحریم و سپس مذاکره مایوس کرداز جمله راهکارها:ایجاد فشار به اروپا ازطریق آزاد کردن مزر ها و انتقال سیل مهاجرین به اروپا،استفاده درهمه حوزه های علمی،فنآوری و تولیدی ازجوانان نخبه ، شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهای برترصنعتی،استفاده از قرار گاه سازندگی و شرکت مپنا به عنوان تجربه موفق وراهگشای خنثی سازی تحریم ها، ،جذب سرمایه عظیم ایرانیان مقیم خارج ،برنامه ریزی بودجه سالانه بدون کسری بودجه توسط دولت وعدم چاپ بی پشتوانه اسکناس وعدم افزایش پایه پولی بدون پشتوانه افزایش تولید، اصلاح نظام بانکی و کنترل تورم تک رقمی ،ممنوعیت قطعی هرگونه تعطیلی واحد ها وشرکت هایی تولیدی از طرف بانک ها،اعطای تسهیلات قرض الحسنه و بسیار کم بهره به واحد ها ی تولیدی متوسط و کوچک ، تک نرخی کردن ارز وحذف قطعی ارز 4200 تومانی که این ارز رانت زا و فساد آفرین بوده و بدلیل عدم رقابت پذیری باعث نابودی تولید داخلی می شود،استفاده ازظرفیت معادن بصورت غیر خام فروشی ، برنامه ریزی مدون علاوه بر خود کفایی دارای اهداف صادراتی برای تولیدات گسترده صنعتی وکشاورزی ، تدوین برنامه چهار ساله آبخیزداری و آبخوان داری برای تولید بیش از 400میلیون تن کالاهای کشاورزی)،شناسایی آموزش و نصب رایزن کارامد و امین اقتصادی حداقل به تعداد 100نفردرکشورهای همسایه ،همسو و غیر همسوبرای جهش صادرات ،برنامه ریزی صادرات به همسایگان ازمیزان2درصد کنونی به 20 درصد طی برنامه 4 ساله یعنی رسیدن به حدود 200میلیارد دلارصادرات به 15 کشورهمسایه، با توجه به عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری های شانگهای و بازار 3میلیارد نفری در کشور های عضو این سازمان هدف گذاری4 ساله برای جهش صادرات از 11 میلیارددلار کنونی به کشورهای عضواین سازمان به حدود50 میلیارد دلار صادرات ،حمایت همه جانبه از تولید داخل با کیفی سازی وبا وضع تعرفه باز دارنده کالاهای خارجی مبازره هدفمند با قاچاق و فساد، پیمان های پولی دو وچند جانبه با کشورها ، ممنوعیت وقطع همیشگی فروش نفت خام وتبدیل آن به مواد پتروشیمی از طریق تاسیس انبوه پترو پالایشگاها و پالایشگاه در صنایع با محوریت صادرات محصولات آن به همسایگان، اخذ مالیات عادلانه از ثروتمندان و عایدی سرمایه، خریدو فروش سکه و ارز، خانه خالی و ماشین های لوکس واخذ مالیات از گردش حساب های بانکی ،تکمیل زنجیره پروژه های آزاد راهی، ریل وراه آهن از طریق کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب برای دریافت حق ترانزیت از کشورهای ذی نفع، داخلی سازی با کیفیت خودرو با پلتفرم پیشرفته کاملا ایرانی و بومی، داخلی سازی با کیفیت و صادرات محورلوازم خانگی و لوازم ساختمانی ،استفاده از ظرفیت عظیم بسیج و نیروهای جهادی در تمام این مراحل برنامه ریزی پیشرفت و توسعه کشوروعدم اجازه ورود مجدد به شرکت هایی بیگانه عهد شکن مانند توتال ،پژو ،سامسونگ ، ال جی و... که به بهانه تحریم کشور را ترک کرده و باعث شوک و خسارت به اقتصاد و معیشت مردم شدند، بطور قطع با پیاده سازی این برنامه ها باید حربه دو گانه تحریم ومذاکره را ازدشمن گرفت.در غیر این صورت مانند 8 سال اخیر با بدعهدی و شرطی کردن اقتصاد به دشمن توسط دولت بی تدبیر، شیفته و تشنه مذاکره با آمریکاوغربگرای روحانی، شیرازه اقتصاد مبتنی برتوانمندی و ظرفیت های داخلی و رویکرد اقتصاد مقاومتی ازهم می پاشد و باعث مشکلات عدیده ازجمله تورم غیر متعارف و افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری فزاینده، جهش عجیب و غیر عادی قیمت ارز، ریزش غیر طبیعی بورس و گرانی بی ضابطه کالا،مسکن و خدمات گردیده ونارضایتی بحق ملت را در پی دارد.